کد خبر 431147
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

مطالعات محققان امریکایی نشان می دهد، برخی از داروهایی که در تصویربرداری «ام آر آی» استفاده می شوند، سمی شدن مغز و استخوان ها را به دنبال دارند.

 به گزارش مشرق، مطالعات محققان دانشگاه پیتزبورگ نشان می دهد، در تصویربرداری های MRI از داروهایی استفاده می شود که گاها این داروها از سد خونی مغز عبور کرده و سمی شدن مغز و استخوان ها را به دنبال دارند.

ام آر آی یا روش تصویربرداری با تشدید مغناطیس (Magnetic Resonance Imaging (MRI یکی از روش های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است. با استفاده از این روش می توان تصویر بافت های درونی بدن را مشاهده و مشکلات و بیماری های اعضاء بدن را تشخیص داد.

بررسی های محققان دانشگاه پیتزبورگ نشان می دهد، گاهی برای دست یابی به تصاویری با وضوح بهتر و همینطور تشخیص بیماری ها از دارویی با نام «گادولینیم» استفاده می شود که می تواند خطرناک باشد.

این دارو از ۲۵ سال پیش تاکنون در بیماران مختلف استفاده شده اما تحقیقات اخیر نشان می دهد، این دارو تنها در عده کمی از بیماران منجر به عوارض جانبی شده است. محققان در سال های گذشته بر این باور بودند که این ماده پس از انجام تصویربرداری از بدن دفع می شود و تنها مقدار کمی از آن در بدن باقی می ماند که اهمیت چندانی ندارد.

گادولینیم با فیبروز سیستمیک کلیوی NFS در ارتباط است و تزریق این دارو در بیماران کلیوی کشنده و خطرناک است. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که گادولینیم یک ماده سمی بوده و تا مدت ها تاثیر این دارو در قسمت هایی از استخوان و مغز بیمار باقی می ماند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس