کد خبر 420141
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹

همه شهر در اختیار رزمندگان و دزفول تبدیل به پادگانی در خدمت مبارزین بود و اگر رزمنده‌ای به چیزی احتیاج داشت مردم آنجا با جان و دل برایش فراهم می‌کردند.

به گزارش مشرق، نشست خبری روز دزفول امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست رئیس ستاد چهارم خرداد (روز دزفول) گفت: در 8 سال دفاع مقدس مردم از جای جای ایران نقش و حضور کارساز و تعیین‌کننده داشتند و این مردم بودند که از هر شهر و روستایی حضور پیدا کردند و افتخار آفریدند.

وی افزود: دزفول به لحاظ موقعیت جغرافیایی به خصوص از نظر نظامی شرایط خاصی داشت که می‌توانست در کل جنگ و در طول 8 سال دفاع مقدس تاثیرگذار باشد.

رئیس ستاد چهارم خرداد گفت: ما روز مقاومت دزفول را از دو زاویه بررسی می‌کنیم، اول اینکه به لحاظ موقعیت دفاعی، با نگاه جغرافیایی دزفول و یک زاویه زاویه معنوی به لحاظ ابعاد اعتقادی مردم دزفول که بر هیچ کس پوشیده نیست اگر در روزهای ابتدایی مردم شهر را خالی می‌کردند بدون برو و بگرد دزفول سقوط می‌کرد.

وی بیان کرد: دشمن می‌خواست با دور زدن دزفول خوزستان را به تصرف درآورد که نقشه دشمن کاملا درست بود اما مردم مقاومت کردند شاید مقاومت آنها اول برای حفظ شهرشان بود. اما باعث شد کل خوزستان از خطر تصرف مبری شود که این کار بسیار بزرگی بود آن هم به عقیده کارشناسان.

رئیس ستاد چهارم خرداد ادامه داد: البته انگیزه‌ای که باعث مقاومت مردم شد، حفاظت از شهر نبود بلکه به دلیل حفظ دین و نگاه دینمداری آنها بود که تن به مقاومت دادند جالب است بدانید زمانی در دزفول 40 مجتهد صاحب رسانه داشتیم و هنوز بسیاری از محله‌های این شهر مانند بیگدلی‌ها‌،معزی‌ها و ... به نام این بزرگان است.

وی ادامه داد: 2500 شهید این شهر تقدیم اسلام کرد که شاید حتی خود دزفولی‌ها از آمار تکان‌دهنده آن با خبر نباشند. در میان شهدای دزفول از طفل 3 روزه بود تا یک خانم 95 ساله که شهدای زیر یک سال این شهر به 120 تن نیز می‌رسد.

رئیس ستاد چهارم خرداد اظهار داشت: مقاومت دزفول مقاومتی ناگفته و نانوشته بود آن زمان که شهر زیر آتش خمپاره‌ها و گلوله‌ها بود نگاه همه مردم آیت‌الله قاضی امام جمعه این شهر معطوف شد تا جایی که یکی از اهالی با ناراحتی خدمت او رفته بود و با اعتراض گفته بود مردم به خاطر شما ماندند. جواب این شهدا را چه کسی می‌خواهد بدهد.

آیت‌الله قاضی در جواب این مرد می‌گوید: من به هیچ وجه کسی را اجبار نکردم اما خود و خانواده‌ام خواهیم ماند و شهرمان را ترک نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله قاضی از حامیان انقلاب بود و مسجد او هم به پایگاهی برای انقلابیون و با شروع جنگ برای رزمندگان تبدیل شده بود که مردم با محوریت استقامت او  ایستادگی می‌کردند و حتی یک نمازجمعه نیز تعطیل نشد.

رئیس ستاد چهارم خرداد گفت: تاکید آیت‌الله قاضی بر این بود که هر جایی تخریب می‌شود فورا بازسازی شود و به قدری مردم با هم همکاری داشتند که اگر مجروحی به بیمارستان می‌رفت بسیاری از دزفولی‌ها خود را برای دادن خون و یا انجام هر کمکی به بیمارستان می‌رساندند.

وی گفت: همه شهر در اختیار رزمندگان و دزفول تبدیل به پادگانی در خدمت مبارزین بود و اگر رزمنده‌ای به چیزی احتیاج داشت مردم آنجا با جان و دل برایش فراهم می‌کردند.

رئیس ستاد چهارم خرداد گفت: ما به دنبال ترویج ریشه فرهنگ مقاومت هستیم و به همین مناسبت امسال مراسمی در تهران خواهیم داشت با سخنرانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سردار فیروزآبادی در دزفول سخنرانی خواهند داشت، محسن رضایی برای بزرگداشت این روز برای مردم اهواز صحبت خواهد کرد و رئیس سازمان بسیج مستضعفین سردار نقدی نیز در مشهد سخنرانی خواهد کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس