کد خبر 430088
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

انهدام در اتمسفر بالای اقیانوس هند جنوبی پایان تلخ یکی از ارزشمندترین ماهواره های تاریخ بود که نزدیک به دو دهه فرآیند بارشها را در زمین مورد مطالعه قرار می داد.

به گزارش مشرق، ماهواره TRMM که «مأموریت اندازه گیری بارشهای حاره ای» ناسا را بر عهده داشت، پس از سقوط آزاد در اطراف زمین و وارد شدن به اتمسفر، در نهایت بر فراز اقیانوس هند جنوبی منهدم شد. ناسا این رویداد را به طور رسمی تأیید کرده است.

این ماهواره پروژه مشترکی میان آژانس فضانوردی آمریکا و آژانس اکتشافات فضایی ژاپن موسوم به JAXA بوده است. ماهواره TRMM در سال ۱۹۹۷ به فضا پرتاب شد تا از بارشهای زمین نقشه های متنوعی تهیه و در اختیار دانشمندان اوضاع جوی قرار دهد.

ناسا و آژانس اکتشافات فضایی ژاپن این ماهواره را در ماه آوریل و با این پیش فرض که به زودی سقوط خواهد کرد، از کار انداخته تا به سیستم سیال مرده ای در اطراف زمین تبدیل شود.

درحالی که تصور می شود بخش قابل توجهی از این ماهواره ۳ تنی در راه ورود به اتمسفر زمین سوخته باشد اما حداقل ۱۲ قطعه از آن به احتمال فراوان در اقیانوس هند سقوط کرده است.

ناسا اعلام کرد: قطعاتی که احتمالا در اقیانوس سقوط کرده است از تیتانیوم ساخته شده و سمی نیستند. با این حال این قطعات لبه های بسیار تیزی داشته و در صورت لمس آنها می توانند جراحات خطرناکی به بار بیاورند. با این حال ناسا اعلام کرده که بعید است کسی در جستجوی این قطعات راهی اقیانوس هند شود.

ماهواره TRMM در زمره ارزشمندترین ماهواره های تحقیقاتی جهان بوده است. دانشمندان این پروژه با استفاده از داده های این ماهواره در دو دهه گذشته توانسته اند مدلهای به روزی از اوضاع جوی سراسر جهان ارائه کنند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    سریع ماهواره امید را بفرستید جایگزین آن شود - خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    خطاب به 12:57 دوست عزیز بایدم مسخره کنی وقتی هزینه یه پرتاب ساده 12 الی 13 میلیارد تومنه وکل بودجه ی سالانه ای هم که به سازمان فضایی خدا بیامرز میدادن همین اندازه بود وقتی هزینه ساخت یه سونا جکوزی تو ....200 میلیارد تومنه وقتی هزینه یه روز سفره ناهار یه مسئول محترم 11الی 12 میلیون تومنه بایدم مسخره کنی... من که نمیگذرم
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    دقیقا بعد از شروع فعالیت همین ماهواره هم ریتم بارندگیها و شروع طوفانها و سونامیها و سیلابها در مناطق مختلف جهان شروع شد. اطلاعات این ماهواره مخرب در آینده موجب بروز جنگ بر سر آب یا استثمار بخاطر آب خواهد شد! این اصلاعات بطور گسترده در پروژه های ایجاد طوفان و سیلاب و زلزله مصنوعی (دستکاری پدیده های جوی) توسط انرژی مایکروویو بکار گرفته شده.
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    چقدر کونه فکری!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس