پس از انتشار رسوایی و فساد مالی فیفا و دستگیری چند عضو ارشد این نهاد، مقاله‌ای افشاگرانه منتشر شد که در این سطح از افشاگری و شفافیت، بی سابقه به نظر می‌رسید.

گروه ورزشی مشرق - سازمان جهانی فوتبال، فیفا در دو ماه گذشته روزهای سیاه و تلخی را به خود دید و اهالی فوتبال پاک را به شرط وجود آن، تا حدود زیادی از داشتن آینده‌ای روشن و شفاف و پاک ناامید کرد. افشاگری‌های و انتشار رسوایی‌های مالی و اخلاقی در رسانه‌های رسمی، بازار بسیار داغ شایعات تکان دهنده و خلاصه بازداشت و تحقیر و تهدید و ارعاب.

منابع خبری بسیاری به این موضوعات پرداختند و تحلیل‌های بسیاری در این خصوص منتشر شد اما در این میان نگاه ویژه تیلور داردن نویسنده وب سایت اقتصادی – اجتماعی zerohedge بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ورزشی و سیاسی اروپا و به تبع آن آفریقا و آسیا داشت. مقاله‌ای که تا کنون در این سطح از افشاگری و شفافیت بی سابقه به نظر می‌رسید و اطلاعات آماری که بعید است به راحتی به دست آمده باشد.

افشای ابعادی تازه از سیاهی‌های فوتبال +سند
بلاتر در ابتدای پروژه انتخابات با رای اعضای فیفا به برتری دست یافت و برای پنجمین بار بر سکوی قدرت ایستاد و بر کرسی امپراطوری خویش بار دیگر تکیه زد اما با گذشت کمتر از یک شبانه روز، او هم از سمت خود استعفا داد و کنار رفت.

برخی از خبرنگاران بر این باورند که آمریکا و انگلیس برای آخرین بار به بلاتر هشدار داده بودند که به بهانه انتخابات فیفا کنار برود و هرگز به فکر جمع کردن رای و پیروزی در انتخابات نباشد اما وقتی با پیروزی این پیرمرد 79 ساله مواجه شدند چاره ای جز تحت فشار قراردادن وی نداشتند و او را وادار به استعفا کردند. اکنون نیز به نظر می‌رسد که پلاتینی گزینه مورد علاقه آمریکا و انگلیس باشد، فرانسه هم در این میان متضرر نخواهد شد اما ایتالیا و اسپانیا با توجه به رایی که به بلاتر داده‌اند حال و روز خوشی ندارند.

اما شاید بهتر باشد قبول کنیم که عامل فساد در هر سازمان بزرگ جهانی، بدون تردید پول است و البته این پول همیشه شمردنی نیست و گاه صحبت از اعتبار، مالکیت، حلقه‌های چاه نفت و یا مافیای چرم و زعفران و لوازم پزشکی و غیره است. در هر حال این جنبه اقتصادی فیفا بوده و هست که باعث دردسر می‌شود و مقامات آن را برای سوء استفاده از کرسی قدرت، تحریک و وسوسه می‌کند.

اتهامی که پس از حمله نیروهای امنیتی به مقر بلاتر در سوئیس به این سازمان وارد شد در قدم اول، بیش از 150 میلیون دلار رشوه به بیش از 14 مدیر عامل و نیروی انسانی تصمیم گیرنده بود. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چنین رقم‌های نجومی چگونه به دست فیفا می‌رسد و چثدر این سازمان ثروت دارد که 150 میلیون دلار آن صرف و هزینه رشوه می‌شود؟

فیفا از سال 2011 تا پایان 2014 از محل جام جهانی 4826 میلیون دلار، رخدادهای دیگر 311  میلیون دلار، درآمدهای ناب اقتصادی 310 میلیون دلار و سایر درآمدهای پیش بینی نشده 271  میلیون دلار به جیب زده است. این تنها به ارقامی اشاره دارد که به صورت رسمی به ثبت رسیده و شک نداشته باشید که درآمدهای کاملا نجومی دیگر نیز در کار بوده است.

{$sepehr_album_27453}

و اما فیفا در چه محل‌هایی هزینه کرده است؟ این سازمان جهانی برای جام جهانی مبلغ 2312 میلیون دلار هزینه کرده و برای پروژه های جهانی خود، سهم فدراسیون‌ها، پاداش‌ها و برگزاری کنگره ها و غیره نیز بیش از 900 میلیون دلار هزینه کرده است. در کل می‌توان نتیجه گرفت که فیفا در مدت زمان مذکور 5380 میلیون دلار هزینه کرده و 5718 دلار نیز سود کرده است. این یعنی سود خالص و معاف از مالیات 338 میلیون دلار فیفا از سال 2011 تا پایان سال 2014  میلادی.

تحقیقات به عمل آمده از سوی نیروهای امنیتی آمریکا و سوئیس اگر فرض را بر صداقت و عدالت در این مراکز بگذاریم، نشان از سودی حداقل سه برابر رقم اشاره شده دارد. در واقع فساد مالی لو رفته در کونکاکاف و حوزه دریای کارائیب نشان می‌دهد که مبالغ هنگفتی در این عرصه وارد سازمان فیفا شده و از آن خارج شده است اما به صورت رسمی هیچ خبری از این فرایندهای مالی در دست نیست.

{$sepehr_album_27454}

به گزارش مشرق، مشخص است که جام جهانی یک رخداد بسیار پردرآمد در جهان است و کسی حق ندارد از نجومی بودن ارقام مربوط به درآمد یا هزینه قضاوتی مستقیم در راستای فساد مالی داشته باشد اما موضوع مهم «شفافیت» است که در گزارشات سالیانه فیفا هرگز به چشم نمی‌خورد.

فیفا در جریان جام جهانی 2014 برزیل تنها از محل رسانه‌های تصویری و شنیداری معادل دو و نیم میلیارد دلار در بخش حق پخش تلویزیونی اعتبار کسب کرده و فروخته است، بیش از 214 رسانه ملی از کشورها و مناطق مختلف نیز این رخداد بزرگ و جهانی را تحت پوشش خبری و تصویری خود داده است. نزدیک به 2 میلیارد دلار نیز رقم مربوط به حامیان مالی فیفا در جام جهانی ارزیابی شده است که از چنین ارقامی در گزارش سالیانه فیفا هیچ خبری نیست.

نزدیک به 527 میلیون دلار نیز درآمد حاصل از فروش بلیت در بازار رسمی و غیر رسمی به ثبت رسیده است و در کل معادل 3 میلیون و 141 هزار و 908 بلیت به فروش رسیده است.

فیفا از محل پذیرایی از گردشگران و دریافت کرایه مغازه و رستوران‌های زنجیره‌ای و تولید و پخش مواد غذایی با مجوز این سازمان جهانی معادل 184 میلیون دلار سود خالص داشته است. همچنینی از محل بیمه‌های مربوط به حوادث، درمانی، سفر، امنیتی، سرقت و بانک معادل 350  میلیون دلار سود خالص داشته است که این رقم نیز در گزارش رسمی فیفا ذکر نشده است.

{$sepehr_album_27455}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس