کد خبر 418206
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۲

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به این کشور در حال حاضر به رکورد 650 هزار بشکه روزانه رسیده است.

به گزارش مشرق به نقل از حریت، تنر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، طی سخنانی اعلام کرد جریان انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه طی ماه های گذشته روندی افزایشی را طی کرده و در حال حاضر به رکورد 650 هزار بشکه روزانه رسیده است.

این مقام ترک تأکید کرد حجم انتقال نفت کردستان عراق در حالی در شرایط کنونی به این رقم دست یافته است که حجم انتقال این نفت در ماه مارس سال جاری تنها 230 هزار بشکه روزانه بوده است.

ییلدیز تأکید کرد هدف ما این است که حجم نفت انتقالی از شمال عراق به ترکیه به 1 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد رسیدن این حجم نفت انتقالی از کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه برای صادرات به دیگر کشورهای جهان، به عراق برای رساندن صادرات نفت خود به روزانه 2.7 میلیون بشکه و استفاده از منافع آن در راستی عادی سازی شرایط این کشور تأثیرگذار بوده است.

تا پیش از توافق دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان این کشور‌ موضوع انتقال نفت کردستان عراق به ترکیه و صادرات آن به دیگر کشورها تنشهای جدی را در درون عراق و همچنین بین این کشور و ترکیه به وجود آورده بود.

پس از ماه ها مناقشه مقامات کردستان عراق با دولت مرکزی این کشور بر سر منافع بدست آمده از صادرات نفت این منطقه به توافق رسیدند و در حال حاضر اقلیم کردستان عراق توانسته است با بدست آوردن موافقت دولت عراق صادرات نفت این منطقه از طریق ترکیه را به 650 هزار بشکه روزانه افزایش دهد.

نفت کردستان عراق از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه منتقل شده و سپس از طریق دریا و بوسیله نفت کش به دیگر کشورها صادر می شود.

تا پیش از توافق کردستان و دولت مرکزی عراق نفت این منطقه خریداران چندانی نداشت و بنا به اعلام دولت ترکیه تنها رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی دیگر کشورها این نفت را خریداری می کرده اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس