سه کارشناس والیبال ایران عملکرد شاگردان "اسلوبودان کواچ" در دو دیدار اول خود در لیگ جهانی والیبال مقابل امریکا را بررسی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، سه کارشناس والیبال ایران در تحلیل‌های خود عملکرد شاگردان "اسلوبودان کواچ" در دو دیدار اول خود در لیگ جهانی والیبال مقابل مدافع عنوان قهرمانی را بررسی کرده‌اند.

نظرات کارشناسان والیبال ایران درباره عملکرد شاگردان اسلوبودان کواچ در این دو مسابقه را در ادامه می‌خوانید:

بهروز عطایی: تیم کواچ سیستم ندارد!

عملکرد تیم ملی در دو بازی مقابل آمریکا


آمریکا منظم‌ترین و تاکتیکی‌ترین تیم والیبال جهان است. این تیم در دو مسابقه مقابل ایران با دو ترکیب متفاوت بازی کرد اما نشان داد بازیکنانش تا چه حد تاکتیک‌پذیری بالایی دارند و با سیستم بازی می‌کنند. نقطه قوت دیگر تیم آمریکا، بازیکنان دو پسته این تیم هستند که می توانند در شرایط مختلف بازی کنند.

در مقابل، تیم ایران با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد. ملی‌پوشان کشورمان در این دو بازی بدون تمرکز بازی کردند و در امتیازات حساس اشتباهات زیادی داشتند. این مسئله نشان می‌دهد شیوه تمرینات تیم ملی دچار مشکل بوده است. هیچ سیستم مشخصی بر والیبال ایران حاکم نیست و موفقیت‌های تیم ملی نیز حاصل کار فردی است. ما هیچ ملاک مشخصی برای انتخاب مربی، بازیکن و برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی نداریم. منطق والیبال می‌گوید پیش از لیگ جهانی، باید با تیم‌های هم سطح خود بازی می‌کردیم؛ نه تیم‌هایی مثل فنلاند و جمهوری چک که قدرت‌های درجه دو و سه به حساب می‌آیند. از سوی دیگر در ترکیب تیم ملی بازیکنان جوان و مسن و مصدوم و آماده در کنار هم حضور دارند که نشان می دهد هیچ ملاک مشخصی برای انتخاب آنها وجود ندارد.

محمدرضا دامغانی: ضعف دریافت، بیماری والیبال ایران است


عملکرد تیم ملی در دو بازی مقابل آمریکا


در دو بازی مقابل آمریکا مشکل دریافت داشتیم و در سوی دیگر میدان، همه بازیکنان آمریکا سرویس‌های پرشی و قدرتی می‌زدند و در این زمینه عملکردی فوق‌العاده داشتند. دریافت‌کننده‌ها و دیگر بازیکنان ایران نیز در حد توانایی‌های خود ظاهر نشدند و به راحتی دو شکست پیاپی مقابل آمریکا را پشت سر گذاشتیم.

ضعف دریافت، بیماری والیبال ایران است و هیچ‌کدام از مربیان داخلی و خارجی هم نتوانسته‌اند درمانش کنند. در زمان ولاسکو این مشکل تا حدی ترمیم شد اما هنوز به مرحله درمان نرسیده است.

یکی از مشکلات والیبال ایران این است که زمان آغاز و پایان لیگ ما با لیگ‌های معتبر جهان یکسان نیست. بازیکنان تیم‌های صاحب‌نام بلافاصله پس از پایان لیگ و در حالی که در اوج آمادگی هستند وارد رقابت‌های ملی می‌شوند اما بازیکنان ایران پس از پایان لیگ باید دورانی طولانی از بدنسازی و تمرینات و اردوها را پشت سر بگذارند تا به آمادگی برسند. همین موضوع باعث شده در سه دوره حضور در لیگ جهانی، این مسابقات را بد شروع کنیم.

باید سیستم حاکم بر باشگاه‌های کشور با تفکر حاکم بر تیم ملی هماهنگ باشد تا بازیکنان در طول لیگ برای رقابت های ملی آماده شوند.

سعید رضایی: تیم ایران بی‌برنامه بود

عملکرد تیم ملی در دو بازی مقابل آمریکا


بازیکنان تیم ملی از نظر بدنی و هماهنگی تیمی به آمادگی مطلوب نرسیده‌اند و پیش از مسابقه با آمریکا هم انتظار می‌رفت نتوانند عملکرد خوبی ارائه کنند. حمایت تماشاگران ایرانی حاضر در سالن مسابقه با آمریکا فرصت خوبی برای ما بود اما متاسفانه از دست رفت. در دو مسابقه ای مقابل آمریکا، بیش از اینکه این تیم خوب بازی کرده باشد ما عملکرد بد و ضعیفی داشتیم. در لیگ ایران تعداد بازیکنانی که سرویس های پرشی و قدرتی بزنند خیلی کم است و همین مسئله باعث شده است تا دریافت کننده های ایران به این نوع سرویس عادت نداشته باشند.

بازیکنان ایران در مسابقه با آمریکا در توپ های برگشتی هم مشکل داشتند که این مسئله نشان دهنده عدم هماهنگی کافی میان ملی پوشان است.

با وجود اینکه تیم ملی ایران اردوهای تدارکاتی خود را خیلی زودتر از حریفان و دیگر مدعیان والیبال جهانی آغاز می کند، در سه دوره حضور در لیگ جهانی آغاز بدی داشته است. علت این مسئله این است که طرز فکر حاکم بر بازیکنان ایران تیمی و حرفه‌ای نیست و خیلی دیر به هماهنگی می رسند. تیم ایران در دو مسابقه مقابل آمریکا بی‌برنامه نشان داد و بیشتر امتیازات نیز روی کارهای انفرادی بازیکنان به دست می آمد و برنامه تاکتیکی و تیمی از بازیکنان دیده نشد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس