تیم ملی فوتبال ایران نخستین دیدار خود در مرحله انتخابی جام‌جهانی و جام ملت های آسیا برابر ترکمنستان را با تساوی به پایان رساند تا اولین دو امتیاز در این مرحله را از دست بدهد.

توقف غیرمنتظره شاگردان کی‌روش برابر ترکمنستان/ دو امتیاز پرید

به گزارش مشرق، در ادامه دیدارهای هفته دوم از مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های 2019 امارات، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه تیم ملی فوتبال ایران از ساعت 17:30 در ورزشگاه اسپرت تاپلومی به مصاف تیم ملی ترکمنستان رفت که این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید. سردار آزمون دقیقه 4 و مینگازوف دقیقه 1+45 برای ترکمنستان گل زدند. (فیلم خلاصه و گلهای دیدار ایران و ترکمنستان را در اینجا ببینید)

برنامه کامل، نتایج و جدول رده بندی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در آسیا

تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار با ترکیب علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، محمد حسین کنعانی زادگان، وریا غفوری، احسان حاج صفی، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، مسعود شجاعی(46 امید ابراهیمی)، وحید امیری(67 رضا قوچان نژاد) مهدی ترابی (46 مهدی طارمی) و سردار آزمون به میدان رفت.

نیمه اول
دقیقه 3: یک ضربه ایستگاهی در پشت محوطه جریمه برای ایران به دست آمد که این موقعیت را احسان حاج‌صفی با زدن توپ به دیوار دفاعی از دست داد.

دقیقه 4: توپی که در محوطه جریمه به سردار آزمون رسیده بود با ضربه بغل پای او در گوشه دروازه ترکمنستان جا گرفت.

دقیقه 6: بار دیگر از همان زاویه‌ای که سردار آزمون موفق به گلزنی شده بود توپ به وحید امیری رسید اما ضربه او توسط دروازه‌بان ترکمنستان مهار شد.

دقیقه 14: ارسال آندرانیک تیموریان از سمت راست روی تیر دوم ترکمنستان با ضربه سر محمدحسین کنعانی‌زادگانی همراه بود که از دفاع به خط حمله اضافه شده بود اما توپ از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 16: اولین حمله جدی ترکمنستانی‌ها روی دروازه ایران با شوت زمینی آنها همراه بود که این توپ را علیرضا حقیقی دفع کرد و در ادامه مدافعان توپ را دور کردند.

دقیقه 17: ارسال وریا غفوری روی دروازه با ضربه سر آزمون همراه بود که به تیر دروازه برخورد کرد.

دقیقه 20: آزمون با حرکتی فردی در محوطه جریمه از بازیکنان ترکمنستان عبور کرد و به پشت خط محوطه آمد. او با شوت زمینی تا آستانه زدن دومین گل خودش و تیم ملی پیش رفت اما دروازه‌بان ترکمنستان به خوبی ضربه مهاجم جوان تیم ملی را مهار کرد.

دقیقه 43: بازی بعد از چند حمله خطرناک ایران بسیار آرام دنبال شد تا این بار با یک پرتاب اوت و ضربه سر کنعانی‌زادگان دروازه ترکمنستان تهدید شود اما دروازه‌بان این تیم مانع از باز شدن دروازه‌اش شد.

دقیقه 1+45: در لحظه‌ای که بازیکنان خود را آماده می‌کردند تا به رختکن بروند ترکمنستانی‌ها حمله خطرناکی را ترتیب دادند که با ارسال توپ به پشت مدافعان، روسلان مینگازوف دروازه خالی حقیقی را به راحتی باز کرد.

نیمه دوم
دقیقه 46: با تصمیم کی‌روش امید ابراهیمی به جای مسعود شجاعی وارد زمین شد و مهدی طارمی هم جای مهدی ترابی را در میدان گرفت.

دقیقه 50: مهدی طارمی با یک شوت می‌توانست دروازه ترکمنستان را باز کند اما دروازه‌بان این تیم در دو مرحله توپ را دفع کرد. 

دقیقه 52: طارمی به خاطر خطا روی بازیکن ترکمنستان از داور بازی کارت زرد دریافت کرد.

دقیقه 56: بازیکنان ترکمنستان شانس این را داشتند که برای بار دوم دروازه ایران را باز کنند اما حمله آنها با عکس‌العمل خوب حقیقی راهی به دروازه تیم ملی کشورمان نیافت.

دقیقه 59: سردار آزمون می‌توانست روی ارسال خسرو حیدری دروازه‌ ترکمنستان را باز کند اما ضربه سر این بازیکن از کنار دروازه بیرون رفت.

دقیقه 64: ضربه محکم مهاجم ترکمنستان به شکل خطرناکی از کنار دروازه ایران به بیرون رفت.

دقیقه 67: رضا قوچان‌نژاد جانشین وحید امیری شد تا سومین تعویض تیم ملی هم انجام شود.

‫دقیقه 75: آندرانیک تیموریان توپی را به روی دروازه ترکمنستان ارسال کرد که مهدی طارمی در شرایط ایده‌آل می‌توانست با ضربه سر توپ را وارد دروازه حرف کند اما با بی‌دقتی آن را به بیرون فرستاد‬.

‫دقیقه 84: این بار ارسال روی دروازه ترکمنستان با ضربه سر مهدی طارمی همراه بود که دروازه‌بان این تیم توپ را به کرنر فرستاد. این کرنر هم بسیار خطرناک ارسال شد اما ترکمنستانی‌ها توپ را از مقابل دروازه دور کردند.

‫دقیقه 3+90: امید ابراهیمی پشت محوطه جریمه توپ را به آندرانیک تیموریان داد که او هم با شوتی سنگین دروازه ترکمنستان را تهدید کرد اما دروازه‌بان این تیم بار دیگر توپ را دفع کرد.‬

در نهایت این دیدار با نتیجه تساوی 1-1 پایان یافت.

ردیف تیم بازی ها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
1 گوام 2 2 0 0 3 1 2 6
2 عمان 1 1 0 0 2 1 1 3
3 ایران 1 0 1 0 1 1 0 1
4 ترکمنستان 2 0 1 1 1 2 -1 1
5 هند 2 0 0 2 2 4 -2 0


حاشیه‌ها:

در خط دفاع تیم ملی کنعانی زادگان 21 ساله زوج پژمان منتظری است. این در حالی است که طی 18 ماه گذشته جلال حسینی در کنار امیر حسن صادقی یا پور علی گنجی در دفاع میانی کار میکردند و منتظری یا در دفاع راست توپ میزد و یا مصدوم بود.

در دفاع راست وریا غفوری با ادامه روند رو به رشد خود حضور در ترکیب ثابت تیم ملی را که از جام ملتهای آسیا آغاز شده بود را ادامه میدهد و احسان حاج صفی که با 69 بازی ملی در 25 سالگی یکی از پر تجربه ترین یاران تیم ملی است،در دفاع چپ توپ میزند.

تفاوت سیستم حرکتی تیم ملی از خط میانی به بعد نشان از تغییر نگرش کی روش دارد،با رفتن نکونام از تیم ملی فوتبال کشورمان، چیدمان نیروی انسانی تیم ملی به گونه‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند آهنگی را که تیم ملی قرار است با آن به میدان برود حدس بزند.

آن چه قطعی است این که در ترکیب تیم ملی تنها یک مهاجم هدف یا تارگت وجود دارد بنابراین تیم ملی کماکان با یک مهاجم کلاسیک بازی میکند و به هیچ وجه آهنگ تیم ملی با 2 مهاجم شکل نمیگیرد چرا که در صورت برقراری این شکل از چیدمان تیمی از وجود قوچان نژاد در ترکیب تیم ملی استفاده می‌شد.

اما به جز آندو تیم ملی بازیکنی با خصوصیات یک هافبک درگیر و دفاعی ندارد و قطعا با 2 هافبک دفاعی بازی نمی‌کند چرا که اگر این حالت فرض سیستم تیم ملی بود قطعا امید ابراهیمی در ترکیب تیم ملی قرار می‌گرفت.

حضور هافبک های زیاد با خصوصیات و توانایی هایس بازی در کنار زمین مثل خسرو حیدری، مسعود شجاعی، وحید امیری و مهدی ترابی نشان از آن دارد که تیم ملی با یاران کنار زمین یعنی آن چه در سیستم های قدیمی فوتبال به بغل راست و چپ موسوم بود به میدان رفته و تکیه تیمی به آرایش 3-3-4 قابل سوئیچ به آرایش 1-5-4 در هنگام دفاع است، مگر این که تصور کنیم تیم ملی قرار است ارائه گر سیستمی از بازی شناور باشد که طی آن بازیکنان تیم ملی مدام جای خود را تغییر دهند که البته با توجه به بازی اندک برخی از این نفرات در کنار هم به نظر میرسد این اتفاق عملی نیست. اما نحوه و دلیل استفاده از هافبک ها و مهاجمان به این شکل است.

آندو کاپیتان و مرد اول خط میانی است و در بازی ملی شماره 92 خود قصد بزرگی دارد.

وحید امیری پر قابلیت و صاحب اعتماد به نفس بالا است. امیری به شیلی گل زد و موثرترین بازیکن از پرامتیازترین تیم فصل گذشته فوتبال ایران یعنی نفت است.

شجاعی در 2 سال گذشته فروغ گذشته را ندارد اما در تیم کم تجربه و جوان ما شجاعی یک وزنه قابل تکیه است که بالانس تجربه را در تیم ملی موازنه میکند.خسرو حیدری هم در اردوی تیم ملی حرکت رو به رشدی داشته و خوب کار میکند.

سرانجام برای استفاده از سردار آزمون 20 ساله در ترکیب اصلی تیم ملی نیاز به توجیه نیست. او در دهمین بازی ملی خود آماده ثبت پنجمین گل ملی خود است.

سردار آزمون پس از گلزنی به سمت جایگاه ویژه رفته و به پدر و مادرش اشاره کرد. او همچنین پس از گلزنی و پس از اینکه با همبازیان خود به شادی گل پرداخت به سمت نیمکت رفته و در آغوش قوچان‌نژاد قرار گرفت.

در نیمه اول و در یک صحنه علیرضا حقیقی روی دفع توپ اشتباه عجیبی داشت که این توپ به کرنر رفت.

ترکمن‌ها با نظم عجیبی بر روی سکوها مستقر هستند. تمام دقت آنها برای نشان دادن کلمه ترکمنستان بسیار جالب توجه است.

در اواخر نیمه اول کی‌روش از روی نیمکت بلند شده و نکات فنی را به بازیکنان تیم ملی گوشزد کرد.

توپ‌های ویژه مسابقات مقدماتی جام جهانی در این مسابقه مورد استفاده قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش آذر ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    بازی خوب و قشنگی بود من رو یاد ال کلاسیکو انداخت !!!!!!!!!. بازی تیم ترکمنستان هم آدم رو یاد بازی ایران می انداخت دفاع محض و لایه ای . صبح هم نظر داده بودم که اگه ترکمنستان رو دست کم بگیریم موفق نخواهیم شد
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    یاشاسین ترکمنستان
  • ArslAN ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    جای خالی یک هافبک طراح چون محمد نوری حس میشد. این بازی بیشتر شبیه بازیهای تیم استقلال بود.بزن زیرش سانتر از جناحین! ان شاءالله بازیای بعدی جبران خواهیم کرد.چون زمین ورزشگاه داش اغوز هم به شدت کج بود!
  • علی ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    کجاش قشنگ بود . من که اصلا راضی نبودنم . فقط والیبال
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آقا فقط والیبال والسلام نامه تمام.
  • محمد امین ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    گوام صدر نشین گروه !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    ان شاء الله ایران از گوام ببازد! چه جشنی بگیرند این مردم در تهران! چه حمایتی بکنند رسانه ها از کیروش!
  • عليرضا ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    ايران شانسي بازي مي كنه
  • امیر تبریز اوغلی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    تیم ایران تونست به سختی تیم ملی ترکمنستان رومتوقف کنه
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    مربی 12میلیاردی نتونست ترکمنستان رو ببره
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    خاک بر سرششون کنن با این بازیشون پول مفت مملکت رو میریزن تو حلقشون هیچ غلطی هم نمی تونن بکنن من بودم هزار تومنم بهشون نمیدادن اینا باید برن دسته 3 بازی کنن نه لیگ برتر فوتبال ایران مفت گرونه خاک بر سرشون یاشاسین والیبال - کشتی - فوتسال - تکواندو
  • محمد ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    من نمیفهمم چرا ایران مقابل آرژانتین تا دقیقه 92 گل نمی خوره مقابل شیلی 2-0 بازی رومی بره ولی مقابل تیم های ضعیف اروپا وآسیا مثل بوسنی و سوئدوعراق و ترکمنستان یا شکست می خوره یا مساوی می کنه .
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    تبریک به همه حامیان چشم بسته کی روش
  • آرش آذر ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    تیمهای ضعیف بوسنی و سوئد ؟ تا حالا فوتبال نگاه کردی ؟
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    نميدونم كي روش و فوتبال چه گلي به سرمون زدن تا به خاطر داريم ما داريم بازي ها رو واگذار يا مساوي مي كنيم به غير از تعداد اندكي از بازي ها كه مي بريم اونم اگر همه اعضا تيم جمع بشن تو دروازه بعد از باخت هم تازه جشن مي گيريم جمعش كنيد بابا
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    همینایی که میگن جمعش کنید و فقط والیبال و پول تو این فوتبال نریزید کافیه ایران یه بازی ببره حتی با شانس. ببینید چه جوری میان از کی روش طرفداری میکنن. اینا همونایین که باخت به ارژانتینو جشن گرفتن. ببین کی روش و کی روشی پورها چه ذهنیتی برامون ساختن چه قدر تیممونو ضعیف کردن که با باخت هم ابراز شادی میکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس