آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که مساجد در صدر اسلام پایگاه امور حکومتی، فرهنگی، قضائی، علمی و اجتماعی بود، گفت: متأسفانه با توطئه دشمنان امروز مساجد به محلی تبدیل شده که صرفا در آن نماز می خوانند؛ مسؤولان فرهنگی باید برای احیای این جایگاه تلاش کنند.

 به گزارش مشرق، یت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار مدیران تخصصی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تأکید بر این که مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: در صدر اسلام بسیاری از کارهای حکومتی و اجتماعی در مساجد ساماندهی می شد.

وی افزود: امور قضایی، جهادی، مقدرات فرهنگی و آموزش های مختلفی در مساجد دنبال می شد؛ پیامبر(ص) پس از ورود به مدینه نخستین کارشان ساخت مساجد بود و خود حضرت مانند یک کارگر معمولی برای ساخت مسجد کمک کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از این که با توطئه و نفوذ مستکبران و استعمارگران در کشورهای اسلامی بسیاری از امور ما هویت اصلی خود را از دست داد، خاطرنشان کرد: به مرور زمان مسجد به مکانی تبدیل شد که صرفا در آن نماز می خوانیم.

این مرجع تقلید یکی از وظایف مهم مدیران فرهنگی مساجد را تلاش برای بازگرداندن مسجد به جایگاه اصلی اش دانست و گفت: شما باید در مساجد همان فرهنگی که در صدر اسلام حاکم بود را احیا کنید؛ کار شما بسیار مهم و حساس است و اگر کسی از عهده آن بر نمی آید باید کنار برود و عرصه را برای دیگران باز گذارد.

آیت الله نوری همدانی امام جماعت و جمعه را یکی از ارکان مهم مساجد عنوان کرد و ابراز داشت: فردی که در این عرصه وارد می شود باید به لحاظ علمی و معلومات سیاسی در سطحی باشد که بتواند مردم را راهنمایی کند و نقش بیدارگرانه داشته باشد.

وی صمیمیت امام جماعت با مأمومین را بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: هر اندازه امام جماعت بتواند با مردم برخورد گرم، کریمانه و متواضعانه داشته باشد به همان میزان مؤثرتر است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت الله شهید مدنی چند سالی در یکی از مساجد همدان نماز می خواند؛ تعامل و ارتباط ایشان با مأمومین به حدی بود که همه آنها و خانواده هایشان را می شناخت و در جریان امور زندگی آنها بود؛ من تعجب می کردم که ایشان چه حافطه خوبی داشتند و چقدر به امور مأمومین اهتمام داشتند
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس