کد خبر 417955
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

مجموعه مستند ۳۰ قسمتی «تمدن آسمانی» در شبکه خبر در قالب یک مجموعه مستند و فراگیر، به مبحث مهم تمدن اسلامی می‌پردازد.

به گزارش مشرق، سرانجام پس از طی حدود ۴ سال مراحل مختلف تولید، پخش مجموعه مستند «تمدن آسمانی» در ایام مبارک سالروز بعثت حضرت رسول اکرم(ص) از رسانه ملی آغاز شد و قسمت‌های اول و دوم و سوم این مجموعه روزهای جمعه ۲۵ و شنبه ۲۶ اردیبهشت مصادف با عید مبعث نبی مکرم اسلام، از شبکه خبر پخش شد.
 
این برای نخستین بار است که رسانه ملی در قالب یک مجموعه مستند و فراگیر، به مبحث مهم تمدن اسلامی می‌پردازد.
 
در این مجموعه مستند که در ۳۰ قسمت ۲۷ دقیقه‌ای تهیه شده، تمدن اسلامی، تاریخ و پیشینه آن و دوران رشد و تکاملش از مقطع صدر اسلام و دوران پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تا تمامی دوران و اعصار حاکمیت فرهنگ و اندیشه و علم و هنر اسلامی و همچنین تجلی آن در سرتاسر سرزمین‌های اسلامی از چین و هند تا آسیای صغیر تا بین‌النهرین و عراق و شام تا شمال آفریقا و تا جنوب اروپا (مانند سیسیل و آندلس) را دربرمی‌گیرد و مهم  این که آنچه به عنوان محور و رشته اتصال دهنده این قطعات تاریخی ـ فرهنگی رخ می‌نماید همانا اندیشه و ایدئولوژی اسلامی است که اساس فرم و محتوای آنها را می‌سازد.
 
نزدیک به ۹۰ استاد دانشگاه و حوزه و همچنین پژوهشگر و مورخ از ۱۱کشور جهان و ۴۶ دانشگاه و مرکز آکادمیک و همچنین کارشناسان موزه‌ها و کتابخانه‌ها و انستیتو و موسسات علمی ـ فرهنگی در مجموعه مستند «تمدن آسمانی» به اظهار نظر و ایراد سخن درباره ابعاد مختلف تئوریک و عملی تمدن اسلامی پرداخته‌اند که در کنار کلکسیونی از تصاویر، اسناد و فیلم های منحصر به فرد از آثار و پدیده‌های دیدنی، مجموعه‌ای قابل تامل برای هر علاقمند به اسلام و ایران ایجاد می‌کند.
 
سعید مستغاثی نویسنده و کارگردان این مجموعه می‌گوید: «... ساخت مجموعه‌ای مستند درباره تاریخ تمدن اسلامی و تشریح و تبیین تاثیرات تفکر و اندیشه اسلامی در تاسیس و گسترش این تمدن، نشأت گرفته تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در طی سخنرانی‌های متعدد و اشارات ایشان به تمدن نوین اسلامی و بازسازی تمدن اسلامی همواره از دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های سازندگان این مجموعه بوده که با مساعدت و همکاری مدیران وقت شبکه خبر قادر به تولید آن شدیم.
 
تاکید مقام معظم رهبری در پیام‌شان به جوانان غربی پس از اینکه توصیه به مراجعه مستقیم به قرآن و همچنین مطالعه تعالیم پیامبر اسلام(ص) فرمودند، در طرح این سوال که «اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طی قرون متمادی، بزرگترین تمدن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکران را تربیت کرد؟» ما را به درستی الویت راهی که رفته بودیم، مطمئن ساخت...»
 
تمدن آسمانی پانزدهمین همکاری مشترک سعید مستغاثی (نویسنده و کارگردان) و رضا جعفریان(تهیه کننده) پس از مجموعه‌های مستندی مانند «راز آرماگدون»، «... و اینک آخرالزمان»، «از غدیر تا موعود»، «رمز عملیات» و ... است.

منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس