کد خبر 429933
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۶

باید خودم را در آن هیاهو پیدا می‌کردم. آن خودی که با سرفه‌ها زندگی کرده بود و طعم گاز خردل را می‌شناخت. پس باید سفرنامه را رنگی دیگر می‌زدم؛ نه بر سیاق تقلید و تکرار، بل سفرنامه‌ای که پژواک فریاد خاموش سرفه‌های جانبازان شیمیایی است.

به گزارش مشرق، در سالگرد بمباران اتمی شهر«هیروشیما» هنرمندان عرصه‌ ادبیات و سینمای ایران با همراهی تعدادی از جانبازان شیمیایی همکار با موزه صلح قرار است به مانند سال‌‌های گذشته به «هیروشیما» سفر کنند. سازمان هنری و ادبی دفاع مقدس در نظر دارد در این دوره حضور جانبازان شیمیایی ایران در ژاپن اقدام به عرضه ترجمه ژاپنی کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها» کند.

در این سفر که 10 مرداد سال جاری برگزار می‌شود،‌ هزار نسخه از کتاب «سفر به روایت سرفه‌ها»‌ توزیع خواهد شد،‌ «سفر به روایت سرفه‌ها» سفرنامه حمید حسام به هیروشیما در ژاپن است،‌ او برای شرکت در مراسم سالگرد حمله اتمی شیطان بزرگ آمریکا به هیروشیما به دعوت گروه پل از ژاپن و هماهنگی انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایران سفر کرده است.

در این سفر اعضای این انجمن و تعدادی از جانبازان شیمیایی حسام را همراهی می‌کنند و کتاب ماحصل دیده‌ها و شنیده‌های وی در ژاپن و به ویژه هیروشیما است.نویسنده در این سفر 8 روزه به تک تک لحظات ارج نهاده و کار خود را از ابتدای سفر با خاطره نویسی آغاز کرده است. حسام در این کتاب نیز مانند سایر آثارش، خود را در سفرنادیده گرفته و در این مجموعه حرفی از خود به میان نیاورده است.

نویسنده در مقدمه این کتاب می‌نویسد: رفتن به سفر و "سیروا فی الارض" اول بارم نبود و شاید نیست اما این سفر با سفرهای قبلی‌ام تفاوت ماهوی داشت. چرا که باید نفس به نفس جانبازان شیمیایی می‌دادم و به سرزمینی می‌رفتم که امواج هسته‌ای در 67 سال پیش برای نخستین بار، تن تاریخ را سوزاند و من ناخواسته، مشق ناصرخسروی بر گردنم آمد و با شنیدن نام هیروشیما به عمق فاجعه پرتاب شدم و در مواجهه با سونامی آتش نه می‌توانستم و نه می‌خواستم ناصرخسرو باشم. باید خودم را در آن هیاهو پیدا می‌کردم. آن خودی که با سرفه‌ها زندگی کرده بود و طعم گاز خردل را می‌شناخت. پس باید سفرنامه را رنگی دیگر می‌زدم؛ نه بر سیاق تقلید و تکرار، بل سفرنامه‌ای که پژواک فریاد خاموش سرفه‌های جانبازان شیمیایی است.»
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس