«بری رویدن» با بیان اینکه واشنگتن از زمان سقوط شاه در ایران دشمن تهران بوده، می‌گوید هرچند طرفین در حال مذاکره برای توافق هستند، اما حتی در صورت توافق، ایران همچنان از اهداف مهم جامعه اطلاعاتی آمریکا خواهد بود.

به گزارش مشرق، «بری رویدن» عضو ارشد سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) می‌گوید ایران همواره از اهداف اصلی جاسوسی بوده و همچنان باقی خواهد ماند.

آقای رویدن که بین سال‌هایی 1997 تا 2001 مدیر بخش ضداطلاعات سیا بوده، در مصاحبه‌ای که ماه گذشته صورت گرفته و روز سه‌شنبه در پایگاه «اینترنشنال بیزنس‌تایمز» منتشر شد، در پاسخ به این سوال که در صورت دستیابی ایران به بمب اتم، خاورمیانه به چه وضعیتی روبرو می‌شود، گفت: «ایران بازیگری مهم است، که باید نسبت به آن نگران باشیم.»

وی افزود: «از زمانی که آن‌ها شاه را بیرون انداختند، شاهی که ما از آن حمایت کرده بودیم، ما دشمن دولت ایران هستیم. از آن وقت، برخی موارد ناخوشایندی هم بین دو کشور رد و بدل شده است. آن‌ها از حماس و حزب‌الله حمایت کرده‌اند و این دو سازمان تروریستی هم علیه ایالات متحده دست به علملیات زده‌اند. آن‌ها زمانی که ما در عراق بودیم، در کشتن آمریکایی‌ها دخیل بودند. بنابراین، آن‌ها سابقه‌ای از خشونت علیه منافع آمریکا دارند.»

مقام ارشد سابق سازمان سیا با استقبال از مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5، ادامه داد: «آن‌ها همواره جزو اهداف اطلاعاتی ما خواهند بود. ما همیشه می‌خواهیم بدانیم که پشت پرده چه خبر است، اینکه واقعا آنجا چه می‌گذرد.»

وی افزود: «اینکه آیا آن‌ها واقعا همکاری می‌کنند؟ آیا آن‌ها واقعا نمی‌خواهند به سمت بمب اتم حرکت کنند؟ ما به عنوان جامعه اطلاعاتی وظیفه داریم از این‌ها سر در بیاوریم. اینکه مطمئن شویم آنچه آن‌ها می‌گویند، واقعا چیزی است که انجام می‌دهند. قطعا بخشی از توافق این است که آن‌ها اجازه داده‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (از برنامه هسته‌ای) بازرسی کند.»

او همچنین گفت: «اما آن‌ها همواره کشوری مهم برای منافع اطلاعاتی ایالات متحده خواهند بود، چراکه همواره تهدیدی اطلاعاتی خواهند بود. آن‌ها سال‌هاست که تهدیدی واقعی هستند و در آینده نیز به صورت بالقوه می‌توانند کشوری خطرناک باشند که ممکن است با آن‌ها به مشکل بربخوریم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس