به گزارش مشرق، در دي ماه سال 88 حسين قدياني به عنوان رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاههاي کشور معرفي شد.قدياني که پيش از ان نيز در بسيج دانشجويي استان تهران تجربياتي داشت بر اين عقيده استوار است که به جاي صحبت و مصاحبه بايد عملگرا بود.
شايد به همين دليل است که پس از گذشت حدود 7 ماه از تصدي قدياني به عنوان رئيس سازمان بسيج دانشجويي مصاحبههاي محدودي را در خبرگزاريها از وي ديدهايم.
آنچه در ذيل ميآيد، متن مصاحبه با حسين قدياني رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاههاي کشور است:
* آقاي قدياني، طرح تحول و تعالي بسيج دانشجويي که در زمان مديريت رئيس قبلي سازمان بسيج دانشجويي آغاز شده بود را ادامه ميدهيد يا تغييراتي در آن انجام خواهيد داد؟
- قدياني: طرح تحول مسئله پويايي است که هميشه بايد در يک سيستم وجود داشته باشد و يکي از مسائلي که مقام معظم رهبري در 31 ارديبهشتماه خاطرنشان کردند، اين بود که بسيج دانشجويي بايد تحولات را رصد کند و اين پويايي را داشته باشد.
در دوره پيش از تصدي من در بسيج دانشجويي زحمات زيادي کشيده شد و جهت کلي آن به سمت ساختار بود، درحالي که استنباط من اين است که مشکل بسيج دانشجويي ساختار نبود.
در اين خصوص بحث ساختار به سمت دانشگاه نيز کشيده شد. اگر گذشته بسيج دانشجويي را مطالعه کنيم ميبينيم که اعضاي اين تشکل دانشجويي مشکلي با ساختار نداشتند، بلکه معتقد بودند که رويکردها بايد تغيير پيدا کند تا بسيج دانشجويي پوياتر باشد.
بر اين اساس سعي داريم تا رويکردها را در بسيج دانشجويي تحول ببخشيم و استنباط ما اين است که بسيج دانشجويي يک مجموعه ذوالوجهين است و ترکيبي از علم، سياست، دينداري و خدمترساني است که اگر بسيج دانشجويي از اين ابعاد خوب استفاده کند، تشکل دانشجويي مطلوبي خواهد شد که مدنظر مقام معظم رهبري است.
در برخي اوقات به واسطه گذر زمان ناچاراً بخشي از عرصهها بزرگ ميشوند اما در زماني که فرآيند عادي را طي ميکنيم به نظر ميرسد که بايد از تمامي اين مؤلفهها استفاده کرد.
بايد از فضاي علمي که فصل مشترک همه دانشجويان است استفاده کنيم و در حوزه سياسي رصدها و تحليلهاي دقيقي را در جامعه دانشگاهي خود ارائه کنيم.
همچنين بايد در فضاي خدمترساني و فرهنگي بتوانيم پويايي لازم را داشته باشيم تا محيط دانشگاه را هرچه بيشتر با نشاط کنيم.
آنچه که در قالب طرح تحول در بسيج دانشجويي عنوان ميشود، نبايد حرکتهاي خيلي پرسروصدا باشد بلکه با حرکتهاي آرام و مستمر ميتوانيم به نتيجه برسيم.
* در فتنه سال گذشته يکي از مجموعههايي که از ابتدا براي دفاع از نظام در صحنه حضور داشت و اکنون نيز حضور دارد، بسيج دانشجويي است. با توجه به اظهارنظرهايي که در خصوص فتنههاي بعدي مطرح است، براي آمادهسازي بسيج دانشجويي براي فتنههاي بعدي آيا فعاليتهايي را درنظر گرفتهايد؟
- قدياني: برخيها فکر ميکنند فتنهاي که در سال 88 رخ داد به اتمام رسيد و اين فتنه در گذري از زمان آمد و رفت.
با توجه به مباني نظام اسلامي ايران و غرب، فتنه تمامشدني نيست مگر اينکه يکي از طرفين حذف شوند که انشاءالله با ظهور حضرت مهدي(عج) شاهد حذف مباني غرب خواهيم بود.
هرچه زمان ميگذرد فتنهها پيچيدهتر و وسيعتر ميشود پس بايد آمادگي بيشتري داشته باشيم تا بتوانيم تحولات را به خوبي رصد کرده و بتوانيم اتفاقات پيشرو را پيشبيني کنيم.
بسيج دانشجويي بر اساس رسالتي که داشته و در فعاليتهاي گذشته خود آنها را به نمايش گذاشته بايد بتواند محيطهاي دانشگاهي را حداقل در گامهايي که در مدنظر دارد شفاف کند.
پيرامون اين مسئله يکي از بحثهايي که بسيج دانشجويي دنبال ميکند بحث کادرسازي است و اين کادر بايد از انقلاب اسلامي به خوبي دفاع کند و شناخت خوبي از انقلاب اسلامي داشته باشد تا بر اساس اين شناخت بتواند در جامعه مؤثر باشد.
فعاليتي که امسال در بسيج دانشجويي به صورت ويژه دنبال شد، يک نهضت آموزشي بود تا دانشجويان بتوانند با مباني و کارکردها آشنا شوند و بر اساس آن محيط دانشگاه را رصد کنند.
به لطف خدا دورههاي متعدد آموزشي را برگزار کرديم که نمونههاي آن طرح ولايت و نخبهپروري سياسي بود. طرح ولايتهاي نيز استاني برگزار شد و برآورد ما اين است که تا انتهاي شهريورماه سال جاري حجم سنگيني از دورههاي آموزشي انجام شود تا دانشجويان با ورود به سال تحصيلي جديد بتوانند نقش خوبي را در محيطهاي دانشگاهي ايفا کنند.
در اين خصوص اعضاي سابق بسيج دانشجويي و اعضاي شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي با تشکيل جلساتي اين مباحث را رصد ميکنند و اميدواريم که فضاي بانشاط و پويايي را براي سال تحصيلي جديد فراهم کنيم.
يکي از دورههايي که در اين مسير طراحي شد، طرح تدريس کتب شهيد مطهري بود که با توجه به بنيانهاي نظري انقلاب اسلامي که برگرفته از منابع استاد شهيد مطهري است امسال فعاليت آموزشي مناسبي در اين خصوص در بسيج دانشجويي انجام شد.
احساس ميکرديم با توجه به اينکه سال اولي است که تدريس کتب شهيد مطهري در فعاليتهاي آموزشي بسيج دانشجويي شکل گرفته است استقبال چنداني از اين طرح آموزشي نشود اما به لطف خداوند استقبال بسيار خوبي از اين دوره آموزشي شد و اکنون 22 کتاب شهيد مطهري در ظرف 15 روز و با تشکيل حلقههاي مطالعاتي تدريس ميشود.
اين طرح در بخش برادران و خواهران انجام شده و يکي از مشکلاتي که در بخش خواهران داريم اين است که استقبال بسيار بالايي از اين طرح شده، اما ما فقط در حد امکانات خود ميتوانيم ظرفيت محدودي از خواهران را در اين دوره پذيرا باشيم.
بايد توجه داشت که 10 تا 15 درصد از دانشجوياني که در طرح ولايت شرکت داشتند اصرار دارند که طرح تدريس کتب شهيد مطهري را نيز بگذرانند.
* دهه چهارم انقلاب اسلامي دهه پيشرفت و عدالت است. اما به نظر ميرسد مسئله عدالت که بايد به طور اخص با شدت بيشتري توسط دانشجويان پيگيري شود، مغفول واقع شده است. براي فعالتر شدن بسيج دانشجويي در زمينه عدالتخواهي آيا برنامهريزي خاصي صورت گرفته است؟
- قدياني: يکي از مقولههايي که نظام اسلامي بايد به طور جدي به آن بپردازد، دهه توسعه و عدالت است.
الگوهاي توسعه بسياري در اروپا، آمريکا و حتي آسيايشرقي وجود دارد اما هيچکدام از آنها بر مبناي عدالت نيست، لذا به نظر ميرسد که اين دهه بايد پايهساز يک تمدن اسلامي باشد، پس اين الگو کاملا بومي بوده و بايد توليدي باشد.
به نظر ميرسد ما در اين خصوص در برخي موارد ضعفهايي داشتيم لذا بسيج دانشجويي دو رويکرد را در اين زمينه دنبال کرده است که رويکرد اول درازمدت و اصلي و رويکرد دوم کوتاهمدت است.
بسيج دانشجويي در رويکرد بلندمدت که رويکردي اساسي است، بحث جنبش نرمافزاري و توليد علم را مدنظر داشته است. اگر ما نتوانيم در حوزههايي که ادعاي بحث عدالت ميکنيم نرمافزارهاي مورنياز خود را توليد کنيم مطمئنا نخواهيم توانست اين حوزهها را تئوريزه کرده و در جامعه ساري و جاري کنيم. کما اينکه در خيلي اوقات بحث اقتصاد اسلامي را در جامعه مطرح کردهايم اما احساس ميکنيم اين بحث در جامعه ما شکل نگرفته است.
رويکرد دوم بسيج دانشجويي رويکرد عملياتيتري است و در حوزه خدمترساني و اردوهاي جهادي خود را نشان ميدهد و گام اول ما در اردوهاي جهادي گام مطالبه است که چرا برخي مناطق محروم واقع شدهاند.
با وجود حضور دانشجويان در مناطق محروم سعي شده تا با فعاليتهاي اين دانشجويان رنگ و بوي يکرنگي در جامعه اتفاق بيفتد.
در دهه توسعه و عدالت بسيج دانشجويي اين دو فرآيند را با جديت دنبال ميکند تا بحث مطالبهگري و عدالتخواهي را عملاً و علناً در جامعه رشد و بسط دهد و انتظار ما اين است که با اين اقدامات عدالت اجتماعي براي مدينه فاضله جمهوري اسلامي ايران شکل بگيرد.
* تهديدات و فرصتهاي سال جديد دانشگاهها و مراکز آموزش عالي کشور را چه چيزهايي ميدانيد؟
* قدياني: استنباط ما اين است که فضاي خفتهاي در دانشگاهها موجود است و فضاي ابهامآلودگي که در خردادماه در دانشگاهها موجود بود، هنوز متصور است. اين فضا خوشايند محيط دانشگاه نيست و اگر بخواهيم اين فضا را کاملا خموده ببينيم يقينا آثار آن چند سال آينده به گونهاي ديگر خود را نشان ميدهد.
استنباط ما اين است که فضا بايد از باب نقد باز شود و بسيج دانشجويي بايد در باز شدن اين فضا کمک حال باشد. چه بسا يکي از بحثهايي که بسيج دانشجويي در سال تحصيلي جديد پيگير آن خواهد بود نقد عملکرد فرهنگي دولت است تا بدين وسيله فضاي خفته در دانشگاهها شکسته شود.
بسيج دانشجويي در اين عرصه احساس ميکند که رسالتهاي سنگيني برعهده دارد و آن شعارهايي که دولت سر داده با عملکردي که اکنون دارد در حال تغيير زاويه دادن است و اگر قرار است نقد اين موضوع را تشکلي پرچمداري کند، اين تشکل، بسيج دانشجويي است.
احساس نميکنيم که اتفاق خاصي در سال جديد در عرصه دانشگاهها ايجاد شود اما در فضاي سياسي احساس ميکنيم که فضا خمود است.
رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاههاي کشور تاکيد کرد: يکي از بحثهايي که بسيج دانشجويي در سال تحصيلي جديد پيگير آن خواهد بود نقد عملکرد فرهنگي دولت و شکستن فضاي خمود در دانشگاهها است.