کد خبر 425597
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

ترکیه امروز (7 ژوئن) شاهد برگزاری بیست‌وپنجمین انتخابات پارلمانی ترکیه در 81 استان خود است؛ انتخاباتی که ممکن است نتیجه‌اش نظام ترکیه را از پارلمانی و به ریاست‌جمهوری تغییر بدهد.

به گزارش مشرق، امروز (یکشنبه) مصادف با 7 ژوئن، روز انتخابات پارلمانی در ترکیه است.

مردم ترکیه، امروز پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا 550 عضو پارلمان را انتخاب کنند؛ پارلمانی که اگر حزب حاکم «عدالت و توسعه» اکثریت مطلق کرسی‌های آن را به دست آورد، طرح تبدیل نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاست جمهوری را یک قدم دیگر به اجرا نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش الجزیره، هیأت عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده است که نهادهای مختلف دولت و مردم این کشور آماده برگزاری بیست و پنجمین انتخابات در تاریخ نظام جمهوری ترکیه هستند و شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات در داخل کشور 53 میلیون و در خارج از کشور 3 میلیون نفر است.

این انتخابات در فضا و تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد. قرار است این انتخابات ساعت 8 صبح امروز با 174 هزار صندوق رای در 81 استان ترکیه آغاز شود و تا ساعت 17 عصر ادامه یابد.

روز گذشته (شنبه)، نیز تبلیغات نامزدها به پایان رسید و فضای سکوت انتخاباتی بر این کشور حاکم شد.

پیشتازی حزب حاکم در نظرسنجی‌ها

در این انتخابات نزدیک به 20 حزب با یکدیگر رقابت خواهند کرد که عدالت و توسعه، جمهور‌خواه خلق، جنبش ملی و دموکراتیک خلق‌ها که نماینده کردها است، از مهمترین این احزابند.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، حزب عدالت و توسعه به ریاست «احمد داود اغلو» نخست‌وزیر ترکیه، از سایر رقبا پیش است، چرا که 43 تا 48 درصد مردم ترکیه در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند که به حزب حاکم رأی می‌دهند حال آنکه نزدیک‌ترین میزان آراء به حزب حاکم، حدود 24 تا 27 درصد است.

ناکامی جدی‌ترین حزب معارض، تقویت جایگاه حزب حاکم

ناکامی حزب دموکراتیک خلق‌ها به ریاست «صلاح الدین دیمیرتاش» که موفق نشد 10 درصد آراء لازم برای ورود به پارلمان را کسب کند، فرصت حزب‌ عدالت و توسعه را برای کسب آراء بیشتر از این حزب (معارض) تقویت کرد.

اگر حزب عدالت و توسعه اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را کسب کند، کارش در اجرای اصلاحات قانون اساسی که می‌خواهد ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر بدهد، آسان‌تر خواهد کرد؛ امری که اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را افزایش خواهد داد.

برای اینکه حزب حاکم (عدالت و توسعه) بتواند بدون برگزاری همه‌پرسی و از طریق پارلمان طرح‌های اصلاحی خود را عملی کند، به تایید 367 عضو پارلمان از مجموع 550 نماینده نیاز دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس