کد خبر 422380
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

 به گزارش مشرق، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر اعلام کرده است که تهران باید دسترسی‌های لازم و اطلاعات مربوط به سایت نظامی پارچین را در اختیار این نهاد قرار دهد.

در این گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل پایبندی کامل ایران به توافق موقت موسوم به برنامه اقدام مشترک را تائید و اعلام کرده است که تهران از 20 ژانویه سال 2014 به بعد، غنی‌سازی بالاتر از 5درصد نداشته است.

در گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته همچنین اعلام شده است که ایران اطلاعاتی را در خصوص یکی از دو موضوع باقی‌مانده در بحث ابعاد احتمالی نظامی در اختیار آژانس قرار داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «(ایران) برخی اطلاعات مربوط به یکی از این دو موضوع باقی‌مانده را (با آژانس) به اشتراک گذاشته است. آژانس و ایران توافق کردند که به مذاکره بر سر این اقدامات عملی ادامه داده و در آینده نزدیک دیدار کنند.»

آمانو در گزارش خود گفته است که این نهاد به مذاکره با ایران و همچنین دیدار با نمایندگان این کشور به منظور حل مسائل باقی‌مانده، ادامه می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: «(آژانس) همچنان آماده است تا حل تمامی موضوعات باقی‌مانده را زیر چارچوب همکاری، تسریع کند. این امر می‌تواند از طریق همکاری‌های بیشتر ایران و صدور به موقع دسترسی‌ به تمامی اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و افراد مربوطه که از سوی آژانس درخواست شده، محقق شود.»

در ادامه متن کامل این گزارش که خبرگزاری فارس به نسخه‌ای از آن دسترسی پیدا کرده، آمده است:

اجرای توافق پادمان ان‌پی‌تی و مقررات مربوط به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره جمهوری اسلامی ایران

 
گزارش مدیرکل

تحولات عمده:
•مدیر کل در تاریخ 27 آوریل 2015 مذاکراتی با آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت. این دیدار بر چگونگی تسریع حل تمامی موضوعات باقی‌مانده و نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک، پس از توافق و منطبق با درخواست صورت‌گرفته، متمرکز بود. مدیر کل پس از آن هم در روز  14 می 2015 دیداری با آقای عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران داشت.
•مقامات ایرانی و آژانس گفت‌وگوهای بیشتری در خصوص ادامه اجرای چارچوب همکاری‌ها داشته‌اند. آژانس و ایران توافق کردند به گفت‌وگو ادامه داده و در آینده نزدیک دوباره دیدار کنند.

•آژانس به انجام نظارت و راستی‌آزمایی مربوط به اقدامات مرتبط با هسته‌ای مصرح در برنامه اقدام مشترک، آنطور که تمدید شد، ادامه داده است.

•از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، ایران در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده‌اش، UF6 را در سطح بالاتر از اورانیوم 235 پنج درصد، غنی نکرده و تمامی ذخایر UF6 با غنای اورانیوم 235 پنج درصد از طریق کاهش غنا یا تبدیل به اکسید اورانیوم، فرآوری شده است.

•غنی‌سازی UF6 تا سطح اورانیوم 235 پنج درصد، به همان سرعت تولید اعلام‌شده در گزارش پیشین مدیر کل، ادامه یافته است. میزان این ماده که در فرم UF6 با غنای اورانیوم 235  پنج درصد باقی مانده، 8714.7 کیلوگرم است.

•هیچ قطعه بزرگی در رآکتور IR-40 نصب نشده و هیچ‌گونه تولید یا تست سوختی برای این رآکتور صورت نگرفته است.

•ایران به ارائه دسترسی‌ مدیریت‌شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی ادامه داده است.

در حال تکمیل...

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    حالا دیگه مطمئن شدم آژانس مستقیما تحت نفوذ اسراییله .... کارشناس خوب مشرق آقای مهدی محمدی که در برنامه شبکه خبر و شبکه یک این راچند هفته پیش گفته و اصلا به آزانس اعتمادی نیست ... امیدوارم تیم مذاکره کننده آزانس را به عنوان امین و واسطه گر قرار ندهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس