کد خبر 421646
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

یک متخصص چشم گرد و غبار و نور خورشید را از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد ناخنک چشم عنوان کرد و گفت: کم‌خوابی می‌تواند عارضه ناخنک را تشدید کند.

به گزارش مشرق، دکتر جلیل امیدیان با بیان اینکه تمام سطح چشم به غیر از قرنیه با پرده‌ای به نام ملتهمه پوشانده شده است، گفت: بر اثر عواملی از جمله گرد و خاک و نور خورشید در برخی افراد در قسمت داخلی چشم در ملتهمه بافت غیرعادی ایجاد می‌شود که به آن "تری‌جیم" گفته می‌شود.
 
وی افزود: به عبارت دیگر "تری‌جیم" تغییر غیرعادی بافت ملتهمه در گوشه داخلی چشم است که بصورت یک برجستگی با عروق خونی و قرمز رنگ ظاهر می‌شود.
 
امیدیان اظهار کرد: در برخی موارد این بافت غیرعادی گسترده‌تر شده و حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و قرنیه چشم را نیز درگیر می‌کند که در این حالت به آن "ناخنک" گفته می‌شود.
 
این چشم‌ پزشک، گرد و خاک و نور خورشید را عمده‌ترین عوامل ایجاد ناخنک چشم عنوان کرد و افزود: همین امر موجب شده تا بیشترین موارد ناخنک چشم در کشاورزان و دامداران که در فضاهای روباز و همراه با گرد و خاک فعالیت می‌کنند، رخ ‌دهد.
 
امیدیان افزود: متاسفانه با توجه به بروز پدیده گرد و خاک در شهرها در سال‌های اخیر خطر ابتلا به بروز ناخنک نیز در افراد ساکن شهر افزایش پیدا کرده است.
 
وی در خصوص راهکارهای درمانی ناخنک، اظهار کرد: تا زمانی که این برجستگی غیرعادی در بافت ملتهمه و بصورت تری‌جیم باقی بماند و از نظر ظاهری برای افراد مشکلی ایجاد نکرده باشد، درمان خاصی تجویز نمی‌شود. در این حالت باید فرد بیش از سایر افراد چشم خود را در برابر گرد و خاک و نور خورشید محافظت کند.
 
وی افزود: با پیشروی تری‌جیم به سمت قرنیه و تبدیل شدن آن به ناخنک چشم باز هم در صورتی که مشکلی برای فرد ایجاد نکند، داروی خاصی تجویز نمی‌شود و تنها زمانی که ناخنک به سمت مرکز قرنیه حرکت کرده و بینایی چشم را تهدید کند، عمل جراحی بر روی آن انجام می‌شود.
 
این متخصص چشم گفت: با انجام عمل جراحی و برداشتن ناخنک در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم محافظت چشم در برابر نور خورشید و گرد و خاک امکان عود مجدد ناخنک وجود دارد که در بار دوم بدتر از دفعه اول چشم را درگیر می‌کند.
 
این چشم پزشک استفاده از عینک آفتابی و ممانعت از ورود گرد و خاک به چشم و نیز شست‌وشوی هر روزه چشم با استفاده از شامپو بچه را از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از بروز ناخنک عنوان کرد.
 
به گفته امیدیان، تری‌جیم می‌تواند با کم‌خوابی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرد و خاک به سرعت به ناخنک تبدیل شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس