کد خبر 429196
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: از سنوات گذشته حدود ۴۸ میلیارد تومان از فدراسیون‌های ورزشی طلب داریم.

به گزارش مشرق، مصطفی مدبر در نشست خبری شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اظهار داشت: این شرکت در سال 73 تاسیس و 21 سال از عمر آن می‌گذرد و در جهت اهداف سازمان تربیت‌بدنی سابق و وزارت ورزش فعلی تاسیس شده است و در نگهداری توسعه اماکن ورزشی تلاش می‌کند و بازوی خوبی برای وزارت ورزش است. این شرکت از دو بخش نگهداری و توسعه اماکن ورزشی تشکیل شده است. در بخش نگهداری مجموعه‌های زیادی را زیر نظر داریم. از جمله شیرودی، آزادی، کشوری، انقلاب، مجموعه‌های سوارکاری و پیست‌های اسکی از این موارد هستند. از اماکن زیر نظر شرکت 52 درصد در اختیار فدراسیون‌ها هست و آنها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش آماده‌سازی سالن 12 هزار نفری برای لیگ جهانی والیبال و مسابقات توسعه جهانی واترپلو در مدت اخیر از جمله کارهای دوستان ما بوده است و همه گونه کمک را برای بهتر برگزار شدن مسابقات انجام می‌دهند. در بخش نگهداری هزینه درآمد هستیم و هیچ گونه بودجه دولتی نداریم. از 113 میلیارد بودجه‌ای که در سال گذشته برای ما در نظر گرفته بودند 52 پروژه را به بهره‌برداری رساندیم. 4 هزار پروژه ورزشی دیگر وجود دارد که 430 پروژه دراختیار ما است که برای اتمام آنها به بودجه زیادی نیاز است و اگر پول برسد ظرف سه، چهار سال آنها را تمام می کنیم اما با بودجه فعلی این کار امکانپذیر نیست .27 پروژه را امسال قصد داریم تمام کنیم و 12 پروژه دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدبر گفت: در بخش نگهداری دوست داریم از بخش خصوصی بهره بگیریم چون پتانسیل خوبی دارند و قانون هم این اجازه را ی‌دهد از جمله ورزشگاه نقش جهان که با کمک شرکت فولاد می‌توانیم به بهره‌برداری برسانیم. در بخشی از پروژه‌ها هم استانداردسازی خوبی نشده است و با کمک سازمان استاندارد می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم تا خدمت‌رسانی بهتری صورت بگیرد.

* بعداز 43 سال سند آزادی در اختیار ما قرار گرفت

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مورد مجمع ورزشی آزادی گفت: آزادی جزو مجموعه‌های بزرگ کشور است که از 43 سال قبل آماده بهره‌برداری شد و با کش و قوس‌هایی که داشت اکنون در اختیار ما است و برای نگهداری آن نیاز به بودجه کلان داریم. اخیرا موتورخانه آن را با بودجه دو میلیاردی بازسازی کردیم و زمین چمن را هم به سختی نگهداری می‌ک نیم. برنامه‌مان این است که در این مجموعه را هرچه بهتر به روی مردم باز کنیم تا آنها استفاده کنند. قصدمان هم این است که ارائه خ دمات متنوع باشد.

وی ادامه داد: ما در مجموعه آزادی متاسفانه در این سال‌ها سند نداشتیم به همین دلیل مجموعه حقوقی ما به کمک وزارت ورزش فعال شد و در دادگاه توانستیم سند آن را دریافت کنیم. در آن جا هم باز معارضینی هستند که غیرقانونی تملک کردند و  در حال حل آن هستیم.

مدبر عنوان کرد: شرکت توسعه 36 ملک زیر نظر دارد که 15 مورد آن سند دارد. 5 مجموعه شهدا، گنبد، کشوری، دیزین و شمشک به دلایل حقوقی هنوز نتوانستیم سندی را دریافت کنیم. مجموعه شهدا به نام ستاد اجرایی فرمان امام است و در حال پیگیری هستیم که آن را هم در اختیار بگیریم.

* تهران و البرز کمترین سرانه ورزشی را در مجموعه‌های ما دارند


وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای گسترش فضاهای ورزشی داریم اظهار داشت: تهران و البرز کمترین سرانه ورزشی را از مجموعه‌های زیرنظر ما دارند. امسال با دستور وزیر ورزش نگاهمان را به این دو استان معطوف کردیم. مجموعه بعثت را هم که تقریبا آماده بهره‌برداری است برای این منظور در دستور کار داریم. استادیوم 5 هزار نفری اسلام شهر را هم به زودی افتتاح می‌کنیم که به تهران تعلق دارد. ما تابع قانون هستیم و همه اماکنی که در اختیارمان است برای ارتقای ورزش است. در قانون هم مشخص شده که اولویت دادن امکان به فدراسیون‌ها و همه در قالب اجاره تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کمبود بودجه باعث شده فدراسیون ها نتوانند اجاره خود را پرداخت کنند گفت: این موضوع محل مناقشه ما با ‌آنها است. برای این موضوع هم برنامه داریم و از اول سال عملیاتی کردیم. یک بخش اداری و یک بخش تمرینات ورزش و قهرمانی و مورد سوم بخش‌هایی است که محل درآمد است و طبیعتا باید سهم شرکت هم در نظر گرفته شود.

* بعید است کشوری به استقلال برسد

وی در پاسخ به این سوال که صحبت‌ها در مورد واگذاری ورزشگاه کشوری به باشگاه استقلال گفت: از زمانی که من آمدم این بحث منتفی شده است و تقریبا شدنی نیست. فکر هم نمی‌کنم واگذاری اماکن دولت یاز سوی وزارت ورزش به باشگاه‌ها عملی باشد.

* نقش جهان برای تکمیل 30 میلیارد بودجه نیاز دارد

مدبر در مورد وضعیت ورزشگاه نقش جهان عنوان کرد: این مجموعه حدود 30 میلیارد برای تکمیل هزینه خواهد داشت که سازه دوم را به اتمام برسانیم و بهینه‌سازی کنیم. سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم این کار را انجام دهیم اما بودجه‌ای در اختیارمان قرار نگرفت. با تاکیداتی که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و گودرزی وزیر ورزش داشته است در تلاشیم که هرچه سریع‌تر این پروژه را تکمیل کنیم. چند سازمان و شرکت از جمله شهرداری و فولاد خواستار در اختیار گرفتن آن و تکمیلش بودند که در نهایت قرارداد فولاد امضا شد اما پس از مدتی آنها اعلام کردند تکمیل اماکن ورزشی نیاز به کار تخصصی دارد و از ما درخواست کرده‌اند که خودمان تمام کنیم که قرار شده است سه مرحله به ما پول بدهند که دو مرحله داده شده و مرحله سوم هم نزدیک است.

وی ادامه داد: درحال حاضر 110 نفر نیروی انسانی در آنجا مشغول کار هستند و فکر می‌کنیم امسال بتوانیم از این وضعیت خارج شویم. هرچه بودجه کمتر باشد نسبت به زمان افتتاح تجدیدنظر خواهیم کرد. اما در هر صورت امسال شاهد پیشرفت خوبی در این مجموعه خواهیم بود اما اجازه دهید با گذشت زمان تاریخ دقیق افتتاح را اعلام کنیم.

 * بستکبال اگر مجموعه بعثت را بخواهد به آنها می‌دهیم

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت اماکن ورزشی در مورد اینکه بسکتبال سال‌ها است نیاز یک سالن اختصاصی دارد  و آیا شما این امر را محقق خواهید کرد یا خیر؟ گفت: در این مورد مشحون با من هم صحبت کرده بود. ما مجموعه بعثت را که 6 هزار نفری است در دست ساخت داریم و 30 درصد آن نیز تکمیل شده است. اگر فدراسیون بسکتبال یا باشگاهی مانند مهرام که پیگیر این موضوع است بخواهد می‌تواند آن را در اختیار بگیرد و تکمیل کند. ما موافق واگذاری آن به بسکتبال هستیم.

وی عنوان کرد: در بخش نگهداری دچار مشکل هستیم و یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم کمبود بودجه است به همین دلیل آنها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و فکر می‌کنیم بهترین راهکار برای نگهداری همین است. 48 پروژه در سال آینده داریم که بودجه زیادی برای نگهداری آنها در مجموعه‌هایی مانند انقلاب، آزادی و پیست اسکی مورد نیاز است.

* 48 میلیارد تومان از فدراسیون‌ها طلب داریم

مدبر با اشاره به اینکه تمامی فدراسیون‌ها به شرکت توسعه بدهکار هستند گفت: 48 میلیارد از فدراسیون طلب داریم که هنوز پرداخت نشده است. ما برای هر مسابقه که استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی بازی می‌کنند 50 میلیون باید اجاره بگیریم اما یک ریال هم پرداخت نمی‌شود. براساس قانون بدون دریافت اجاره نمی توانیم امکان ورزشی را در اختیار فدراسیون‌ها قرار دهیم. این بدهی‌ها نیز از سنوات گذشته انباشته شده است که البته می‌تواند قابل حل باشد. در مورد میزان بدهی‌های استقلال و پرسپولیس هم رقم دقیقش را در آینده اعلام خواهیم کرد.

*ورزشگاه شیرودی را بازسازی می‌کنیم

وی در مورد ورزشگاه شیرودی عنوان کرد: شیرودی برای فوتبال دوستان جایگاه ویژه‌ای داشته است و برای بازسازی آن به شاکله اصلی‌اش دست نمی‌زنیم. برخی قسمت های آن پوسیده شده و حتما باید تغییر کند و نمی‌توانیم آنها را به عنوان آثار باستانی حساب کنیم. قطعا با بودجه کمی که وجود دارد نمی‌توان شیرودی را بازسازی کنیم. طرح مفصلی در نظر گرفته شده و مراحل اولیه‌اش را طی می‌کند. با بررسی‌هایی که کردیم پس از بازسازی سه برابر ظرفیت ورزشی به آن اضافه خواهد شد. برآورد هزینه بستگی به توافق با شهرداری دارد.

* تجمع فدراسیون‌ها در یک محل را در دستور کار داریم

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری امکان ورزشی در مورد اینکه مسئولان وزارت ورزش پیش از این گفته بودند قرا راست فدراسیون‌ها در یک محل تجمع داشته باشند گفت: این طرح در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و از محل‌هایی هم بازدید شد. پیشنهاد ما این بود که مجموعه ورزشی آزادی در نظر گرفته شود اما کبکانیان و مجموعه حجاب هم مطرح شد. در کنار وزارتخانه هم زمینی وجود دارد و آنجا هم برای این کار در دست بررسی است و فکر می‌کنیم تجمع فدراسیون‌ها بهتر باشد.

مدبر در مورد اینکه برخی مجموعه ورزشی تغییر کاربری می‌دهند و برنامه‌تان برای حل این مشکل چیست؟ گفت: به لحاظ قانونی هیچ تغییر کاربری نباید در مجموعه ورزشی داده شود. یک مورد در مورد کشتی مطرح بود. فکر نمی‌کنیم اینطور باشد بلکه یک مقدار از فضای سالن به قسمت اداری تغییر کرد. امیدوارم استفاده درستی از آن صورت بگیرد. این سالن متعلق به فدراسیون شمشیربازی بود و امیدواریم با رایزنی‌ها این مشکل را برطرف کنیم.

* دو طرح بزرگ برای مجموعه انقلاب در نظر داریم

وی گفت: یک طرح مخصوص بانوان در ضلع جنوبی داریم. استخری که موجود است برای بانوان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طرح بعدی بازسازی استادیوم تنیس است که در دستور کار داریم که هرچه سریع‌تر این مکان به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: برای دیزین هم  کارهای خوبی انجام دادیم و با اقدامات جدید می‌خواهیم امکانات را بهینه کنیم. در مورد ادعای معارضین در پیست دیزین هم اقدامات قانونی انجام شده و همه باید تابع قانون باشیم.

بودجه امسال ما 186 میلیارد است اما به دنبال افزایش آن هستیم

مدبر در صحبت‌های پایانی خود عنوان کرد: در بخش عمرانی در سال 93 بودجه شرکت 113 میلیارد بود که توانستیم حدود 95 درصد را محقق کنیم و با اضافه کردن ماده 180 به 150 میلیارد هم رساندیم. بودجه امسال ما 186 میلیارد است و دو پروژه عمده هم در دستور کار داریم. نقش جهان و میان‌رود شیراز که 75 و 50 هزار نفری هستند که افتتاح آنها می‌تواند گام بلندی در سرانه ورزشی بردارد.

مدبر تاکید کرد: اگر دولت و مجلس عنایت ویژه کنند و بودجه قابل توجهی در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم پروژه‌ها را تمام کنیم و این مطالبات به حق مردم است که پروژه‌ها زودتر تکمیل شود اما با این بودجه ها نمی‌توانیم به جایی برسیم. با صد در صد افزایش بودجه هم کاری از پیش نمی‌رود امیدوارم دولت همانند طرح سلامت در ورزش هم توجه ویژه‌ای صورت دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس