کد خبر 423887
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه حوضه آبی جنوب به ویژه بندرعباس و هرمزگان با کم آبی شدید درگیر است گفت: امکان ترمیم ذخایر آبی فوق استراتژیک زیرزمینی کشور وجود ندارد.

به گزارش مشرق، ستار محمودي با اشاره به وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی کشور اظهارداشت: منابع آبی زیرزمینی به عنوان منابع آبی استراتژیک و گاهی فوق استراتژیک تلقی می‌شود و با توجه به کاهش سالانه روان‌ آب‌ها این منابع امکان تغذیه دوباره ندارند.

قائم مقام وزير نيرو با تاکید بر اینکه حفاظت از آب‌های زیرزمینی در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو است به برنامه‌‌های حفظ سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته منابع اعتباری برای نگهداری و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی افزایش ۸ برابری داشته که این منابع در زمینه سامانه‌‌های اندازه‌گیری، کنترل هوشمند، ابزارهای تأمین آب حجمی و مجموع پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در گام اول عدم برداشت از این آب‌ها و در گام بعدی تقویت این سفره‌ها را در دستور کار دارد. محمودی با اشاره به تحویل حجمی آب کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها اظهارداشت: امکان قرائت از راه دور در دستگاه‌ها بيشتر شده، به‌ طوري که در حوزه‌هاي آبي تمامی کنتورهاي بيش از ۴ اينچ را از راه دور قرائت مي‌کنيم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اجرای طرح خطوط زیرزمینی در آب و برق گفت: در گذشته دو تجربه در این زمینه داشتيم که به دليل تنوع سامانه‌هاي اداري سازمان‌ها، جدي گرفته نشد؛ طبق برنامه قرار بود کانال کشي‌هاي واحدي انجام گيرد تا لوله آب و فاضلاب، گاز، کابل‌هاي برق و مخابرات از کانال‌هاي خاصي در زير خيابان‌ها عبور کنند.

قائم مقام وزیر نیرو بیان داشت: پايلوت کوچکي نيز در منطقه ۲۲ تهران اجرا شد، ولي به‌ دليل ‌مشکلات هماهنگي و نگراني از اينکه چنانچه براي يکي از اين خدمات حادثه‌اي ايجاد شده و خدمات ديگر مختل شوند، به نتیجه نرسيد.

محمودی با بيان ايده دوم در خصوص قرائت همزمان کنتور آب و برق و گاز گفت: با توجه به اينکه پيک مصرف برق و آب مربوط به فصل گرما و پيک مصرف گاز مربوط به فصل سرما است، عملا مشکلات قرائتي و محاسباتي را ايجاد مي‌کرد که از اين کار صرفنظر شد.

وي با اشاره به مشکلات کم‌آبي در کشور افزود: حدود ۵ شهر کشور در شرايط کنونی در تنگناي آبي به سر مي‌برند و ميزان نزولات آسماني آنها کمتر از ساير نقاط است. محمودي از حوضه بندرعباس و هرمزگان به عنوان حوضه‌های درگیر با کم آبی شدید نام برد و در ادامه افزود: هرمزگان که به تناسب ميزان بارندگي با نقطه جغرافيايي خودش سنجيده مي‌شود، به ميزان حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ ميليمتر بارندگي دارد، ولي بارندگي‌هاي استان گلستان ۳ تا ۴ برابر استان هرمزگان است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: استان گلستان از نظر نقطه جغرافيايي نسبتا مرطوب بوده و نسبت به سال‌های گذشته با کاهش بارش مواجه بود؛ ضمن اينکه تمامی این استان به يک نسبت مرطوب نبوده و برخي نقاط استان گلستان هم خشک است.

قائم مقام وزير نيرو با بيان اينکه هر استاني در خصوص کشت محصولات کشاورزي برنامه‌هاي خاص خود را مي‌طلبند افزود: وزارت کشاورزي از سال گذشته سياست‌هاي روشني اتخاذ و تاکيد کرده که برخي محصولات در بعضي استان‌ها کشت نشود، زيرا کشت آنها علاوه بر صدمه‌ زدن به سفره‌هاي زيرزمينی و سهميه آب کشاورزان از تبخير بالايي نيز برخوردار است؛ بنابراين توصيه مي‌شود در ۳ استان گلستان، مازندران و گيلان به‌ دليل بالا بودن ميزان رطوبت کشت برنج انجام گيرد.

وي در خصوص کاهش تلفات در بخش آب و برق گفت: برنامه‌هايي داريم که تلفات برق را به کمتر از ۱۰درصد برسانيم و مصمم هستيم تلفات آب را در بلندمدت به ۱۶ درصد برسانيم. توجه مردم و مسئولان بيشتر از گذشته نسبت به بحث آب جلب شده که اميدواريم اين توجه با مديريت در مصرف آب توسط مردم با موفقيت طي شود.

محمودی درباره موضوع تخصيص آب کشاورزي يادآور شد: کشاورزان بر اساس پروانه و مجوز مي‌توانند به ميزان قيد شده در پروانه از آب چاه برداشت کنند. قائم‌مقام وزیر نیرو در خصوص تخصيص آب‌هاي سطحي نيز بيان داشت: کانال‌هاي آب درجه یک، ۲ و ۳ ايجاد مي‌شود و اين کانال‌ها بنا به ظرفيت برداشت زمين براي کشت‌هاي مجاز احداث مي‌شود و کشاورز قادر است به ميزان مورد نياز از آب سطحي استفاده کند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: حدود ۴۰ سال قبل ۱۳۵ميليارد مترمکعب آب تجديدشونده داشتيم که اين ميزان براساس آخرين آمار با ۲۵ميليارد مترمکعب به ۱۱۰ ميليارد مترمکعب رسيده است. در گذشته در تنگناي آبي نبوديم و به همین دلیل به شيوه مصرف و روش برداشت و نوع کشت و نوع محصول صادراتي توجهي نداشتيم، اما هم‌ اکنون حدود ۸۷ ميليارد مترمکعب از اين ۱۱۰ ميليارد مترمکعب در حوضه کشاورزي و خدمات جانبي کشاورزي مصرف مي‌شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 0
    كولر هاي ابي قاتل آب هستند چرا كسي به فكر تعطيل خط توليد آنها وجايگزيني با كولرهاي گازي با قيمت مناسبتر نيست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس