رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس گفت: اقتصاد درشرایطی است که هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و درحال حاضر اقتصاد در حالت رکود و انتظار مطلق به سر می‌برد.

 به گزارش مشرق، کیوان شیخی رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس ، در خصوص روند بازار سرمایه گفت: اصل سرمایه‌گذاری و بحث سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یک پروسه بلندمدت را می‌طلبد و نیاز به دیدگاه بلندمدت و میان‌مدت  به این حوزه دارد که در کوتاه مدت پاسخی برای ان وجود ندارد.

رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس  با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد ایران افزود: اقتصاد  در شرایطی است که هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست؛ از دوران رکود به سمت رشد حرکت کرد‌ه ایم و درحال حاضر اقتصاد در حالت رکود و انتظار مطلق به سر می‌برد.

وی تاکید کرد: ربط دادن تمام موضوعات به مذاکرات هسته‌ای بدترین کار ممکن در شرایط فعلی اقتصاد است. باید به خاطر داشته باشیم که مردم درسال هایی 90 تا 92 به همین دلیل، سخت ترین شرایط را تجربه کردند و درنهایت چه خوش‌بینانه و چه بد بینانه ایام پشت سرگذاشتند.

شیخی تصریح کرد:مردم در حال حاضر درشرایطی نیستند که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، زیرا آینده اقتصاد کشور مشخص نیست .

رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس در عین حال افزود: باوجود تجربه‌ بد سال ‌های گذشته،نگاهی به رویه ها نشان می دهد که  بازهم توانستیم بازدهی مطلوبی از بازار سرمایه کسب کنیم.

**سود بانکی دشمن بازار سرمایه 

وی در توضیح تاثیر کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: درشرایط فعلی باید مطابق با کنترل تورم، سود سپرده‌های بانکی را نیز  کاهش و مطابق با نرخ تورم کنترل کنیم  که درعمل این کار صورت نگرفته، و با واریز وجوه بلا استفاده در بانک‌ها  و دریافت سودهای بالا  می‌توان تبعاتی چون کند شدن چرخه تولید و رکود را در اقتصاد انتظار داشت.

شیخی ادامه داد:با کاهش نرخ بهره می‌توان رونق را در بخش تولید مشاهده کرد و دربلندمدت انتظار رشد اقتصادی را داشت.

رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس در توضیح شرایط بازار سرمایه با وجود نرخ بالای سود بانکی یادآور شد: تا زمانی که بانک‌ها با نرخ 20 درصد به سپرده‌ها سود پرداخت کنند، هیچ تولیدکننده‌ای به تولید بها نداده و این امرمتوقف خواهد شد و در این شرایط باید به صورت معقول و مطابق با واقعیت و نزدیک به نرخ تورم برای اقتصاد برنامه ریزی کنیم.

**توصیه به سهامداران

وی درخصوص روند ونوع دیدگاه های کوتاه مدت و بلند مدت به بازار سرمایه هم گفت: رویکرد بازار سرمایه درسال 94 در بلند مدت و نه در کوتاه مدت بازدهی مطلوبی برای سرمایه ‌گذاران ایجاد خواهد کرد.

شیخی افزود: برای آماده شدن شرایط رشد بورس، باید بخش‌های مختلف را دید. بررسی سودآوری شرکت‌ها، توجه ویژه به بخش تولید و استفاده مطلوب از ظرفیت شرکت‌ها از جمله اقدام هایی است که باید انجام شود.

همچنین توجه به صنایع ساختمانی و پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان می‌تواند شرایط رشد بازار سرمایه را فراهم آورد و نباید صرفا  پاشنه آشیل اقتصاد را به مسائل اقتصادی ارتباط داد.

رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تاکید کرد: شرایط مذاکرات به شکل سال‌های 90 تا 91 است و با شیب نسبتا کندی حرکت می‌کند و در این میان نسبت قیمت به درآمد(P/E ) معکوس بازار سرمایه متاثر از سود سپرده‌های بانکی است.

وی به سهامداران حقیقی توصیه کرد: در حال حاضر با توجه به رسیدن قیمت‌ها به کف،زمان مناسبی برای خرید سهام توسط حقیقی‌ها در بلند مدت است.

شیخی با تاکید بر اینکه  سرمایه گذاری های کوتاه مدت برای سهامداران ضرر خواهد داشت، گفت: سرمایه ‌گذاران باید با دیدی بلند مدت، باز و ژرف‌اندیش اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند و ازهرگونه سفته‌بازی در معاملات این بازار پرهیز کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس