رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: برای حفاظت و امنیت هر چه بیشتر حوزه های پولی و مالی بهتر است از نرم افزارها و سخت افزارهای بومی استفاده کرد.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی در برنامه «تیتر امشب» دیشب شبکه خبر سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر در حوزه پدافند غیرعامل آمادگی ایجاد شده است؟ افزود: در مقایسه با گذشته پیشرفتهای خوبی داشته ایم اما در مقایسه با نگاه آینده عقب ماندگیهای زیادی داریم.

وی گفت: حوزه پدافند غیرعامل به وسعت کل کشور است و برای مثال بر اساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه دولتها تلاش کردند انرژی پاک گاز را جایگزین انرژیهای فسیلی کنند که کارهایی انجام شد اما 63 درصد برق کشور، گازی تولید می شود و اگر به دلیل هر عارضه ای خطوط گاز ما قطع شود برق ما نیز قطع خواهد شد.

سردار جلالی گفت: بر همین اساس سازمان پدافند غیرعامل در برنامه پنج ساله با شرکت توانیر به منظور قطع نشدن برق گازی، مخازن سوخت مایع را طراحی کرد تا در زمان مطلوب سه ماهه بتوان در شرایط قطع گاز به فعالیت ادامه داد.

وی افزود: دو سال در پیک مصرف گاز در زمستان می بینیم که کمبودی برای مصارف بخش خانگی ایجاد نمی شود و این به علت ورود سازمان پدافند غیرعامل است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: خوشبختانه مسئولان به درک مناسبی در بحث شرح وظایف و حساسیت اقدامات این سازمان رسیده اند و قانون در برنامه چهارم و پنجم توسعه دستگاههای کشور را مکلف کرده است که ملاحظات پدافند غیرعامل را در طرحهای جدید عمرانی شان لحاظ کنند.

سردار جلالی افزود: در بخشهایی از طریق بومی سازی جلو رفته و حدود 110 استاندارد را تولید کرده و در اختیار دستگاههای اجرایی قرار داده ایم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این سازمان در حوزه های زیستی و بیولوژیک چه کرده است؟ گفت: حوزه های زیستی به شش حوزه شامل: انسان ، غذا ، دام ، نباتات ، آب آشامیدنی و محیط زیست تقسیم می شود.

وی افزود: تهدیدات در حوزه زیستی سه دسته است که دسته نخست شامل: موجودات زنده ای است که بدون دخالت انسان رشد و نمو می کنند، دسته دیگر تهدیداتی که با دخالت انسان رخ می دهد نمونه آن پراکنده کردن پودر سیاه زخم در متروی کشورهای اروپایی و شوروی سابق بود.

وی افزود: دسته سوم تهدیدات در حوزه زیستی شامل: اقدامات بیولوژیک کشوری علیه کشور دیگر است که برای مثال خیلی ها معتقدند حادثه ابولا در سه منطقه آفریقایی نوعی ویروس دستکاری شده بود.

سردار جلالی گفت: ما قرارگاه پدافند زیستی را تشکیل داده ایم تا در واقع سطح سوم این تهدیدات را مدیریت و فرماندهی کنیم که سطحی از این مقوله را وزارت اطلاعات و سطوح دیگر را وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی پیگیری می کند.

وی افزود: نزدیک 25 دستگاه اجرایی در پدافند زیستی نقش دارند که ما به همین منظور سندی را تهیه کرده ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما در بحث پدافند زیستی به این نتیجه رسیدیم که باید در بحث تشخیص به توانمندیهایی برسیم چرا که آزمایشگاههای ما به لحاظ سطح ایمنی و تشخیص پایین بود.

سردار جلالی افزود: به همین منظور در برنامه ای دو ساله یک آزمایشگاه سطح سه برای حوزه دام و یک آزمایشگاه سطح سه برای حوزه انسان برنامه ریزی کردیم که آزمایشگاه حوزه دام امسال به نتیجه می رسد و آزمایشگاه حوزه انسان هم ابتدای امسال به نتیجه رسید.

وی گفت: خیلی از تهدیدات در موضوع ابولا و کرونا و این دسته از محصولات دست ساز بشری را می توانیم در کشور تشخیص و آنالیز کنیم.

تاکید بر استفاده از نرم افزارهای بومی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: برای حفاظت و امنیت هر چه بیشتر حوزه های پولی و مالی بهتر است از نرم افزارها و سخت افزارهای بومی استفاده کرد.

  سردار غلامرضا جلالی در برنامه «تیترامشب» دیشب شبکه خبر سیما به فعالیتهای سازمان پدافند در حوزه های مالی و پولی اشاره کرد و افزود: در گذشته تبادل پول بطور فیزیکی بود و امروز پول ما به کارت ای تی ام تبدیل شده بنابر این حفاظت از پول ملی در این فضا نوعی پدافند سایبری است.

وی گفت: اگر روزی در این موضوع اخلالی صورت گیرد اقتصاد کشور با بحران امنیتی ـ‌ اجتماعی مواجه می شود که باید نوعی حفاظت سایبری در این بخش داشته باشیم تا در مواقع بحران بتوانیم وضع را به حالت اول برگردانیم.

سردار جلالی افزود: در این بخش ما باید از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری بومی استفاده کنیم چرا که در داستان استاکس نت ثابت شد که به سیستم عاملی مثل ویندوز نمی توان اتکا کرد.

وی گفت: بر همین اساس از سه سال پیش تمرکزمان بر تولید سامانه های اساسی کشور در حوزه سایبری بیشتر شده است و 80 سامانه را احصا کردیم که شاید نزدیک به 35 سامانه به تولید بومی رسیده است.

سردار جلالی افزود: ما در یک ماه گذشته دومین نمایشگاه محصولات پدافند سایبری کشور را ارائه کردیم و در آن برای اولین بار سوئیچ روتر بومی را به تولید رساندیم.

وی گفت: همه حوزه های سطح حیاتی و حساس در فضای سایبر از سامانه ای به نام اسکادا باید استفاده کنند که در حال نصب و مراحل تست نهایی آن هستیم و از نظر ما اسکادا مرز امنیت ملی در فضای سایبری است و اگر اسکادا قابل نفوذ باشد نظیر داستان استاکس نت رخ می دهد.  

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در موضوع استاکس نت تفاهم کرده بودند که آن فقط در ایران فعال شود در صورتیکه استاکس نت را هندی ها هم کشف کرده بودند اما شرط لازم و کافی اش این بود که فقط در سرزمین ایران عمل کند و به هندیها هم گفته بودند که ما با شما کاری نداریم و اگر کشف هم کردید اعلام نکنید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص پیشگیری از وقوع جاسوسی در فضاهایی مانند فضای مذاکرات هسته ای گفت: برای دولتهای اروپایی کارنامه بسیار بدی رخ داد چرا که آنها ما را برای مذاکره دعوت کردند اما قدرت تأمین امنیتش را نداشتند و در واقع آگاهانه یا ناآگاهانه این موضوع اتفاق افتاد.

سردار جلالی افزود: تیمهای مذاکراتی که از کشورمان به کشورهای دیگر می روند باید ابزارهای ایمن و امنیتی خاص خود را داشته باشند.

وی گفت: آقای ظریف روزی می گفت وقتی با کری مذاکره می کنم هنگامی که می خواهد مشورت کند چادر ضد ای ام پی برایش درست می کنند و او در آن فضا با تلفن با هر که بخواهد مذاکره می کند تا شنودی رخ ندهد.

سردار جلالی گفت: تیمهای مذاکره کننده ما نیز باید چنین ابزارهایی داشته باشند.

وی افزود: مسئولان کشور همچنین باید مراقب گوشی های هوشمند خود باشند.

سردار جلالی به سوء‌استفاده هایی که دشمنان از شبکه های اجتماعی می کنند اشاره کرد و گفت: برای نمونه در حادثه مهاباد خیلی از آدمها را از طریق این شبکه ها فراخوان کردند.

وی افزود: وقتی که استاکس نت به ما حمله کرد خیلی از نخبگان و مسئولان احساس نکردند که این نوعی تجاوز به خاک سایبری ماست.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    کدوم نرم افزار؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس