سردار جلالي گفت: ضرورت دارد يک قرارگاه براي پدافند غير عامل در حوزه اقتصاد در وزارت امور اقتصادي و دارايي تشکيل و مسايل مرتبط در آن، بررسي، پايش و مديريت شود.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، با تقويت بنيه دفاعي کشور و افزايش هزينه هاي درگيري نظامي مستقيم با ايران، آمريکا براي رويارويي با انقلاب اسلامي به شيوه ها و ابزار جديدي متوسل شده که محور عمده آن اقتصادي است.
سردار غلامرضا جلالي رييس سازمان پدافند غيرعامل کشور که هم در حوزه تهديدات نظامي و هم در حوزه اقدامات پدافندي و دفاعي در اقتصاد فعاليت کرده، راهبرد اصلي آمريکا در مقابله با ايران را تضعيف توان اقتصادي کشور مي داند.
به گفته رييس سازمان پدافند غيرعامل تشکيل مرکزي براي جنگ اقتصادي آمريکا توسط وزارت خزانه داري، ايجاد محدوديت براي شبکه بانکي، تعيين سقف براي دريافت منابع فاينانس، کنترل تعاملات اقتصادي همسايگان ايران و توقيف شرکتهايي که با ايران مناسبات مالي و تجاري دارند نمونه هايي از جنگ اقتصادي واشنگتن عليه تهران است که جمهوري اسلامي ايران با اتخاذ اقدامات پدافندي و احتياطي توانسته است به خوبي تهديدات را رفع و از ظرفيت هاي جديد اقتصادي استفاده کند.

**سابقه طولاني آمريکا در جنگ اقتصادي
رييس پدافند غيرعامل کشور با بيان اينکه آمريکا به طور رسمي وارد جنگ اقتصادي با ايران شده است تصريح کرد: مقابله اقتصادي دشمنان با ايران به عنوان يک عنصر تهديد کننده مهم براي کشور به شمار مي رود.
سردار جلالي با اشاره به تغيير در مفهوم جنگ اقتصادي در مقايسه با گذشته افزود: در گذشته حمله نيروهاي نظامي به زير ساختهاي اقتصادي، جنگ اقتصادي ناميده مي شد اما امروز، حمله با ابزار اقتصادي، فناوري و تکنولوژي به مولفه هاي اقتصادي کشوري ديگر جنگ اقتصادي ناميده مي شود.
وي اظهار داشت: امروزه دولت هاي متخاصم براي ضربه زدن به ساختار اقتصادي کشورهاي ديگر از شيوه ها و ابزارهاي جديدي استفاده مي کنند که داراي اثرات فلج کننده اي است.
رييس سازمان پدافند غيرعامل با برشمردن سابقه طولاني آمريکا در جنگ اقتصادي عليه ساير کشورها، محاصره اقتصادي کوبا، کره شمالي و عراق را نمونه هايي از جنگ اقتصادي واشنگتن عليه کشورهاي مخالف خود دانست.
سردار جلالي محاصره اقتصادي عراق را نمونه اي از جنگ اقتصادي واشنگتن عنوان کرد و گفت: محاصره اقتصادي عراق از سال 1991 شروع و تا زمان سقوط رژيم صدام ادامه يافت که طي آن، بغداد با شرايط اقتصادي سختي مواجه شد و همه بخش هاي سياسي و اجتماعي عراق نيز از اين تحريم تاثيرگرفت و دولت عراق به شدت تضعيف شد.
وي خاطر نشان کرد: يکي از دلايل مهم موفقيت آمريکا در تحريم عراق، موقعيت ژئوپلتيک اين کشور بود که محاصره عراق را تسهيل مي کرد.

** جنگ اقتصادي محور اصلي تهديد آمريکا عليه ايران است
سردار جلالي راهبرد اصلي آمريکا در مقابله با ايران را تضعيف توان اقتصادي کشور دانست و تصريح کرد: جنگ اقتصادي محور اصلي تهديد آمريکا عليه ايران را تشکيل مي دهد.
رييس سازمان پدافند غيرعامل گفت: تاکنون سه قطعنامه عليه ايران منتشر شده که محتواي هشتاد درصد آنها اقتصادي است.
وي افزود: تحريم تکنولوژي، تحريم بانکي ، تحريم پولي، محاصره بنادر و بازرسي بنادر و کشتي ها همگي ماهيتي اقتصادي داشته و براي محاصره اقتصادي ايران انجام مي شود.

**تشکيل مرکز جنگ اقتصادي آمريکا در وزارت خزانه داري
سردار جلالي در ادامه از تشکيل مرکز جنگ اقتصادي آمريکا در وزارت خزانه داري خبرداد و گفت: واشنگتن بخشي را در وزارت خزانه داري ايجاد کرده است که وظيفه اجرا، کنترل، نظارت و مديريت تحريم هاي اقتصادي عليه ايران را برعهده دارد.
رييس سازمان پدافند غيرعامل افزود: اين مجموعه، فعاليت هاي اقتصادي را رصد و اجراي مفاد قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران را پيگيري مي کند و همچنين طراحي مدل هاي جديد و کامل تر تحريم اقتصادي ايران را نيز در دستور کار دارد.
وي با بيان اينکه آمريکا مدل تحريم اقتصادي هوشمند عليه ايران را دنبال مي کند خاطر نشان کرد: ‌سياستمداران آمريکايي نيز به اجراي اين سياست اذعان کرده اند.
سردار جلالي تصريح کرد: پيگيري هاي انجام شده نشان مي هد که منشاي طراحي مدلهاي تحريم ايران به وزارت خزانه داري آمريکا مي رسد.
وي با اشاره به تواناييهاي ايران براي مقابله و دور زدن تحريم ها، خاطر نشان کرد: البته بايد توجه داشت که کارامدي سياست تحريم اقتصادي در فضاي کنوني به دليل توسعه شرکت هاي چند مليتي و ايجاد رقابت شديد بين اين شرکت ها و دولتها، زير سوال رفته است به طوري که حتي خود مقامات غربي نيز در کارامدي اين تحريم ها ترديد دارند.

**جنگ بانکي آمريکا با ايران
رييس سازمان پدافند غيرعامل در خصوص اقدامات آمريکا براي تحريم ايران که در وزارت خزانه داري آمريکا طراحي شده است اظهار داشت: اولين بخشي که واشنگتن به دنبال تحريم آن بوده نظام بانکي و مالي است که طي آن، غرب بلوکه کردن بخشي از منابع مالي کشور ما را دنبال کرد که خوشبختانه با تدابير هوشمندانه نظام بانکي کشور، اين توطئه شکست خورد.
وي اضافه کرد: آمريکا علاوه بر وضع تحريم مستقيم عليه بانک هاي ايراني، بانک هاي ساير کشورها را نيز تحت فشار قرار داده تا اين کشورها از ارايه خدمات بانکي به ايران خودداري کنند.

** جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايران در دبي
سردار جلالي اظهار داشت: واشنگتن در برخي از کشورهاي همسايه که با ايران تعامل اقتصادي دارند اقدام به ايجاد مراکز و مجموعه هايي براي کنترل فعاليت هاي تجاري و مالي کرده است.
رييس سازمان پدافند غيرعامل گفت: در پي تصميم آمريکا براي وضع تحريم‌هاي سازمان ملل، دبي به عنوان يکي از مراکزي که داراي تعاملات اقتصادي با ايران است، در کانون توجه آمريکا قرار گرفته و واشنگتن از طريق آن سعي در ايجاد محدوديت اقتصادي براي ايران دارد.
وي با اشاره به استقرار بيش از هشت هزار واحد تجاري ايراني در دبي اظهار داشت: از طريق اين مجموعه اي که توسط وزارت خزانه داري آمريکا در دبي ايجاد شده همه فعاليت هاي مالي و تجاري که در تقويت توان اقتصادي ايران موثر است رصد مي شود.
سردار جلالي اضافه کرد: اين مرکز با هدف ايجاد اخلال در فعاليت هاي اقتصادي ايران، فعاليت برخي شرکتها در دبي را متوقف و برخي از شرکت هاي بخش خصوصي را نيز بلوکه کرده است.
رييس سازمان پدافند غيرعامل گفت: در ماه هاي اخير تعدادي از شرکت هاي ايراني در دبي بلوکه شده اند که نشان مي دهد قرارگاه جنگ اقتصادي آمريکا در اين زمينه فعال است.
وي افزود: اقدام ديگر آمريکا در دبي تمرکز بر روي فعاليتهاي مالي اتباع ايراني است به طوري که مبادلات نقدي بيش از 500 دلار کنترل مي شود.
سردار جلالي تصريح کرد: غرب به دنبال آن است که به منظور محاصره اقتصادي ايران ظرفيت هاي کشور ما براي مبادله تجاري و مالي با کشورهاي همسايه را محدود و کنترل کند.
رييس سازمان پدافند غيرعامل دامنه تلاش غرب براي محاصره اقتصادي ايران را گسترده تر از کشورهاي همسايه دانست و گفت: فعاليت تعدادي شرکت نيز که در اروپا با ايران همکاري مي کردند متوقف شده است.

** تلاش براي محدودسازي استفاده از فاينانس در جنگ اقتصادي توسط آمريکا
سردار جلالي همچنين ايجاد محدوديت در استفاده ايران از فاينانس و ساير منابع خارجي را يکي ديگر از ابزارهاي آمريکا براي تکميل چرخه تحريم اقتصادي ايران دانست.
رييس سازمان پدافند غيرعامل گفت: کشيده شدن موضوع فاينانس و استفاده از منابع مالي خارجي به قطعنامه هاي شواري امنيت سازمان ملل توسط آمريکا نشان داد که غرب به اهميت فاينانس در اقتصاد ايران پي برده و در تلاش است که براي تهران محدوديت هايي را در اين زمينه ايجاد کند که البته با اقدامات خوبي که در اين زمينه انجام شد توانستيم از ساير ظرفيت ها براي تامين منابع مالي استفاده کنيم.
وي افزود: آمريکا از حدود يک سال قبل، تلاش کرد با همراه کردن ساير کشورها و تعيين سقف براي مبلغ فاينانسي که ايران از طريق منابع خارجي تامين مي کند پروژه تحريم اقتصادي تهران را تکميل کند.
سردار جلالي تصريح کرد: توجه آمريکا به فاينانس نشان داد که جنگ اقتصادي واشنگتن با تهران جنگي همه جانبه بوده و با فراتر رفتن از بانک ها به فاينانس و استفاه از منابع مالي ساير کشورها نيز کشيده شده است.
وي با بي نتيجه بودن سياست هاي آمريکا در اين خصوص خاطر نشان کرد: بيشتر کشورها با دنبال کردن منافع ملي خود، از همراهي با واشنگتن خودداري کرده و برقراري تعامل اقتصادي گسترده با ايران را دنبال مي کنند.

**اقدامات آمريکا در جنگ اقتصادي با ايران رصد مي شود
رييس سازمان پدافند غيرعامل با تاکيد بر بررسي دقيق تهديدات دشمن در عرصه اقتصادي، اظهار داشت: اقدامات خصمانه آمريکا عليه ايران که نوعي جنگ اقتصادي است رصد مي شود که البته بايد دامنه آن گسترده تر شود.
وي بررسي نقاط ضعف کشور را گامي مهم در پدافند غير عامل در اقتصاد دانست و گفت: با بررسي تهديدات، تحريم ها، قطعنامه ها و اقدامات فراتر از قطعنامه اي که انجام شده است نقاط ضعف و آسيب پذير کشور ما مشخص مي شود.
سردار جلالي اضافه کرد: پس از شناخت آسيب ها و رصد کامل تهديدات، کارگروه هاي مختلفي تشکيل مي شود تا متناسب با تهديد، اقدامات پدافندي انجام شود.
رييس سازمان پدافند غيرعامل تصريح کرد: بايد همه حوزه هاي اقتصاد کلان و خرد را بر اساس تهديدات دشمن و توان کشور ارزيابي و اقدامات مناسب براي پاسخ گويي به تهديدات را اتخاذ کرد تا آسيب پذيري بخش هاي مختلف اقتصادي کاهش پيدا کند.
وي خاطر نشان کرد: وظيفه شناسايي تهديد در دستگاه هاي اجرايي بر عهده سازمان پدافند غيرعامل است که آن را انجام داده و در مرحله بعد بايد دستگاه هاي اجرايي اقدامات لازم را براي مقابله انجام دهند.

** ايمن سازي شبکه بانکي در مقابل تهديدات سايبري
سردار جلالي با تاکيد بر اهميت توجه به تقويت زيرساخت هاي سايبري در شبکه بانکي گفت: با توجه به گسترش روز افزون استفاده از اينترنت و سايبر در فعاليتهاي بانکي و افزايش رويکرد نظام مالي و اقتصادي به فناوري اطلاعات لازم است زيرساختهاي سايبري ايمن براي فعاليت اقتصادي فراهم شود تا چرخه اقتصاد در مقابل حملات، مختل نشود و به پايداري لازم برسد.
وي خاطر نشان کرد: بايد يک همت جمعي در کشور ايجاد شده و همه دستگاه ها و سازمان هايي که از حوزه سايبر مورد تهديد قرار مي گيرند با هدايت سازمان پدافند غيرعامل سرمايه گذاري لازم را براي ايمن سازي انجام دهند و نسبت به توليد نرم افزارهاي بومي اقدام کنند تا در آينده اي نزديک هيچ نگراني در اين خصوص وجود نداشته باشد.
رييس سازمان پدافند غيرعامل با بيان اينکه سازمان پدافند غير عامل، وظيفه سياست گذاري، هدايت و نظارت را برعهده دارد تصريح کرد: براي حفاظت سايبري از شبکه بانکي کشور اقدامات خوبي انجام شده است.

** توجه به پدافند غير عامل در پروژه هاي اقتصادي
سردار جلالي اقدامات پدافند غير عامل براي مقابله با تهديدات اقتصادي را شامل سه مرحله دانست و گفت: گام اول شامل تعريف، برآورد و ارزيابي تهديد است و در گام دوم، آسيب شناسي و شناخت نقاط ضعف انجام و در مرحله سوم اقدامات لازم براي رفع تهديدات اتخاذ مي شود.
رييس سازمان پدافند غيرعامل در خصوص اقدامات پدافندي انجام شده در حوزه اقتصاد اضافه کرد: براي مقابله با حملات نظامي به تاسيسات و زير ساخت هاي اقتصادي کشور، اقدامات پدافندي در اجراي همه پروژه هاي اقتصادي مورد توجه قرار مي گيرد.
وي گفت: طبق روال عادي، براي همه پروژه هاي اقتصادي کشور در حوزه هاي نفت، پتروشيمي، برق، آب و ارتباطات سياست هاي پدافندي به اجرا گذاشته مي شود.
رييس سازمان پدافند غيرعامل افزود: در حوزه مالي و تجاري نيز توصيه ها و سياست هاي پدافندي براي اجرا به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شده است.

** تشکيل قرارگاه مقابله با تهديدات اقتصادي در وزارت اقتصاد
رييس سازمان پدافند غيرعامل با اشاره به تهديدات موجود در حوزه اقتصاد تصريح کرد: ضرورت دارد يک قرارگاه براي پدافند غير عامل در حوزه اقتصاد در وزارت امور اقتصادي و دارايي تشکيل و مسايل مرتبط در آن، بررسي، پايش و مديريت شود.
سردار جلالي خاطر نشان کرد: سازمان پدافند غيرعامل آمادگي کامل براي همکاري با دستگاه هاي اجرايي در اين خصوص را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس