کد خبر 421618
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

مقامات رژیم‌صهیونیستی به بهانه توافق احتمالی هسته‌ای و همچنین قراردادهای نظامی واشنگتن و کشورهای عربی، تلاش می‌کنند تا مقامات آمریکایی را به افزایش کمک‌های سالیانه و همچنین تمدید ۱۰ ساله بسته کمک‌های نظامی، مجاب کنند.

ماهیگیری اسرائیل از آب گل آلود مذاکرات
به گزارش مشرق،‌ روزنامه صهیونیستی «جروالم پست» گزارش داده است که تل‌آویو در تلاش است تا از توافق هسته‌ای ایران، برای افزایش کمک‌های مالی آمریکا بهره‌گیری کند.

بنا بر این گزارش، منابع آگاه می‌گویند اسرائیل تلاش می‌کند تا میزان کمک‌های مالی سالیانه که از واشنگتن دریافت می‌کند، از رقم فعلی ۳.۱ میلیارد دلار در سال به ۴ میلیارد افزایش پیدا کند. این رقم جدا از مجوزهای ویژه‌ای است که واشنگتن برای کمک به توسعه سامانه‌های دفاعی موشکی اسرائیل از جمله گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان ۳ صادر می‌کند.

به نوشته جروزالم‌پست، اسرائیل معتقد است که مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که ظرف دو ماه آینده توافق هسته‌ای با ایران به دست می‌آید. به همین جهت اداره برنامه‌ریزی وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی از حالا در حال تهیه لیستی بلندبالا موسوم به «موارد جبرانی» است. تل‌آویو قصد دارد به بهانه توافق هسته‌ای و قراردادهای نظامی جدید واشنگتن با اعراب، تهیه این لیست را از سوی واشنگتن خواستار شود.

سیاست واشنگتن همواره این بوده که تل‌آویو را به نحوی تغذیه و حمایت کند که دست بالا را در میان همسایگان خود داشته باشد، همین امر موجب شده تا اسرائیل بتواند هر بار به بهانه‌ای، امنیتش را بهانه کرده و تلاش کند تا میزان کمک‌های آمریکا را افزایش دهد.

مسئله دیگری که اسرائیل قصد دارد ظرف چند ماه آینده مطرح کند، افزایش حجم بسته حمایت نظامی واشنگتن از تل‌آویو است. بر اساس مجوزی ۱۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد، واشنگتن متعهد به کمک‌های نظامی به اسرائیل است. تل‌آویو پیش از این قصد داشت تا بحث تمدید ۱۰ ساله این مجوز را با دولت بعدی آمریکا در میان بگذارد، اما حالا با توافق احتمالی هسته‌ای، ممکن است به زودی این مسئله را با واشنگتن در میان بگذارد.

به نوشته جروزالم‌پست، اسرائیل با توجه به آنکه با توافق هسته‌ای با ایران کنار آمده، انتظار دارد که دولت باراک اوباما بسیار «سخاوتمندانه» با درخواست‌های تل‌آویو برخورد کند. این روزنامه اقدام هفته گذشته واشنگتن در ناکام گذاشتن طرح مصر برای بحث در مورد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای را، از نشانه‌های تلطیف موضع ایالات متحده در قبال اسرائیل دانسته است.

بیانیه آمریکا مبنی بر آمادگی برای فروش بمب‌های هوشمند و سامانه‌های ضدتانک به اسرائیل، از دیگر مواردی است که جروزالم‌پست آن‌ها را از نشانه‌های «حسن نیت» واشنگتن در قبال تل‌آویو دانسته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس