کد خبر 422961
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۰

با توجه به آنکه یونان به علت مشکلات مالی نمی تواند اقساط وام های سررسید شده اش را به موقع به صندوق بین المللی پول پرداخت کند این کشور احتمالا از این به بعد از تسهیلات مالی این نهاد محروم خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از واشنگتن، نیکاس وتسیسNikos Voutsisوزیر کشور یونان در این باره گفت کشورش نمی تواند یک میلیارد و 600 میلیون یورو بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کند. سررسید این اقساط برای ماه ژوئن امسال است و یونان با توجه به اختلافاتی که با طلبکاران بین المللی خود در خصوص اجرای اصلاحات اقتصادی پیدا کرده است قادر نیست این میزان بدهی را پرداخت کند.

صندوق بین‌المللی پول در اظهار نظری در این باره اعلام کرد اگر یونان بدهی خود به این نهاد مالی را پرداخت کند از تسهیلات و اعتبارات مالی آن محروم خواهد شد.

سخنگوی این نهاد که یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضع اقتصادی جهان به حساب می‌آید، در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد هر کشوری که از صندوق بین‌المللی پول وام دریافت کند و به موقع اقساط آن را پرداخت نکند یا اقساط معوقه داشته باشد از تسهیلات مالی صندوق محروم خواهد شد. چون ما در قبال منابع مالی که توسط 188 کشور عضو صندوق بین‌المللی پول به امانت سپرده شده است مسئولیت داریم . از همین رو مهم است که کشورهای عضو وام های خود را به موقع پرداخت کنند.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول به یونان توصیه کرد بدهی های خود را به این صندوق به موقع پرداخت کند چون وامی که از این نهاد مالی دریافت کرده پول هایی بوده که توسط 187 کشور دیگر به امانت نزد صندوق بین‌المللی پول گذاشته شده است.

یونان اکنون مدتی است با حامیان مالی خود درباره دریافت وام دیگری و جلوگیری از ورشکستگی در حال گفتگو است. اما تاکنون نتوانسته است با آنها به توافق برسد. البته یونان هیچ گاه اعلام نکرده است که بدهی طلبکاران خود را پرداخت نخواهد کرد.

میزان بدهی های یونان اکنون به 320 میلیارد یورو رسیده است که از نظر درصد، 180درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. این در حالی است که میزان بدهی های عمومی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید از 60 درصد کل تولید ناخالص داخلی شان بیشتر شود.

یونان باید تا پنجم ژوئن امسال 302 و نیم میلیون یورو به صندوق بین المللی پول پرداخت کند. یونان همچنین باید تا 19 ژوئن نیز چهار قسط دیگر که مبلغ آنها بین 340 تا 567 میلیون یورو در نوسان است باید به این نهاد بین‌المللی که برگسترش همکاری‌های پولی و تسهیل رشد متوازن تجارت بین الملل نظارت دارد پرداخت کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس