کد خبر 424291
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۵

متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند به ترتیب ۱.۹۶، ۱.۷۸، ۱.۱۱ و ۱.۳۳ درصد تقویت شد.

به گزارش مشرق، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند به ترتیب 1.96، 1.78، 1.11 و 1.33 درصد تقویت شد.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.0993-1.0874 دلار و هر پوند در محدوده 1.5471-1.5290 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 124.14-121.56 ین متغیر بود.

نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات ارزهای عمده در هفته منتهی به 31 مه 2015 و دهم خرداد سال 94 نشان میدهد که در این مدت، عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از؛

ارقام قوی سفارشات کالاهای سرمایه‌ای غیردفاعی در آمریکا، اعتماد مصرف کننده قوی در آمریکا، افزایش فروش خانه‌های تک خانوار در آمریکا، ارقام قوی خانه‌های آماده برای محضر در آمریکا و کاهش تعداد متقاضیان هفتگی بیمه بیکاری در آمریکا.

* مشروح تحولات اسعار در هفته گذشته را در ادامه بخوانید؛

دوشنبه، بازارهای ارز آمریکا و اروپا تعطیل بودند. سه‌شنبه، دلار در ادامه روند صعودی روزهای گذشته، بیش از یک درصد در مقابل سایر اسعار عمده تقویت شد. تقویت دلار که از ارقام قوی سفارشات کالاهای سرمایه‌ای غیردفاعی، اعتماد مصرف کننده و نیز فروش خانه‌های تک خانوار آمریکا نشأت می‌گرفت، گمانه‌زنی‌ها پیرامون افزایش نرخ بهره سیاستی فدرال رزرو در سال جاری میلادی را افزایش داد. دلار در این روز به بیشترین سطح 8 سال گذشته در مقابل ین دست یافت و یورو را که تحت تأثیر بحران مالی در یونان است، تحت فشار نزولی قرار داد.

چهارشنبه، دلار باز هم در مقابل برخی اسعار عمده از جمله ین، پوند و فرانک سوئیس تقویت شد، ارقام اقتصادی آمریکا نشان می‌داد که اقتصاد از رشد کند فصل نخست سال فاصله گرفته و همین نشانه‌ها، احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی را افزایش می‌داد. در این روز، یورو نیز از سطوح نازل روزهای گذشته در مقابل دلار فاصله گرفت. گزارش‌های نشان می‌داد که یونان و وام دهندگانش به پیشرفت‌هایی در زمینه توافق برای تأمین نقدینگی لازم در این کشور و جلوگیری از ورشکستگی آن دست یافته‌اند.

پنج‌شنبه، دلار بالاترین سطح 12.5 سال گذشته در مقابل ین را به ثبت رساند. درحالی که گمانه‌زنی‌ها از افزایش نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی خبر داشت، ژاپن تغییری در سیاست‌های فوق انبساطی خود ایجاد ننمود. ارقام قوی خانه‌های آماده برای محضر و تعداد متقاضیان هفتگی بیمه بیکاری در آمریکا، نیز از جهت‌گیری دلار در این روز حمایت کرد. در ادامه این روز، سخنان وزیر دارایی ژاپن مبنی بر احتمال مداخله بانک مرکزی ژاپن برای جلوگیری از تضعیف ین، از تقویت دلار در مقابل ین تا حدودی کاست. برخلاف ین، دلار در مقابل یورو تضعیف شد. اندک امیدواری‌ها پیرامون حصول یک راه‌حل برای جلوگیری از ورشکستگی یونان، به رغم عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات مربوطه، توانست یورو را در مقابل دلار تقویت نماید.

‌جمعه، دلار روند حرکتی واضحی نداشت. واکنش بازار به ارقام ضعیف رشد اقتصادی آمریکا در فصل نخست سال آنچنان نبود که به تضعیف دلار منجر شود. از سوی دیگر، ارقام فروش خانه و سایر ارقام اقتصادی آمریکا نشان می‌داد که اقتصاد از روزهای بد فصل ابتدایی 2015 فاصله گرفته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس