کد خبر 413507
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۷

نسترن مجدی نسب علائم بیماری "ام اس" اعم از فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل را برشمرد و عنوان کرد: همانظور که یک بیمار سکته مغزی با فلج یک سمت بدن می‌تواند مراجعه کند، بیمار مبتلا به "ام اس" هم می‌تواند با همین علامت مراجعه کند و پزشک دچار سر درگمی شود که در پی آن تشخیص بیماری ممکن است به تاخیر بیفتد.

به گزارش مشرق، عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور با اشاره به اینکه در ایران و جهان درمان قطعی "ام اس" وجود ندارد اما درمان‌های پیشگیرانه ای داریم، زیرا "ام اس" سیر پیشرونده پیدا می‌کند، گفت: علائم بیماری"ام اس" می‌تواند ناشی از دیسک گردنی هم باشد.

نسترن مجدی نسب علائم بیماری "ام اس" اعم از فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل را برشمرد و عنوان کرد: همانظور که یک بیمار سکته مغزی با فلج یک سمت بدن می‌تواند مراجعه کند، بیمار مبتلا به "ام اس" هم می‌تواند با همین علامت مراجعه کند و پزشک دچار سر درگمی شود که در پی آن تشخیص بیماری ممکن است به تاخیر بیفتد.

وی که در بیست و دومین کنگره بین المللی مغز و اعصاب با موضوع تشخیص افتراقی "ام اس" تجربیات خود را به همکاران جوان خود در این حوزه منتقل خواهد کرد، اظهار کرد: در تشخیص ام اس، گرفتن یک شرح حال خوب، معاینه دقیق و خوب، و کمک از روش‌های پاراکلینیکی اهمیت خاصی دارد که پزشکی که در زمینه "ام اس" دانش کافی داشته باشد به راحتی می‌تواند تشخیص افتراقی بیماری را با انجام یک سری آزمایشات و MRI مغز و همچنین معاینه و شرح حال خوب رد کند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که گاهی به خاطر تظاهرات متعددی که بیماری "ام اس" دارد، بیمار به پزشکان متخصص غیرمرتبط مراجعه کردند و روند تشخیص و درمان بیماری آنها به تعویق افتاده است. به عنوان مثال به دلیل تاری دید و یا دو بینی به چشم پزشکان مراجعه شده در حالیکه علت این اختلالات بینایی "ام اس" بوده است و بالعکس ممکن است یک بیماری که اختلال بینایی دارد به ما مراجعه کند و متوجه شویم که خوشبختانه "ام اس" ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه هدف ما در این سخنرانی این است که پزشکان مغز و اعصاب را با علائمی که می‌تواند بیماری‌های مغز و اعصاب را از سایر بیماری‌هایی که با علائمی شبیه به اینها هستند، آشنا کنیم، عنوان کرد: با تشخیص افتراقی بیمار از سر درگمی نجات پیدا می‌کند و زودتر تشخیص بیماری‌اش داده خواهد شد.

مجدی نسب گفت: امروزه ثابت شده تشخیص زودرس بیماری "ام اس" می‌تواند از پیشرفت بیماری با روش‌های درمانی موجود جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که در ایران و جهان درمان قطعی "ام اس" وجود ندارد اما درمان‌های پیشگیرانه ای داریم، زیرا "ام اس" سیر پیشرونده پیدا می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: هر بیماری با این علائم مراجعه کرد حتماً باید تحت معاینه پزشک مغز و اعصاب قرار بگیرد تا به طور یقین تعیین شود که بیماری "ام اس" نداشته باشد، براین اساس عدم تعادل، سرگیجه، دو بینی، تاری دید، خستگی‌ها بدون دلیل و طول کشنده، بی حسی یا مور مور شدن اندام و ضعف اندام و در نهایت حتی اگر این علائم گذرا باشند به این معنی که بیمار بگوید تاری دید یک دو روزه پیدا کردم و خوب شد باز هم توصیه می‌کنیم به متخصص مراجعه داشته باشد، به ویژه متخصان مغز و اعصابی که روی "ام اس" کار می‌کنند.

رئیس انجمن "ام اس" استان خوزستان افزود: همانطور که یک علامت می‌تواند ناشی از بیماری "ام اس" باشد، می‌تواند ناشی از یک دیسک گردنی هم باشد که این تشخیص افتراقی فقط با یک معاینه دقیق انجام می‌شود.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    یا من اسمه دوا ذکره شفا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس