رابرت گیتس با بیان اینکه گزینه جایگزین عدم‌حصول توافق هسته‌ای با ایران جنگ نیست، می‌گوید که امید رئیس‌جمهور آمریکا به اینکه ایران اصول انقلابی خود را کنار بگذارد، امیدی غیرواقع‌بینانه است.

گیتس: اوباما به کنارگذاشتن دین و اصول انقلابی از سوی ایران امیدوار است / وزیر بازنشسته آمریکا: بازرسی از تأسیسات نظامی ایران باید عندالمطالبه باشد
به گزارش مشرق، "رابرت گیتس"، وزیر دفاع اسبق آمریکا در گفتگو با شبکه "سی‌بی‌اس" آمریکا گفت: نخستین نگرانی من به زمان برداشته شدن تحریم‌ها مربوط می‌شود. پرسش این است: آیا تحریم‌ها بلافاصله برداشته خواهند شد یا نه، یعنی زمانی که ایرانی‌ها قبول دارند که توافقنامه را اجرا کنند تحریم‌ها برداشته خواهند شد؟ یا اینکه تحریم‌ها طی زمان و به‌صورت مرحله‌ای براساس عملکرد برداشته خواهند شد؟ که موضع ما نیز همین بوده است.

وی افزود: موضوع دوم راستی آزمایی است. تا زمانی که بازرسی‌های عندالمطالبه در همه تأسیسات از جمله تأسیسات نظامی وجود نداشته باشد، پتانسیل زیادی برای تقلب وجود دارد. سومین موضوع این است که این ایده که بتوانیم خیلی سریع تحریم‌ها را دوباره برقرار کنیم یعنی زمانی که تحریم‌ها برداشته می‌شوند پتانسیل اعمال دوباره آنها را داشته باشیم یک ایده بسیار غیرواقع‌بینانه است.

گیتس ادامه داد: به‌نظر من دنبال کردن توافقنامه، مبتنی بر امید رئیس جمهور آمریکا به این مسئله است که طی یک دوره زمانی 10ساله از برداشته شدن تحریم‌ها و تبدیل شدن ایرانی‌ها به یک سهامدار سازنده در جامعه بین المللی و رشد دوباره اقتصاد آنها، در این صورت آنها ایدئولوژی و دین سالاری و اصول انقلابی خود را کنار می‌گذارند و مداخله‌شان در مناطق مختلف منطقه را کنار می‌گذارند که به‌نظر من این امید بسیار غیرواقع‌بینانه است.

مجری شبکه سی‌بی‌اس پرسید: اگر ما نتوانیم به توافق دست یابیم گزینه جایگزین چه خواهد بود؟

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت : فکر نمی‌کنم که گزینه جایگزین جنگ باشد. یک گزینه این است که توافق بهتری به دست آید. به‌نظرمن شما دوباره به تحریم‌ها بازمی‌گردید، تحریم‌ها را دوباره اجرا می‌کنید و اساساً می‌گویید که اینها چیزهای مضاعفی است که ما می‌خواهیم تا این توافق کارایی داشته باشد و باارزش باشد، یعنی توافقنامه‌ای باشد که به همپیمانان ما اطمینان بدهد یا اینکه دست‌کم آنها را خیلی نترساند. اگر آنها (ایرانی‌ها) بخواهند که پای میز مذاکره بازنگردند و به‌جای آن به‌سرعت به‌سمت سلاح هسته‌ای حرکت کنند در این صورت حدس می‌زنم که این اقدام آنها نشان خواهد داد که آنها در کل این مدت هم قصد داشتند چنین کاری کنند هرچند که اظهار کردند هیچ علاقه‌ای به سلاح هسته‌ای ندارند. به‌نظر من پتانسیل دستیابی به یک توافق بهتر وجود دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • حسین ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    چرا قبلا چنین امیدواری را احساس نمی کردند ؟ مگر چه شده است ؟ شصت انسان خبر دار میشود این ها در سایه مذاکرات هسته ای و کوتاه آمدن ها از طرف ایران امید وار شده اند .
  • شیرازی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    هو یارو ! مهریه هم این زمونه عندالمطالبه پرداخت نمیشه!
  • سید ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    سردمداران آمریکا مزوارانه خواسته نامشروع خودرا ازایران با عمد بارها تکرار میکنند . که از نظر روانشناسی تکرار موضوع نوعی تلقین است . که میخواهند بااین روش اراده مسئولین محترم ایران را سست کنند تا خواسته نامشروع آنها را بر آورده کنند. واین اظهارات تکراری آنها هم تلقینی برای جهانیان بوده است. باید جلو این گونه مکررات تلقینی استادگی کرد ودر زمان مناسب ضد آن را بر علیه آمریکاییان بکار برد
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    پس انرژي هسته اي مهريه آمريكايي ها شده!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    عندالمطالبه در زبان انگليسي چه ميشود
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    قرص هاتو خوب بخور تا یادت بیاد که راه بر شما وهر بیگانه ای بسته است اینقدر هم شرط وشروط برای توافق نگذارید این شما هستید که در به در دنبال توافق اید شانس خودتون رو از بین نبرید با این اراجیف
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    یادمه زمان احمدی نژاد - این یانکی ها زیاده خواهی کردند احمدی نژاد مذاکرات رو تعطیل کرد انداخت به نیمه دوم ماه مبارک شعبان و گفت تا این درس ادبی برای غربی ها باشه که با دولت و ملت یک کشور بفهمه چطوری باید حرف بزنه
  • فرید ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    خیلی ها بمب اتم هم دارند و امریکا با اونها کاری ندارد ولی همه مثل ملت ایران دین و ایمان ندارند برای همین هم امریکا با آنها سر ستیز دارد .
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    عندالمطالبه؟ مهریه رو کی داده کی گرفته؟ به همین خیال باش یانکی!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    زهی خیال باطل
  • ناشناس ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    بازرسی نظامی ؛ عجب خیال خامی
  • سپیده دانافر ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    اوباما بداند منافقان داخلی هم بدانند ملت سترگ ایران به شغال باج نمیدهد
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    اوباماازغلط ميكنه درباره ايران حرف بزنه
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    مگه مهریه است که عندالوطالبه باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس