در حالی که جب بوش و هیلاری کلینتون در بسیاری از موضوعات با هم اختلاف دارند، اما در یک نکته عینا سیاستی مشابه پیش گرفته‌اند، هر دو تلاش می‌کنند خود را از عملکرد پیشینیان هم‌نامشان مبرا کنند.

به گزارش مشرق، پس از ماه‌ها فعالیت‌‌های انتخاباتی و جمع‌آوری کمک‌های مالی، جب بوش روز دوشنبه سرانجام رسما حضور خود در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 از سوی حزب جمهوری‌خواه را اعلام کرد.

نکته جالب توجه در اعلام رسمی مبارزات انتخاباتی پسر رئیس‌جمهور اسبق و برادر رئیس‌جمهور سابق آمریکا لوگوی رسمی انتخاباتی جب بوش بود؛ لوگویی که در آن اثری از نام فامیلی او دیده نمی‌شود: «جب! 2016».

عدم درج نام خانوادگی بوش در این لوگو سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند چرا که از ابتدای مطرح شدن نام جب بوش در بین نامزدهای احتمالی انتخابات، همواره از سوی رسانه‌ها و مهمتر از آن افکار عمومی آمریکا سوالات و نگرانی‌های زیادی درباره مواضع او در قبال سیاست‌های جورج بوش برادر بزرگش از او مطرح شده است.

یکی از مهمترین سوالات مطرح شده از جب بوش فرماندار سابق تگزاس، ‌مساله جنگ سال 2003 عراق و موضع او در قبال تصمیم برادرش برای براه انداختن جنگ ضد عراقی‌ها بوده است.

برادر کوچکتر جورج بوش در حالی که اواخر اردیبهشت امسال در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی از جنگ سال 2003 حمایت کرد، پس از جنجال و مخالفت‌های گسترده افکار عمومی درباره حمایت او از جنگ غیرمشروع و غیرقانونی برادرش، دو روز بعد  در مصاحبه‌ای رادیویی سعی کرد از حمایت خود از جنگ عراق عقب‌نشینی کند.

نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا که در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته بود که اگر او هم رئیس‌جمهور بود «مجوز چنین حمله‌ای را صادر می‌کردم» تنها دو روز بعد در مصاحبه با برنامه رادیویی «شان هانیتی» برای رفع و رجوع و متفاوت جلوه دادن خودش از جورج بوش گفت که «من نمی‌دانم که این تصمیم (تصمیم برای جنگ) چه تصمیمی می‌توانست باشد».

تغییر موضع جب بوش تنها در فاصله دو روز تا آنجا برای همگان واضح و مشخص بود که خبرگزاری رویترز در تیتر گزارش منتشر شده خود درباره این موضوع نوشته بود: «جب بوش از اظهاراتش درباره حمایت از جنگ عراق عقب‌نشینی کرد».

اعلام رسمی حضور بوش سوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی انجام شده که او برای هموار کردن مسیر خود در انتخابات پیش رو، بیشتر از آنکه باید صلاحیت‌های خود را اثبات کند، باید به مردم آمریکا بقبولاند وی با برادرش متفاوت بوده و اینکه او «بوش» نیست بلکه تنها «جب» است.

حضور جب بوش در انتخابات 2016 مخالفت‌هایی را در حزب جمهوریخواه هم ایجاد کرده است. «مارک مکلر» یکی از رهبران این حزب با انتقاد از نامزدی چند باره بوش‌ها و کلینتون‌ها گفت: «دو خاندان و سلسله در انتخابات 2016 حضور دارند».

او که رئیس سازمان مدنی موسوم به «شهروندان خواهان حاکمیت مستقل هستند»، می‌باشد، افزود: «محافظه‌کاران قبل از آنکه بخواهند سعی کنند هیلاری را شکست دهند باید ابتدا بوش را مغلوب کنند».

هرچند هیلاری کلینتون و جب بوش در بسیاری از موضوعات احتمالا مواضع متفاوتی دارند اما حداقل در 3 مورد با هم اشتراک نظر داشته و مشابه هم هستند.

 

1- حذف نام خانوادگی از لوگوی تبلیغاتی انتخابات 2016

این تنها جب بوش نبوده که نام فامیلی و خانوادگی خود را در لوگوی رسمی انتخاباتی خود حذف کرده بلکه هیلاری کلینتون همسر رئیس‌جمهور سالهای 1992 تا 2000 آمریکا آغازگر این روند بوده است. او برای متمایز جلوه دادن خود از بیل کلینتون نام خانوادگی خود را در مبارزات انتخاباتی کنار گذاشت.

 

 2- وابستگی به سلسله و خانواده قدرتمند سیاسی و اقتصادی در آمریکا

جب بوش پسر جورج بوش، رئیس‌جمهور سال‌های 1988 تا 1992 آمریکا و همچنین برادر کوچکتر جورج واکر بوش رئیس‌جمهور سال‌های 2000 تا 2008 ایالات متحده است. او همانند هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون از خانواده‌های قدرتمند سیاسی این کشور است. نفوذ و قدرت خانواده کلینتون به حدی بوده که باراک اوباما، رقیب سابق خود در انتخابات 2008 را به سمت وزارت خارجه تعیین کرد.

3- حمایت از جنگ سال 2003 به عراق

از آنجایی که موضوع جنگ بدون مجوز و با بهانه‌های واهی جورج بوش علیه عراق همچنان یکی از دغدغه‌های فعالان رسانه‌ها و مهمتر از آن افکار عمومی آمریکا است، باید این موضوع را یادآوری کرد که هیلاری کلینتون که در سال 2003 سناتور ایالت نیویورک بود، از تهاجم نظامی به عراق حمایت کرده بود.

این موضوع را خود جب بوش در مصاحبه ماه گذشته با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به این سوال که ایا شما از جنگ عراق حمایت می‌کردید، اینطور تصریح کرده بود: «بله من اینکار را می‌کردم همانطور که هیلاری کلینتون چنین کرد».

هرچند کارزار انتخابات 2016 تازه در آغاز یک راه دراز است اما باید گفت که دو نامزد مطرح و تکراری آن یعنی «جب و هیلاری»، در اولین اقدام جدی خود نام خانوادگی‌شان را کنار گذاشتند و تلاش کرده‌اند تا از میراثی که از جورج بوش و بیل کلینتون باقی مانده، فاصله بگیرند. باید دید آن‌ها در ادامه برای متمایز و منحصر به فرد نشان دادنشان دست به چه اقداماتی می‌زنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    دو قبیله که دموکراسی را در آمریکا در بعد جدیدی لجن کشیده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس