کد خبر 426345
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به نتایج انتخابات ترکیه و عدم موفقیت حزب رئیس‌جمهور این کشور برای کسب اکثریت آراء عنوان کرد که انتخابات ترکیه ضربه‌ای به اردوغان بود.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت که رأی‌دهندگان ترکیه روز یکشنبه (دیروز) ضربه سنگینی به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حزب حاکم وی موسوم به حزب «عدالت و توسعه» وارد آوردند زیرا نتایج انتخابات پارلمانی نشان داد که حزب اردوغان اکثریت پارلمان را از دست داد.

این گزارش ادامه می‌دهد، برای اولین بار در تاریخ ترکیه، حزب حامی کردهای این کشور موسوم به حزب دموکراتیک خلق ترکیه موفق شد وارد پارلمان شود و نقطه عطف جدیدی در تکامل دموکراسی ترکیه به وجود آورد و همچنین چالش مستقیمی برای آمال اردوغان برای محکم کردن قدرت وی بعنوان رئیس‌جمهور ترکیه پدید آورد.

«بولنت علیرضا» کارشناس ترکیه در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن در اینباره گفت: «این یک انفجار هسته‌ای در سیاست ترکیه بود.»

اردوغان به دنبال کسب اکثریت کرسی در پارلمان بود تا بتواند تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه به وجود آورد اما طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه حزب راست میانه اردوغان توانست 41 درصد از آراء انتخابات پارلمانی را به دست آورد. گرچه حزب عدالت و توسعه همچنان بزرگترین حزب در ترکیه به حساب می‌آید اما متحمل بدترین نتیجه از سال 2002 تاکنون شده است.

حزب عدالت و توسعه موفق نشد 330 کرسی مورد نیاز برای اجرای همه‌پرسی ملی در خصوص طرح اردوغان برای تغییر ساختار پارلمان برای نظام ریاست‌جمهوری ترکیه را کسب نکرد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، عامل تعیین‌کننده در این انتخابات، پیدایش حزب دموکراتیک خلق یا همان (HDP) بود که با کسب 12 درصد آراء، توانست جایگاه چهارم در انتخابات را کسب کند. این حزب برای ورود به پارلمان به کسب 10 درصد کل آراء نیاز داشت. این حزب هم‌اکنون در پارلمان 550 کرسی ترکیه دارای 78 کرسی است.

طبق این گزارش، کسب 78 کرسی یک دستاورد چشمگیر برای حزب دموکراتیک خلق ترکیه بود زیرا این حزب کمتر از سه سال قبل تشکیل شده است هدف اصلی آن حمایت از کردهای ترکیه است.

تحلیلگران معتقدند که شوق اردوغان برای در اختیار گرفتن قدرت بیشتر و از بین بردن کنترل و توازن از طریق ریاست‌جمهوری اجرایی کاملاً نتیجه عکس داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس