کد خبر 425006
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۸

بازار موتورسیکلت که همیشه در نیمه نخست سال جزو بازارهای پر رونق بود، امسال با رکودی مواجه شده که فروشندگانش مجبورند این وسایل نقلیه را زیر قیمت بازار بفروشند.

به گزارش مشرق،‌ هر ساله افراد زیادی با نزدیک شدن به فصل گرما ترجیح می‌دادند از موتورسیکلت برای سفرهای درون شهری استفاده کنند و به همین دلیل استقبال خوبی از این وسیله نقلیه می‌شد اما امسال بررسی‌ها از بازار موتورسیکلت حاکی از رکود و نبود تقاضاست.

یکی از دلایل رکود در این بازار به زعم فروشندگان،‌ این است که در طول سال‌های گذشته موتورسیکلت‌ها نیز از افزایش نرخ ارز در امان نمانده‌اند و با افزایش قیمت، پول چندانی در بازار خرج نمی‌شود.

اگرچه همواره با افزایش نرخ بنزین و مصرف پایین سوخت، مشتری موتورسیکلت‌ها بیشتر می‌شد اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا از بازار نشانگر این است که حتی تک نرخی شدن سوخت نیز نتوانسته شوک مثبتی به این بازار وارد کند. البته با توجه به اینکه قیمت حامل‌های انرژی کمتر از دو هفته است که آزاد شده، هنوز زود است که درباره تاثیر یا عدم تاثیر این فاکتور بر این بازار صحبت کرد. اما در همین مدت کوتاه نیز شاهد کوچکترین تغییری در این بازار راکد نبوده‌ایم.

البته دست اندرکاران بازار موتورسیکلت طبق تجربیات قبلی‌شان معتقدند وقتی نرخ بنزین افزایش می‌یابد تقاضا برای خرید موتور نیز بیشتر می‌شود، لذا بازار این وسیله نقلیه رونق می گیرد.

به گفته فروشندگان، اکنون بازار موتورسیکلت آنچنان راکد است که برخی حاضرند، موتورسیکلت‌های خود را حتی زیر قیمت بازار نیز به مشتریان بفروشند.

همچنین بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایسنا از بازار، برخی فروشندگان به صورت اقساطی نیز کالای خود را می‌فروشند؛ به گونه ای که نیمی از قیمت محصول را به صورت نقد و مابقی را در اقساطی بلندمدت دریافت می کنند.

یکی از فعالان این بازار می‌گوید فروشنده نیاز دارد که جنس خود را بفروشد و چون مشتری توان خرید ندارد، فروشنده مجبور است که بعضا هر دستگاه موتور را تا 300 هزار تومان زیر قیمت بازار بفروشد.

به گفته وی فقط شرکت‌ها و نمایندگی‌ها هستند که در این بازار راکد سود می‌برند، چراکه آن‌ها موتورسیکلت ها را در انبارها نگه می دارند و به قول معروف بازار را تشنه می گذارند و وقتی قیمت ها افزایش پیدا کرد جنس خود را به قیمت دلخواه عرضه می کند.

هرچند یکی دیگر کارشناسان با سابقه این بازار چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید این طور نیست که عرضه کننده و شرکت های نمایندگی بخواهند محصول خود را نگه دارند و وقتی قیمت ها افزایش یافت به بازار عرضه کنند. گمرک در دو ماه اول سال تعطیل است و همین موضوع باعث می شود ترخیض کالا تا ماه‌های سوم و چهارم سال به تاخیر بیفتد.

یکی دیگر از موتورسیکلت فروشان نیز توزیع کنندگان را یکی از مشکلات عمده بازار می‌داند و می‌گوید بعضی از فعالان در بازار هستند که موتورسیکلت را با همان قیمتی که به مغازه‌ها می دهند به مشتری ها هم می فروشند و این باعث می شود مردم به سراغ مغازه‌داران نروند و 95 درصد مشتریانی هم که به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند، درخواست خرید اقساطی دارند.

بررسی های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که موتورسیکلت های چینی، هندی و اندونزیایی جزو محصولات پرفروش هستند و شرکت های ایرانی خدمات پس از فروش آنها را ارائه می دهند؛ هرچند برخی فروشندگان اعتقاد دارند که این شرکت ها در عمل، خدمات پس از فروش خاصی ارائه نمی دهند.

نمونه‌ای از قیمت‌ها در بازار موتورسیکلت بدین شرح است:

موتورسیکلت‌های پالس ساخت کشور هند و مونتاژ شده در ایران، 180 سی سی دیجیتال با رنج قیمت پنج میلیون و 900 هزار تا شش میلیون تومان فروخته می‌شوند.

موتورسیکلت‌های پالس 180 سی سی چراغ گرد نی با میانگین قیمت شش میلیون و 550 هزار تومان عرضه می‌شوند.

همچنین موتورسیکلت‌های پالس 200 سی سی نیز در رنج قیمت هشت میلیون و 500 هزار تا هشت میلیون و 600 هزار تومان قرار دارند.

قیمت موتورسیکلت‌های پالس بوکسر (Boxer) برای حجم‌های موتور 125 و 150 سی‌سی به ترتیب حدود دو میلیون و 350 و دو میلیون و 450 هزار تومان است. مدل اونجر (Avenger) این برند نیز با حجم موتور 200 سی سی به قیمت حدود شش میلیون و 600 هزار تومان فروخته می شود.

موتورسیکلت‌های آپاچی با قیمت حدود شش میلیون و 250 هزار تومان برای حجم موتور 180 سی سی، حدود پنج میلیون و 450 هزار تومان برای حجم موتور 160 سی سی و حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان برای حجم موتور 150 سی سی در بازار عرضه می‌شوند.

موتورسیکلت های CG و CDI نیز با برندهای مختلف در دامنه قیمت یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون و 400 هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند که به گفته فروشندگان، این موتورسیکلت ها با موتورهای چینی و قطعات ایرانی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد..

موتورسیکلت های طرح ویو نیز در برندهای مختلف دو میلیون و 800 هزار تا سه میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارند که به گفته فعالان بازار برندهای کویر و پیشرو در این میان بیش از سایر برندها متقاضی دارند.

هم‌چنین قیمت موتورسیکلت TVS (تی.وی.اس) ساخت کشور اندونزی با حجم موتور 125 سی سی حدود پنج میلیون و 560 هزار تومان و موتورهای TVS با حجم 110 سی سی حدود چهار میلیون و 435 تا حدود چهار میلیون و 445 هزار تومان فروخته می‌شوند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از تبریز ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    یکی از شاخصه های عقب ماندگی در شهر های مختلف را می توان از تعداد موتوسیکلت های موجود در خیابانهای ان شهر دانست موتوسیکلت برای جاده های روستایی مناسبتر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس