حسرت و اندوه درونی، اولین اتفاق بعد از دیدن "مستند 33 سال سکوت" است. اتفاقی که بلاشک در هر بیننده ای القا می شود و از نکرده هایمان برای بزرگ مردان این مرز و بوم، زخمی بر دلمان به یادگار می نشیند تا مستند، کار خودش را کرده باشد.

گروه فرهنگی مشرق - فیلم مستند 33 سال سکوت، روایت زندگی ابوالفضل دوزنده نیست. 33 سال سکوت روایت نامهربانی ما نسبت به تمام دوزنده هایی است که عاشقانه و خالصانه برای این کشور افتخار آفریدند و در کمال بی احترامی و بی مهری دل آن ها را شکستیم اما همچنان پای آرمانشان ایستاده اند و با وجود این ناملایمات و ایرادات ساختاری، باز هم عاشقانه، ایران اسلامی را دوست دارند. ابوالفضل دوزنده یک نمونه برای بررسی و بیان دردی است که سالیان دراز درباره آن سکوت کرده ایم، دردی که همه از آن خبر داریم و بارها به چشم، آن را دیده ایم اما دل و دهانمان مهر شده و سکوت همه چیز را برایمان رقم می زند.

حسرت و اندوه درونی، اولین اتفاق بعد از دیدن "مستند 33 سال سکوت" است. اتفاقی که بلاشک در هر بیننده ای القا می شود و از نکرده هایمان برای بزرگ مردان این مرز و بوم، زخمی بر دلمان به یادگار می نشیند تا مستند، کار خودش را کرده باشد. اصلا یکی از مهم ترین کارهایی که هر مستند باید انجام دهد همین تلنگر است که بیننده و مخاطبش را به تفکر و تعمق وادارد.

33 سال سکوت فارغ از تکنیک های فرمیِ ساخت که جای صحبت دارد، در قدم اول که روایت موضوع و سوژه است و در قدم قبل از نخست که پیدا کردن سوژه و تحقیق بر روی آن است، اثری موفق و در نوع خود کم نظیر به حساب می آید. کم نظیر از این جهت که توانسته موضوعی دشوار را برای روایت انتخاب کند و نتیجه کار، در تصویر و ذهن سازندگان تقریبا یکسان از آب درآمده و مانند بسیاری از آثار مشابه نشده است که تاثیر و برداشت مخاطب کاملا متفاوت از منظور سازندگان می شود.


مستندی که ماهرانه بر لبه تیغ انتقاد راه میرود
 

شمقدری که به ظاهر در ساخت مستند در آلمان دست تنها بوده است، سعی کرده هم به سوژه نزدیک شود و هم این نزدیکی باعث ناامنی سوژه نشود البته در روند مستند کاملا مشهود است که ابوالفضل دوزنده، با همین رفتار صمیمی فیلم ساز و صداقت او ارتباط برقرار کرده و حالا سکوت چندین ساله را شکسته است.

عموماً مستندهای پرتره در یک اتفاق و روند طاقت فرسا ساخته می شوند. روندی که از شناسایی سوژه و شخصیت موردنظر شروع می شود و از مسیر آشنایی با او، تحقیق درباره موضوع، نزدیک شدن و ارتباط برقرار کردن و راضی کردن سوژه و در انتها ساخت اثر به طول می انجامد. به همین خاطر است که معمولا مستند پرتره خصوصا از نوع داخلی اش، اثر قابل تاملی از آب در نیامده مگر آن هایی که ارتباط نزدیک و قدیمی بین فیلم ساز و سوژه برقرار بوده باشد اما 33سال سکوت انگار مسیری متفاوت را طی کرده است. شمقدری که خودش در ابتدای مستند هم بیان می کند هنوز موفق به راضی کردن دوزنده برای همکاری نشده و انگار این صحنه، اولین برخورد نزدیک آن دو با هم است، سعی کرده در حین آشنایی و جلب اعتماد، مستند را هم به پیش ببرد. کار، کار دشواری است. هر اشتباه کوچک و بی نظمی، امکان دارد سوژه سخت پسند را دلسرد کند و یا روند ساخت را به عقب بیندازد. اما شمقدری با صمیمیت ذاتی اش قدمی رو به جلو در مستندسازی برداشته و نتیجه، اثری تاثیر گذار است.

البته ۳۳ سال سکوت اثر ویژه ای از لحاظ فرم محسوب نمی شود. خبری از قاب بندی های فوق العاده، تصاویر ناب، روایت غیرخطی، داستان های فرعی و از این دست اتفاقات که می تواند مستند را تبدیل به اثری ویژه از لحاظ فرم کند، نیست اما با این وجود ۳۳ سال سکوت اثر خوبی محسوب می شود که با عنصر جذابیت، عجین است.

از طرفی دیگر جسارت گروه آرمان مدیا در انتخاب موضوع و ریسک ساخت، قابل تحسین است چرا که ۳۳ سال سکوت مانند اثر قبلی این گروه – میراث آلبرتا - راه رفتن بر روی لبه تیغ است با این حال نسبت به آن مستند، جسورانه تر و سرسخت تر بوده، از غرزدن های متداول و سیاه نمایی، فاصله می گیرد و انتقاداتی منطقی و منصفانه بیان می کند. اینجاست که تفاوت فیلمساز دلسوز و نق زن، مشخص می شود.
در مجموع این مستند توانسته اثری خوش ریتم، جذاب و تاثیرگذار باشد که مخاطب از قشرهای مختلف و سلایق و اعتقادات گوناگون را پای خود بنشاند.

محسن دریالعل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید مجتبی حسینی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام با تشکر از گروه آرمان مدیا، این مستند رو از کجا می تونیم تهیه بکنیم؟
  • علی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 1
    توهین مسخره ای به دکتر احمدی نژاد در این مستند شده
  • سید مجتبی حسینی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام با تشکر از گروه آرمان مدیا، این مستند رو از کجا می تونیم تهیه بکنیم؟
  • مرتضا ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام من این مستند را از سایت www.33SAL.ir دانلود کردم و دیدم دست سازندگانش درد نکنه
  • یه بشر ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    تو عکس آدرس سایتش هست 33sal.ir
  • علی ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    از سایت www.33sal.ir قیمت 3000 تومان
  • علیرضا اهواز ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    از سایت 33sal.ir دانلود کنید .هزینش 3هزار تومنه واقعا زیباست ، در سطح خودش خیلی عالیه
  • محمد ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    دوستان عزیز یک لحظه توجه بفرمایند . ولی امر مسلمین بارها و بارها در رابطه با تیم مذاکره کننده 2 صفت را بیشتر مورد تاکید قرار داده اند یکی اینکه اینها بچه های انقلابی هستند و دیگر اینکه اینها خائن نیستند . به نظر بنده آقا از جانب این دو ویژگی احساس خطر نموده اند . یعنی بوی ضد انقلابی و خیانت از تیم مذاکره کننده به مشام آقا رسیده که ایشان با بیان آن خواسته اند تیم را به اصل خودشان رهنمون سازند . فتامّل
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    از سایت http://33sal.ir سایت رسمی خود مستنده
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    اونایی که می خوان این مستند رو تهیه کنن توی گوگل کلمه "مستند ۳۳ سال سکوت" رو جستجو کنن. جزو اولین لینکها سایت مستند ۳۳ سال سکوت میاد روش کلیک کنن و داخل سایت که شدن بر روی خرید مستند کلیک کنن. به راحتی میشه خرید کرد و دید فیلم رو. من هم دیدم. دیدن این مستند رو توصیه می کنم به دیگران
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام از اینجا 33sal.ir منتها اینقدر حجم درخواست بالا بوده سایت دان شده
  • رضا ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    33sal.ir
  • مهدوی ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 1
    باسلام وعرض خسته نباشید برادر دریا لعل عزیز دوستان خیلی زحمت کشیده اند ولی اثری تولید کرده اند که اولا مردم خوبمان را مردمی بی فرهنگ توصیف کرده وغربی ها ی بی فرهنگ وبقول حضرت آیت الله خوشوقت (حیوانات تربیت شده را)مردمی خوب وانساندوست جلوه داده اند. عزیزان جوان ما همانگونه که در بخشی از فیلم خودشان عنوان نموده اند(همانهایی که به حکومت بعث عراق سلاح شیمیایی دادندالان اینگونه رفتار میکنند!)باید پرسید چرا ؟ به هزاران دلیل دنیایی ومزورانه..... دوستانی که فیلم را مثبت ارزیابی می کنندخوبست به سخنان حکیمانه امام خمینی وامام خامنه ای در خصوص حکومت های غربی و...مروری داشته باشند. این راهم مد نظرتان باشد که همان حکومتها در حال حاضر همه گونه حمایت وپشتیبانی از آل سعودکودک کش صهیونیستی را در دستور کارخود دارند. دوستان آرمان مدیا این را توجه داشته باشندکه برای عنوان کردن مظلومیت یک سرباز منقضی 56 که اجبارا به جنگ فرستاده شده ، که نباید همه چیز را زیر سئوال برد! مظلوم تر تز اینها زیادندکاش سراغ جانبازانی میرفتید ومی دیدید که هرروز میمیرند ولی هیچگاه ننگ پناهندگی که هیچ ،حاضر نیستند به دوستان خود رو بزنند. کاش برای نقد احمدی نژادبجای یک شوخی او یازده روز خانه نشینی اورا میگفتید ویا اگربی ربط بود بی انصافی روا نمیداشتید. خوبست کمی بیشتر روی افکارمان فکر کنیم وبعد آنرا پیاده کنیم. التماس دعا
  • علیرضا اهواز ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    شما رفتار اجتماعی مردم ر داری با رفتار سیاسی دولت ها قاطی میکنی . اینا دو مقوله جدا هستن
  • علی ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    بی انصافی عجیبی به دکتر احمدی نژاد در این به اصطلاح مستند شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس