پس از آنکه بعد از سالهای آزار و اذیت زندانیان ایرانی در ترکمنستان، وزیر دادگستری ایران و همتای ترکمنستانی وی اقدام به امضای توافق انتقال زندانیان میان دو کشور کردند حالا باید صبر کرد و دید که تایید این توافق چه زمان در مجلس به امضا می رسد.

گروه بین الملل مشرق- امروز یک‌شنبه (24 خرداد 94) حدود 40 نفر از خانواده‌های زندانیان ایرانی در ترکمنستان بعد از اطلاع از این‌که تصمیم‌گیری برای انتقال زندانیان میان ایران و ترکمنستان بستگی به رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد، از شهرهای اصفهان، بابل، مشهد و... خود را به بهارستان رساندند و در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

"سمیه امیرقلی" فرزند یکی از زندانیان ایرانی در ترکمنستان که بی‌گناهی پدرش توسط دادگاه ایران تأیید شده است، در این تجمع حاضر شد و به خبرنگار بین‌الملل مشرق گفت: "ای کاش وضعیت اتباع ایرانی در زندان‌های خارجی، که در میان آن‌ها افرادی هستند که بی‌گناه باشند هم برای مسئولین کشور اهمیت داشته باشد."

چرا پرونده ایرانیان زندانی در ترکمنستان هنوز در مجلس بلاتکلیف است؟

خانم امیرقلی می‌گوید پس از اجتماع در مقابل مجلس به ما گفتند که این کار فایده‌ای ندارد و باید بروید نامه‌ای را خطاب به آقای علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تنظیم کنید؛ بعد منتظر بمانید تا خبرتان کنند.

پس از اینکه نمایندگان مجلس ترکمنستان در نشست غیرعلنی خود، پروتکل انتقال زندانیان با ایران را با اکثریت آرا تصویب کردند حالا باید در انتظار تصویب این پروتکل توسط نماینده‌های مجلس ایران باشیم.

پروتکل انتقال محکومان به حبس بین ترکمنستان و ایران در جریان سفر اسفند ماه سال 1394 (10 مارس 2015) رئیس جمهوری اسلامی ایران به عشق‌‏آباد، توسط "مصطفی‌ پورمحمدی‌" وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و "رشید مرداف" وزیر امور خارجه ترکمنستان امضا و قرار شد که پس از طی مراحل تصویب در مراجع قانون‌گذاری دو کشور، به مرحله اجرا گذاشته شود.

نکته جالب این‌جاست که بنا به اطلاعات منتشره توسط وزارت خارجه کشورمان، تعداد اتباع ترکمنی محبوس در زندان‏‌های ایران حدود 11 نفر و اتباع ایرانی زندانی در ترکمنستان حدود 250 نفر است. با این حال، این نمایندگان مجلس ترکمنستان بودند که حدود دو هفته پیش و با گذشت 70 روز از مراسم امضای پروتکل انتقال محکومان به حبس بین ترکمنستان و ایران توسط مقامات عالی رتبه دو کشور، نمایندگان مجلس (پارلمان) ترکمنستان در جلسه غیر علنی خود، این پروتکل را با اکثریت آرا به امضا رساندند.

به گفته حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ایران، بررسی پرونده انتقال زندانیان میان ایران و ترکمنستان و چند کشور دیگر به کمیسیون قضایی مجلس برای مطرح شدن و تأیید نمایندگان ارائه شده است که پیگیری‌های خبرنگار مشرق از رئیس کمیسیون قضایی مجلس بی‌فایده بوده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    آقایون داداشام پاسپورت ایرانی رو دریابید...
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    چون کسی که عامل زندان رفتنشون بود و عزت پاسپورت رو از بین برد برای همیشه رفته!!
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    1 0
    ترکانده حسابی!!!
  • الناز ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    میشه بگین این لایحه کی تصویب میشه یا کی به مجلس میره بخدا چشم انتظاری خیلی سخته متوجه هستین چند هزار خانواده چشم انتظار همسراشون یا بچه ها منتظر پدراشون هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس