کد خبر 418193
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۱

از سوی دیگر نشست کمپ دیوید برای آمریکا تنها از جنبه های فروش سلاح و هزینه های هنگفت ایجاد سپر دفاع موشکی قابل توجیه است. کمپ دیوید در این حالت بیشتر به بازار فروش اسلحه آمریکا به اعراب خلیج فارس تبدیل شد.

به گزارش مشرق، نشست کمپ دیوید که با حضور حکام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برگزار شد یک ضیافت دیپلماتیک کم رونقی برای سیاست خارجی آمریکا محسوب شده است. عدم حضور 4 تن از روسا و حکام کشورهای حوزه خلیج فارس در این نشست به خوبی نشان داد که ایالات متحده قادر نیست هماهنگی گذشته خود با اعراب را بازیابد. این مساله چه ریشه در تنش های خاورمیانه داشته باشد و چه در اثر مذاکرات هسته ای با ایران به وجود آمده باشد، اکنون به بحران های سیاست خارجی آمریکا افزوده است. کشورهای حوزه خلیج فارس از دیرباز تا کنون تحت آنچه تهدید ایران نامیده اند خواهان حمایت همه جانبه آمریکا از خود می باشند. چه فروش اسلحه و چه ایجاد سامانه مشترک دفاعی. مساله ای که ایالات متحده البته تا حدودی کوشیده است آن را مورد توجه خود قرار دهد. با این حال آنچه که در نشست کمپ دیوید مورد تصویب قرار گرفت، مشوق های ایالات متحده برای جلب نظر اعراب در زمینه حمایت از توافق هسته ای است. در این نشست مصوب شد که سپر موشکی مشترکی برای کشورهای این حوزه استقرار یابد و ایالات متحده کمک های همه جانبه ای برای ایجاد این سپر موشکی ارائه دهد. این موضوع فارغ از اینکه یک تصمیم عجولانه به حساب می آید، باید گفت عملا تغییری در محاسبات و معادلات امنیتی منطقه نخواهد داشت. چرا که اکنون مهم ترین عنصر ضد امنیتی در کشورهای حوزه خلیج فارس نه عوامل بیرونی و کشورهای دیگر بلکه نارضایتی های داخلی است. کشورهایی مانند بحرین و عربستان بسیار مستعد چنین وضعیتی هستند.

از سوی دیگر نشست کمپ دیوید برای آمریکا تنها از جنبه های فروش سلاح و هزینه های هنگفت ایجاد سپر دفاع موشکی قابل توجیه است. کمپ دیوید در این حالت بیشتر به بازار فروش اسلحه آمریکا به اعراب خلیج فارس تبدیل شد و از جنبه های امنیتی و دیپلماسی جز ارائه مشوق ها برای حمایت از توافق هسته ای میان ایران و آمریکا دستاوردی برای این کشور محسوب نمی شود. روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به "عصبانیت بسیار" عربستان از توافق هسته‌ای احتمالی ایران و گروه 1+5 که نشان دهنده "اختلاف عمیق" بین آمریکا و دولت‌ها حاشیه خلیج فارس است، نوشت: "اوباما امیدوار بود با نشان دادن اتحاد آمریکا و اعراب در نشست هفته گذشته کمپ‌دیوید، پلی بر این فاصله‌ها بزند. اما این نشست جاه‌طلبی‌های وی را برآورده نکرد و نتایج ناگواری برای طرف‌ها داشت." در ادامه با اشاره به بیانیه پایانی این نشست که در آن از "شراکت قوی" بین آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس سخن گفته شده بود، می‌خوانیم: "با این حال، این امر نتوانست اختلافات شدید و مداوم درباره توافقی هسته‌ای ایران را پنهان سازد. واضح‌ترین مدرک روابط تنش‌دار بین آمریکا و متحدین عرب قدیمی‌اش تصمیم ملک سلمان برای در خانه ماندن بود، علی‌رغم اینکه کاخ سفید اعلام کرده بود وی در نشست شرکت می‌کند. حمد بن عیسی خلیفه، پادشاه بحرین، هم تصمیم گرفت در یک مسابقه اسب‌روانی در بریتانیا حاضر شود. نشانه بدیمن‌تر تنش‌ها آنجا بود که عربستان، و تا حدودی سایر دول عرب، اعلام کردند همان غنی‌سازی که ایران بر اساس توافق اجازه آن را خواهد داشت، آنها نیز دنبال خواهند نمود."  

در عین حال مقامات کاخ سفید مفاد گفت و گوهای کمپ دیوید را بیشتر حول محور ایران و مذاکرات هسته ای خوانده و گفتند: برنامه هسته‌ای ایران بخش عمده‌ای از مذاکرات کمپ دیوید را به خود اختصاص داد و اوباما سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در جریان تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داد. در این نشست درباره شیوه تسریع در حمایت نظامی از کشورهای حوزه خلیج فارس و درباره حمایت از این کشورها به کمک سامانه‌های دفاع موشکی نیز صحبت و درباره تامین امنیت مرزها نیز گفت‌ و گو شد.

در همین زمینه و در خصوص نتایج کمپ دیوید عطوان نویسنده سرشناس روزنامه رای الیوم نوشت که اوباما در نشست کمپ دیوید به تمام چیزهایی که به دنبالش بود، دست یافت به عبارت بهتر وی توانست بدون از دست دادن ایران به اهداف مورد نظر خود یعنی فروش سلاح های آمریکایی و رونق بخشیدن به صنایع نظامی که رکود یافته بود، دست یابد پس باید به او تبریک گفت.

نکته قابل توجه اینکه درست است اوباما به میهمانان کشورهای خلیج فارس خود به ویژه سعودی ها امتیازاتی نیز داد از جمله اینکه با درخواست آنان مبنی بر اینکه بشار اسد در آینده سوریه هیچ نقشی نداشته باشد زیرا به طور کامل مشروعیت خود را از دست داده است، موافقت کرد و بر حل و فصل سیاسی بحران یمن از طریق کنفرانس ریاض در نیمه ماه جاری تاکید کرد اما نباید فراموش کرد که اوباما چهار سال قبل همین حرفها را در آغاز بحران سوریه گفته بود اما بعد از آن صرف نظر کرده و اولویت های خود را از سرنگونی نظام حاکم سوریه به نابودی داعش تغییر داد.

به گفته عطوان به هر حال اوباما توافق صلح با ایران در مورد برنامه هسته ای را امضا کرده و یا درآستانه امضای آن است و اکنون نیز با امضای توافق راهبردی از تبدیل شدن منطقه خلیج فارس به میدان جنگ احتمالی جلوگیری کرد آن هم در حالی که انبار بزرگ انواع سلاح و مهمات در آن آماده انفجار و ویرانی است.



منبع: دیدبان آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس