کد خبر 427547
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

در اولین نشست شورای سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی، روند رو به افزایش اختلالات خلقی و اضطرابی، تغییر سبک زندگی تحصیلی و حرفه‌ای و افت تحصیلی این دانشجویان مطرح شد.

به گزارش مشرق به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری بهداشت روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

قنبری، رئیس شورای سیاستگذاری سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت در این جلسه بیان داشت: از سال ۹۳ بحث تشکیل شورا در معاونت فرهنگی و دانشجویی مطرح شد و در ابتدا بنا بود اواخر سال ۹۳ آغاز به کار کند اما بنا به دلایلی با چند ماه تأخیر این مهم حاصل شد.

قنبری با برشمردن مأموریت‌های دهگانه شورا، فلسفه تشکیل آن را ارتقاء سلامت روان و رسیدگی و حل مشکلات دانشجویان دانست و تأکید کرد: دانشجویان در چند حیطه مشکل جدی دارند، از جمله تغییر سبک زندگی تحصیلی و حرفه‌ای که به تبع از آن افت تحصیلی یکی از مشکلات اساسی است که دانشجویان با آن درگیرند و این مسئله زمینه‌ساز رفتارهای آسیب‌رسان و معضلات بعدی است.

وی میزان اختلالات خلقی و اضطرابی را در بین دانشجویان رو به افزایش دانست و با ابراز نگرانی از این مسئله گفت: گر چه میزان این اختلالات در بین دانشجویان نسبت به کل جامعه کمتر است اما از آنجا که دانشجویان قشر نخبه جامعه هستند و قرار است خود خادمان و حافظان سلامت مردم باشند این مورد اهمیتی مضاعف می‌یابد.

علی هاشمی، رئیس کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این جلسه با برشمردن آمارهایی از شیوع اعتیاد به مواد مخدر جدید ابراز نگرانی کرد و گفت: دانشگاه‌ها در این مسئله باید به ما کمک کنند تا حداقل مانع تغییر الگوی مصرف شویم.

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو شورا هم در این جلسه گفت: چنین شورایی در سال‌های گذشته نیز تشکیل شد اما چند سالی است که به فراموشی سپرده شده و اظهار امیدواری کرد با شروع مجدد شورا و برنامه ریزی مناسب شاهد شکوفایی مجدد آن و پیامدهای اثربخش و مثبت آن باشیم.

در ادامه جلسه، احمدعلی نوربالا، نماینده وزیر بهداشت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و عضو شورا گفت: روند بررسی سلامت روانی کشور از سال ۱۳۷۸ تاکنون نشان دهنده این است که مسئولان کشور به جد باید در خصوص سلامت روان جامعه و بخصوص دانشجویان که قشر نخبه جامعه هستند، صبورانه اهتمام ورزند.

اللهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به اهمیت دانش و تخصص مشاوران و روانشناسان کشور بیان داشت: ورود افراد غیر متخصص در این حوزه عامل اساسی افزایش آسیب‌های روانی است. ما در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها اجازه ورود نداریم و کار به دست افراد غیرمتخصص سپرده شده و این آسیب‌زا است.

در این جلسه مصوب شد از این پس انتصاب و تغییر رؤسای ادارات مشاوره دانشگاه‌ها با نظر اداره مشاوره و سلامت روان دانشجوان انجام شود و همچنین افرادی که به عنوان نیروی تخصصی قرار است در مراکز مشاوره دانشگاهها مشغول فعالیت شوند باید صلاحیتشان توسط متخصصان متعهد اداره مشاوره و سلامت روان دانشجوان تأیید شود.

همچنین مصوب شد طرح پایش سلامت‌روان دانشجویان در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شود. در مصوبه سوم شورا هم بر تشکیل ۳ کمیته تخصصی زیر نظر شورا شامل کمیته‌های آموزش، پژوهش و پایش و ارزیابی تأکید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس