کد خبر 429064
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

کنفرانس ژنو بین گروههای یمنی پس از صدور بیانیه سازمان ملل و اطمینان خاطر دادن به این گروهها درباره ماهیت این نشست، امروز (دوشنبه ) در شهر ژنو در سوئیس برگزار می شود.

به گزارش مشرق، گروه های یمنی شنبه گذشته به دلیل ابهام در دعوت از طرف های مختلف شرکت کننده در نشست ژنو، از سوار شدن در هوایپمای سازمان ملل در صنعا، خودداری کرده بودند.

سازمان ملل نیز ساعاتی پس از آن، با صدور بیانیه ای در برابر درخواست جنبش مردمی انصار الله تسلیم شد و گروه های یمنی شرکت کننده در نشست ژنو را معرفی کرد.

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل در امور یمن در پیامی اعلام کرد که حزب 'کنگره مردمی'، جنبش مردمی انصارالله، حزب مشترک و گروه های همپیمان آن و جنبش مسالمت آمیز جنوب یمن امروز در ژنو و زیر نظر سازمان ملل با هم مذاکره خواهند کرد .

نشست یمنی - یمنی در ژنو به منظور پایان دادن به تجاوز عربستان و ائتلاف ساخته شده از سوی آمریکا برگزار می شود.

عربستان و عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن که از سوی ریاض حمایت می شود، در هفته های گذشته تلاش زیادی برای جلوگیری از برگزاری نشست ژنو انجام دادند.

دولت عربستان به منظور بازگرداندن منصور هادی و به بهانه درخواست رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، از ششم فروردین حملات گسترده ای علیه غیرنظامیان یمنی را آغاز کرد .

حمله عربستان علیه یمن با مشارکت کشورهای عربی به جز عمان و نیز حمایت آمریکا آغاز شده است و تاکنون بیش از 9 هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

با وجود حملات گسترده عربستان و متحدانش به یمن، واقعیت امروز این کشور با آنچه ریاض و غرب می خواهند، فاصله زیادی دارد، اکنون 80 درصد خاک یمن در دست جنبش مردمی انصارالله است و آنها نزدیک به 85 روز زیر بمباران های بی وقفه عربستان و متحدانش هستند، اما ایستاده اند و انصارالله به خوبی کشور را اداره می کند و هیچ اعتراضی وجود ندارد، اما طرف دیگر اصرار به اجرای قطعنامه ای (2216) می کند که یک طرفه و با فشار خارجی به تصویب رسیده است.

بیشتر کشته ها و زخمی های تجاوز عربستان به یمن را شهروندان غیرنظامی به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان تشکیل می دهند.

سازمان های حقوق بشری خواستار توقف فوری بمباران های کور مناطق مسکونی یمن و اعلام فوری آتش بس برای نجات جان میلیون ها یمنی شده اند که از سوی عربستان نادیده گرفته شده است.

عربستان همچنین با برپایی نشست هایی نمایشی در ریاض به ریاست منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، سعی در انحراف اذهان عمومی و در ظاهر تلاش برای حل این بحران نموده که هیچ نتیجه ای در بر نداشته است. اکنون نیز در سایه برگزاری نشست ژنو توسط سازمان ملل برای به شکست کشاندن آن، کارشکنی می کند.

این در حالی است که برخی کارشناسان سیاسی، برگزاری نشست ژنو را شکستی مفتضحانه برای عربستان توصیف می کنند.

جنبش مردمی انصارالله پیش از مشارکت در نشست ژنو، مخالفت خود را با مشارکت هیاتی به نمایندگی از دولت فراری و مستعفی یمن به فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور اعلام کرده بود.

انصارالله اعلام کرده که دولت مستعفی از هیچ مشروعیتی در یمن برخوردار نیست و نمی تواند به نمایندگی از مردم این کشور در این نشست شرکت کند.

این جنبش تاکید داشت که باید گروهی متشکل از احزاب و طرف های یمنی به نمایندگی از مردم این کشور در نشست ژنو مشارکت داشته باشند.

انصارالله یمن به فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور اطلاع داده بود که در صورتی که هیاتی از ریاض به نمایندگی از منصور هادی در نشست ژنو شرکت کند، گروه های یمنی از مشارکت در این نشست صرف نظر کرده و به جای آنها کمیته های انقلابی راهی نشست ژنو خواهند شد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز به منظور حضور در نشست ژنو و پیشبرد گفت و گوهای یمنی - یمنی ، دیروز وارد سوییس شده است .

قرار است بان کی مون ریاست نشست ژنو در یمن را بر عهده داشته باشد. وی پس از این نشست، ژنو را ترک کرده و ادامه رایزنی ها با طرف های یمنی را به فرستاده ویژه سازمان ملل واگذار خواهد کرد .

از طرف جنبش انصارالله هیاتی شامل مهدی المشاط رییس دفتر عبدالملک الحوثی، علی العماد و حمزه الحوثی از اعضای دفتر سیاسی و عبدالسلام جابر نماینده این جنبش در جنوب یمن ، در نشست ژنو حضور دارد.

در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه و حتی برخی همپیمانان عربستان در حمله به یمن و نیز کارشناسان سیاسی معتقدند که بحران یمن باید از طریق سیاسی و گفت وگو حل شود، اما آل سعود همچنان بر طبل جنگ می کوبد و حاضر نیست حتی برای رسیدن کمک های انسانی به مردم یمن، چند روزی قبل از ماه رمضان را آتش بس اعلام کند و بارها احمد العسیری سخنگوی ائتلاف سعودی اعلام کرده که هیچ آتش بسی برای این ماه اجرا نخواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    من دیگه حتی دلم نمیخواد قیافه ی سردمداران ظالم دنیا رو ببینم چه برسه به اینکه اخبارشون رو هم دنبال کنم. دیگه حالم از هر چی صهیونیزم و قدرت آمریکایی و کوفت و زهر مار هست به هم می خوره ترجیح میدهم قرآن بخوانم تا قیافه این آشغالها رو نگاه کنم که خون مظلومین جهان از آستین اینها می چکد و غیر از خودخواهی دروغ خیانت و فساد و قدرت و ثروت چیز دیگری نیستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس