کد خبر 425142
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، گروهي از پزشکان تصميم گرفتند تا احتمال وجود ارتباط بين مصرف زياد ويتامين و خطر بروز سرطان را بررسي کنند. اين که مصرف زياد بتاکاروتن و رتينول و ويتامين A با خاصيت فراوان آيا مي تواند به طور چشمگيري خطر بروز سرطان را کاهش دهد.

 به گزارش مشرق، سايت «Readers Digest» نوشت: محققان به داوطلبان روزي ۳۰ ميلي گرم بتاکاروتن و ۲۵ هزار واحد بين المللي (Iu)رتينول تجويز کردند اما به جاي اين که بدن آن ها با سرطان مقابله کند، ميزان زياد ويتامين ها در برخي از افراد باعث بروز سرطان شد.

اين نتيجه محققان را مجبور کرد تا ۲ سال زودتر، تحقيق خود را متوقف کنند، زيرا نتايج بررسي ها نشان داد که با مصرف دوز زياد ويتامين، خطر بروز برخي از سرطان ها افزايش پيدا مي کند. نتيجه اي که محققان از بررسي خود گرفتند اين بود که، «مقدار کم مواد مغذي خوب است، اما مصرف بيش از اندازه آن خوب نيست» به عنوان مثال با بروز اولين علايم سرماخوردگي، يک ليوان آب پرتقال و پودر ويتامين C، يا قرص مکيدني ويتامين C استفاده مي کنيم زيرا مصرف اين ويتامين به بدن ضرري نمي رساند و احتمالاً به همين علت است که مردم مصرف آن را ادامه مي دهند. ويتامين C، نوعي ويتامين محلول در آب است، اين يعني تا زماني که از طريق ادرار دفع نشود در بدن مي ماند اما همه ويتامين ها محلول در آب نيستند.

برخي ويتامين ها محلول در چربي است (در بدن مي ماند) و با ادرار دفع نمي شود مصرف ويتامين محلول در چربي طي چند هفته تا يک ماه باعث مي شود که اين نوع ويتامين در کبد انباشته شود در نتيجه مشکلاتي چون استخوان ضعيف و آسيب کبدي را به همراه دارد.
مولتي ويتامين ها

افراط: روزي بيش از يک عدد

شايد بارها اين را شنيده باشيد که؛ حتي اگر ماده مغذي کافي از طريق موادغذايي دريافت مي کنيد مصرف روزي يک عدد مولتي ويتامين به بدن شما ضرر نمي رساند، اما خوب است بدانيد جدي ترين خطر در اين موارد بر اثر مصرف نوعي از آن هاست که حاوي آهن يا کلسيم است. مسموميت کلسيم مي تواند درد معده، مشکلات استخواني، يبوست، ضربان قلب نامنظم، افسردگي و... ايجاد کند.

شايد بتوان گفت که، آهن يکي از خطرناک ترين مواد کاني است که اوردوز (over dose) آن مي تواند مشکلاتي چون اسهال، آسيب ديدگي کبد و فشارخون پايين ايجاد کند.

ويتامين C

افراط: ۲۰۰۰ ميلي گرم

از آن جا که ويتامين C محلول در آب است، مصرف مقدار زياد آن از طريق ادرار دفع مي شود اما دوز بالاي آن مي تواند مشکلاتي چون اسهال، حالت تهوع، سوزش سردل، گرفتگي عضلاني، سردرد، بي خوابي و سنگ کليه ايجاد کند.

به طور ميانگين هر فرد به ۶۵ تا ۹۰ ميلي گرم ويتامين C در روز نياز دارد که اين مقدار با مصرف يک ليوان آب پرتقال يا يک فنجان فلفل دلمه اي خرد شده تأمين مي شود.

ويتامين A

افراط: Iu) ۳۰۰۰)

ويتامين A محلول در چربي است و اين يعني از طريق کبد تجزيه مي شود. مصرف زياد ويتامين A باعث تجمع آن در کب د مي شود. استفاده بيش از اندازه اين ويتامين به طور روزانه و به مدت يک ماه، مي تواند باعث مسموميت کبدي شود همچنين با نقص جنين، ضعف استخواني و آسيب ديدگي کبد ارتباط دارد.

ويتامين E

افراط: ۱۱۰۰ (Iu)

ويتامين E محلول در چربي است و از طريق گوشت، تخم مرغ و سبزيجات دريافت مي شود. بنابراين به ندرت افراد دچار کمبود ويتامين E مي شوند؛ اما افراط در مصرف آن مي تواند باعث لخته شدن خون شود محققان پي بردند که مصرف زياد اين ويتامين با سرطان ريه و پروستات هم در ارتباط است.(Iu) واحد اندازه گيري بين المللي است.

ويتامين D

افراط: ۴۰۰۰ (Iu)

برخلاف ويتامين E، کمبود ويتامين D شايع است و تخمين زده مي شود که از هر ۴ نفر، ۳ نفر از کمبود ويتامين D رنج مي برند. بنابراين مصرف مکمل ويتامين D نمي تواند بد باشد اما مصرف بيش از ۵۰ هزار Iu از آن در روز مي تواند مسموميت ايجاد کند. مسموميت با ويتامين D باعث تراکم کلسيم در خون، ضعيف شدن استخوان ها، ايجاد سنگ کليه، حالت تهوع و مشکلات کليوي مي شود.

ويتامين B

افراط: يک تا 1.3 ميلي گرم

انواع مختلف از ويتامين B وجود دارد. اما در اين تحقيق تنها فوليک اسيد B9 و B6 مورد بررسي قرار گرفت. اگرچه ويتامين B محلول در آب است، اما مصرف زياد آن مي تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال مصرف زياد اسيد فوليک را به سرطان ارتباط مي دهند.

علاوه بر آن، درد معده و حتي صرع ايجاد مي کند. پزشکان معتقدند مصرف بيش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميلي گرم ويتامين B6 مي تواند به اعصاب آسيب برساند.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس