به گزارش مشرق، مهر به نقل از خبرگزاري "روس بيزنس کنسالتينگ" نوشت: کمپاني روسي "رد وينگس" گفت که ايران بين خريداران بالقوه اين هواپيما قرار دارد.
"آلکساندر تولياکوف" معاون رئيس "مجتمع متحد هواپيماسازي" نيز به خبرنگاران گفت با خريداران خارجي مذاکره مي شود. شرکت هاي ايراني نيز در بين مشتريان قرار دارند و در نظر داريم فروش 15 تا 20 فروند هواپيما را به ايران بررسي کنيم.
روس بيزنس کنسالتينگ مي نويسد: تاکنون باور بر اين بود که 5 هواپيماي اين سري طبق قرارداد سال 2009 بين "ايران اير تور" و شرکت ليزينگي "ايليوشين فاينانس" به ايران فرستاده شوند، اما شرکت "پرات اند ويتني" به عنوان سهامدار کارخانه موتورسازي پرم که در "مجتمع متحده هواپيماسازي" قرار دارد به شريک خود اعلام نمود فروش اولين هواپيماهاي اين سري با موتور "پ اس 90A2" به ايران در رابطه با مجازاتهاي اعلام شده از طرف وزارت امور خارجه آمريکا مجاز نيست، زيرا که آمريکاييها در طراحي و ساخت اين موتور شرکت کرده بودند.
نماينده رسمي مجتمع ديروز توضيح داد امکان دارد هواپيماهاي مجهز به موتور "پ اس – 90A" به ايران تحويل داده شود که آمريکاييها در ساخت آن شرکت نکرده بودند. ولي در پايگاه اطلاع رساني شرکت توپولف گفته شده هواپيماهاي مذکور با موتور "پ اس 90A2" مجهز شده اند.
در شرکت "پرات اند ويتني" گفته شد که شرکت مسئوليت خود را درک کرده و "قصد دارد تمام مجازاتها و مقررات صادراتي ايالات متحده را بطور کامل رعايت نمايد. ما با نهادهاي دولتي آمريکا و شرکاي روس کار مي کنيم تا رعايت کامل اين مقررات آمريکا را تضمين نماييم. شرکاي روسي ما تفاهم کامل خود را بيان داشتند که موتورهاي "پ اس 90A2" نبايد برغم مقررات کنترل صادراتي آمريکا که از جمله به ايران ارتباط دارد (به کشوري) تحويل داده شود.
ضمناً منبع اين خبرگزاري در وزارت صنايع و بازرگاني روسيه اعلام کرده طرف روس راه دور زدن مجازاتهاي آمريکايي را پيدا کرده و هواپيماهاي مجهز به "ژ اس 90A2" را به ايران تحويل مي دهد. در غير اين صورت پروژه ساخت هواپيماهاي مذکور مي تواند بخاطر نبود خريدار متوقف شود.