کد خبر 426537
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴

مجله آمریکایی تایم اذعان کرد نفرت از آمریکا حتی در کشورهای متحد کاخ‌سفید بیشتر شده و اوباما به دستاوردهایی نظیر توافق با ایران نیازمند است.

به گزارش مشرق، تایم در یادداشتی نوشت: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه گذشته گفت «مردم به خاطر نمی‌آورند، اما زمانی که من به قدرت رسیدم، آمریکا نزد افکار عمومی جهان، رتبه‌ای پایین‌تر از چین و کمی بالاتر از روسیه داشت و امروز بار دیگر آمریکا محترم‌ترین کشور روی زمین است.» اما این نظر منطبق با واقعیات نیست.

تایم می‌افزاید: اگر به سال 2009 بازگردیم، دو جنگ ناموفق و بحران مالی جهانی، اوباما را واداشت سال‌های ریاست‌جمهوری و سرمایه سیاسی عمده‌اش را صرف احیای وجهه واشنگتن کند. با توجه به نقطه‌ای که اوباما حرکت خود را از آنجا شروع کرد، او برخی پیشرفت‌های جدی را ایجاد کرده است. اما ادعای اینکه آمریکا «بار دیگر محترم‌ترین کشور» جهان است، ادعایی پوچ است و قطعا آمارهای حاصل از نظرسنجی‌های عمومی با تحولات اخیر، آن را تایید نمی‌کند. میزان محبوبیت آمریکا از سال 2009 فقط در آلمان، 13 درصد کاهش یافته است و در ژاپن از سال 2011، 19 درصد افت داشته است. این دو کشور از متحدان اساسی آمریکا هستند، بهتر است از آمار و ارقام مشابه در روسیه صحبت نکنیم.

رهبران جهان نیز متوجه بازگشت آمریکا به وضع قابل احترام نشده‌اند. متحدان آمریکا در سراسر دنیا به رغم مخالفت‌های صریح واشنگتن، برای مشارکت در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی چین، سریعا اعلام آمادگی کردند. چند هفته قبل اوباما میزبان رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس در واشنگتن بود. با توجه به بی‌اعتنایی چهار رهبر از شش رهبر اعضای این شورا از جمله پادشاه عربستان سعودی که متحد دیرین آمریکاست، «محترم» واژه مناسبی برای توصیف وضع جهانی آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری اوباما نیست.

تایم می‌نویسد: اوباما کاملا در سیاست خارجی ناکام نبوده است. تعاملات با ایران و کوبا، اگر به درستی پیش برود (گرچه در حال حاضر نمی‌توان دراین‌باره اطمینان داشت)، می‌تواند سهم عمده‌ای در تقویت دستاورد اوباما داشته باشد.

تایم نوشت: در نظرسنجی سی‌ان‌ان/او‌آر‌سی، 52 درصد آمریکایی‌ها گفتند اوضاع در کشورشان خوب پیش نمی‌رود. و متاسفانه رتبه اوباما در مقوله «سیاست خارجی»، همچنان پایین است. این موضوع در زمانی که ادعا می‌شود «آمریکا محترم‌ترین کشور روی زمین است» اهمیت می‌یابد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس