مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر سه ماه انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتاد در آلماتی توافق بسیار خوبی انجام می‏‌‍‌‌‌‌‌‍‌‌شد که فرسنگ‌‏ها با ژنو فاصله داشت.

 به گزارش مشرق، برنامه «نگاه یک» شنبه(26 اردیبهشت‌ماه) با موضوع «بررسی آخرین تحولات هسته‌ای» با حضور «مهدی محمدی» و «الیاس حضرتی» برگزار شد.

الیاس حضرتی در ابتدای این برنامه پرونده هسته‌ای کشورمان را ملی یکی از مهم‏ترین پرونده‌‏ها در طی چند دهه گذشته عنوان کرد و گفت: در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته مذاکراتی در برهه‌‏های مختلف انجام و با تغییر و تحولاتی که انجام شده همه دیدگاه‌‏های خود را بیان می‌‏کنند.

وی با اشاره به صدور ۶ قطعنامه در ۸ سال گذشته و تمجید از فضای بازی که در مذاکرات هسته‏‌ای وجود دارد و انتقاد از افرادی که مذاکرات را زیر سوال می‏برند، افزود: برخی با اصل مذاکرات مخالفند و طرح سه فوریتی یا غنی‌‏سازی ۶۰ درصد را مطرح می‏‌کنند یا به تیم مذاکره ‏کننده تهمت می‌‏زنند و یا قرارداد لوزان را با ترکمن‏چای مقایسه می‏‌کنند که این دور از انصاف است.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد گفت: اراده ما بر این است که در مذاکرات به توافق برسیم و توافقی که در این زمینه نوشته می‌‏شود به صلاح‏دید مسئولین امضا می‌‏شود یا نمی‌‏شود.

*نباید از مذاکرات هسته‌ای استفاده انتخاباتی شود

در ادامه این برنامه مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که ما درباره مذاکراتی صحبت می‏‌کنیم که سرنوشت کشور در اقتصاد، امنیت، علم و سایر ابعاد حداقل در سه دهه آینده به آن گره خورده است با انتقاد از دولت برای آستانه تحمل پایین آن، گفت: در ۱۴ ماه گذشته صداوسیما در را بر روی منتقدین بسته بود تا مذاکره ‏کنندگان در یک فضای بی‏‌رقیب به بیان دیدگاه‏‌های خود بپردازند که این موضوع طبیعی است که البته نباید از مذاکرات هسته‏‌ای موضع‏‌گیری‏‌ها و برداشت‌‏های انتخاباتی شود که متأسفانه مسئولین دولتی به صورت‌‏های مختلف آن را مطرح می‏‌کنند.

وی با انتقاد از بیانیه ژنو عنوان داشت: اگر سه ماه انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتاد در آلماتی توافق بسیار خوبی انجام می‏‌‍‌‌‌‌‌‍‌‌شد که فرسنگ‌‏ها با ژنو فاصله داشت که پیشرفتی که حاصل شد حتی مسئولین این دولت را شگفت زده کرد. باید بدانیم توافقی خوب است که زیرساخت‌‏ها را حفظ و تحریم‌‏ها را لغو کند و مردم به دنبال لغو تحریم هستند و متنی که امضا شده بهتر است برای این که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد از آن به عنوان توافق نام نبریم.

حضرتی: اروپا منتظر است تا به محض حصول توافق قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند!

در ادامه این برنامه حضرتی گفت: ما در مذاکرات به دنبال این بودیم که اولاً از اراده خود دفاع کنیم و در این مذاکرات غربی‏‌ها حقوق ما را پذیرفتند و اصل غنی‌‏سازی پذیرفته شد و ثانیاً لغو تحریم‏‌ها یکی دیگر از اهداف ما بود که تاکنون که هیچ سندی امضا نشده سازمان تحریم به هم ریخته و فدراسیون روسیه تصمیم دارد تا سامانه اس ۳۰۰ را به ایران تحویل بدهد و اروپا قراردادهای تجاری خود را آماده امضا کرده و راه خود را از آمریکا جدا می‏‌کند و منتظر است تا به محض حصول توافق قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند.

وی با اشاره به انشقاق بین آمریکا، اسرائیل و اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای مهم مذاکرات هسته‌‏ای، یادآور شد: انسجام بین آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا کم رنگ شده و اوباما درباره ساختمان تحریم‏‌ها و شکسته شدن زیرساخت‌‏های تحریم اذعان داشته که ما یکسری محدودیت‏‌های نظارتی را پذیرفته‌‏ایم و در قبال آن تحریم‌‏ها لغو می‌‏شود و این به معنای مذاکرات برد – برد است و بنا داریم مذاکرات برد – برد داشته باشیم.

در ادامه برنامه محمدی با اشاره به تلاش آمریکا و برخورد آن با ایران به عنوان یک استثناء در جهت محدود کردن غنی‌سازی در ایران عنوان داشت: طبق ماده ۴ ان.پی.تی هیچ محدودیتی در غنی‌‏سازی وجود ندارد و در مذاکرات با طرف غربی اولاً باید تحریم‏‌ها به طور کامل لغو شود و امنیت کشور را تأمین کند و انتهای این توافق را مشخص کند. یکی از مسئولین آمریکایی گفته است ما تبدیل به نیروی هوایی ایران شده‌‏ایم و سردار سلیمانی در منطقه نقش‌‏آفرینی می‏‌کند.

این کارشناسی مسائل سیاسی افزود: لغو تحریم‏‌ها یکی از فاکتورهای مهم توافق لوزان است و در توافق ژنو یک قرارداد امضا شده که باید تحریم‏‌ها بازگشت‏‌پذیر و تعهدات به صورت هم‏زمان اجرا شود و زیرساخت تحریم‏‌ها باید دستکاری شود.

حضرتی: توافقی خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد

در ادامه برنامه حضرتی با انتقاد از سخنان محمدی درباره مذاکرات دولت گذشته و شکست رویکرد دولت دهم اظهار داشت: شما مدت‏‌ها بحث‏تان این بود که مذاکرات در آلماتی یا بغداد برگزار شود و این که شما می‏‌گویید اگر انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتد، به یک توافق خوبی می‏‌رسیدید اصلاً صحیح نیست و جریانی در کشور وجود دارد که می‏‌گوید آمریکا اصلاً قابل مذاکره نیست؛ اما آنچه که مهم است این است که همه چیز در دهم تیر ماه در اتاق مذاکرات مشخص می‏‌شود و تیم مذاکره‏‌‎کننده تلاش می‏‌کند تا تحریم‌‏ها یک شبه لغو شود.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد در ادامه یادآور شد: توافقی خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد و از این نظر واقعیت این است که تحریم‏‌های ریاست جمهوری و اتحادیه اروپا در همان زمان امضای قرارداد برداشته می‌‏شود و تحریم‌‏های شورای امنیت بر اساس زمان لغو می‌‏گردد و تحریم‌‏های کنگره نیز قابل بحث است اما شما در مذاکرات در گذشته تصمیم داشتید که مشکلات جهان اسلام را حل کنید که باید به نکته توجه کرد که تیم مذاکره‌‏کننده صرفاً درباره موضوعات هسته‏‌ای مذاکره می‏‌کند و لاغیر.

محمدی: متن توافق لوزان نگران‏ کننده است

در ادامه برنامه نگاه یک، محمدی با اشاره به این که متن توافق لوزان نگران‏ کننده است، یادآور شد: در تحریم‌‏های اتحادیه اروپا تنها تحریم‏‌های مرتبط با انرژی هسته‏‌ای و آن هم بخش‏‌های اقتصادی و مالی رفع می‌‏شود و این در حالی است که همه این‏‌ها مشروط بر انجام تعهدات کلیدی توسط ایران است که یکی از این تعهدات موضوع نظارت بر تأسیسات دفاعی، موشکی و دانشمندان هسته‏‌ای ماست که آن‏ها کل تعلیق تحریم را به یک کار غیر محقق شده گره زده‌اند و باید به قدرت کشور واقف باشیم و اگر قرار بر این است که بخشی از امنیت ملی را معامله کنیم باید کاغذ را درست مطالعه کنیم و اگر ثمره مقاومت ملت ایران این توافق نیم بند است اصلاً راضی‏ کننده نیست و باید به صورت جدی مطالعه بر روی تفاهم‏‌نامه صورت گیرد.

در ادامه این مناظره الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد با اشاره به دلسوزی و تعهدات تیم مذاکره ‏کننده و توضیحاتی که آن‏ها به ملت ایران داده ‏اند، یادآور شد: بحث ‏های مختلف از جمله غنی‌سازی در روال اصولی خود پیش می‌رود.

در ادامه این گفتگو محمدی درباره تحریم‏‌های آمریکا اظهار داشت: چیزی که درباره تحریم‏‌های آمریکا می‏‌بینیم این است که آن‏‌ها می‏گویند تحریم‏‌ها تعلیق می‏‌شوند و لغت لغو تحریم‌‏ها را به کار نمی‌‏برند، به این معنی که زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‏‌های کنگره باقی نگه داشته می‏‌شود. این موضوع در حالی است که دوستان ما همیشه می‏‌گویند مسائل داخلی آمریکا به خود آن‌‏ها مربوط است و به ما چه ربطی دارد که دولت آمریکا نمی‏‌تواند کنگره را متقاعد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: ما حق داریم وقتی تغییرات بنیادین را در برنامه هسته‏‌ای خود اعمال می‏‌کنیم، زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‌های آمریکا توسط کنگره برداشته شده باشد و این دولت آمریکاست که باید کنگره را متقاعد کند.

وی با بیان این که در این توافقنامه تأکید شده که همه چیز موکول به آن است که ایران تعهدات خود را به طور کامل اجرا کند و پس از آن است که تحریم‌‏های آمریکا تعلیق خواهد شد، گفت: سوالی که اینجا مطرح می‏‌شود این است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و پس از آن آمریکا بهانه آورد، دست‏مان به کجا بند است.

محمدی: روزی که توافق امضا می‌‏شود آمریکایی‏‌ها باید تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند

محمدی ادامه داد: آقای موسویان که جز امنای تیم مذاکره‏‌کننده است، اخیراً طی سخنرانی خود در نیویورک اعلام کرده که زمان بازگشت‏‌پذیری ۶سال است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و در آن زمان آمریکا به تعهدات خود عمل نکند که احتمال آن نیز کم نیست، آن زمان است که برنامه ما ۶ سال عقب خواهد افتاد و این جا این سوال مطرح می‌‏شود که چه کسی قرار است این زمان ۶ ساله را جبران کند. بر این اساس ما تأکید داریم باید در روزی که توافق امضا می‌‏شود آمریکایی‏‌ها تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اظهارات خود به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: بر اساس تعهداتی که ما قبول می‏‌کنیم، ما تأسیسات خود را دستکاری خواهیم کرد یعنی زیرساخت‏‌های خود را جمع کنیم و این در حالی است که طرف مقابل ما تحریم‏‌ها را تعلیق می‏‌کند لذا اگر قرار است طرف مقابل تنها تحریم‏‌های خود را تعلیق کند ما نیز باید فعالیت‏‌های خود را صرفاً به حالت تعلیق نگه داریم.

وی با طرح این سوال که چرا طرف مقابل تنها قرار است زیرساخت تحریم‌‏های خود را نگه دارد اما ما زیرساخت‏ های خود را جمع کنیم، گفت: اگر قرار است موازنه‌ه‏ایی وجود داشته باشد لازم است اولاً تعهدات به صورت یکسان بازگشت‏ پذیر باشد، ثانیاً همزمان باشد و ثالثاً اگر قرار باشد آن‏ها چیزی را لغو کنند ما نیز مانند آن‏ها عمل کرده و اگر قرار است آن‏ها صرفاً تحریم‏ها را به حالت تعلیق نگه دارند ما نیز مانند خود آن‏ها عمل می‏‌کنیم.

در ادامه برنامه حضرتی در پاسخ به این سوال که بحث تحریم ‏های ثانویه شامل چه مواردی می ‏شود و آیا این تحریم‏ ها دست آمریکا را برای عهدشکنی باز خواهد گذاشت یا خیر، گفت: از ابتدای انقلاب ما در تحریم بودیم تا این که این تحریم‏‌ها به مباحث هسته‌ای رسید که در این جا نیز بخشی از تحریم‏ ها توسط رئیس جمهور صورت گرفت و بخشی توسط کنگره انجام شد که در خصوص تحریم‏ های کنگره بحث‏ها پیچیده است.

حضرتی: در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست بپذیرد

وی با تأکید بر این که باید تحریم‏‌ها باید یکجا و همزمان برداشته شود، گفت: این موضوع آرزوی ماست و قطعاً تیم مذاکره‏ کننده نیز به دنبال آن است اما در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست بپذیرد. زمانی آرزوی طرف مقابل این بود که ما غنی‏ سازی خود را به صفر برسانیم اما نتوانست اراده خود را بر ما تحمیل کند. طبیعی است ما محدودیت‏ هایی داریم که در خصوص این محدودیت‏‌ها این تصمیم ‏گیران کشور هستند که به مذاکره‏ کنندگان دستور می ‏دهند این محدودیت‏ ها را بپذیرند یا نپذیرند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد به تشریح تحریم‌های ثانویه پرداخت و گفت: بر اساس بیانیه لوزان قرار است آن چه را که ما بر اساس این تفاهم‌‏نامه تعهد کردیم، توسط آژانس راستی ‏آزمایی شود و پس از آن است که بخشی از تحریم ‏ها برداشته می ‏شود.

حضرتی با تأکید بر این که این تحریم‌‏ها صرفاً در موضوع هسته‏‌ای است، گفت: اگر این داستان به شکلی که عنوان شد، صورت پذیرد، روال طبیعی کار انجام خواهد شد اما اگر بعد از دو سه ماه که آژانس راستی ‏آزمایی کرد آمریکایی‏ ها عهدشکنی کنند ما دوباره می‌ توانیم به فعالیت‏ های پیشین خود برگردیم.

* مشخص کردن تحریم‌های اولیه و ثانویه بدست آمریکا است

در ادامه این گفتگو محمدی در پاسخ به این سوال که گفته شده هرچند توقف تحریم‏‌های آمریکا به دو قید ثانویه و هسته‌ای محدود شده اما در عمل همه تحریم‏‌های مهم که تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته را شامل می‌شود و تحریم‌های باقیمانده تحریم‌ های تأثیرگذاری نیست، اظهار داشت: متأسفانه به این صورت نیست بلکه در آن بخش آمریکا تأکید می‏ کند که تنها تحریم‏ های ثانویه را برمی‌دارد و تحریم‏‌های اولیه باقی می‏‌ماند و این جا این سوال ایجاد می‌ شود که چه کسی قرار است مشخص کند کدام تحریم اولیه است و کدام ثانویه و اینجا یک باب سوءاستفاده وسیع برای آمریکایی‏ ها باز خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اینجا آمریکایی‌ها قادر خواهند بود که انواع بازی‏‌ها را درآورند لذا یکی از مهم‏ترین اصلاحاتی که باید در این متن انجام شود این موضوع است و باید از سوی تیم مذاکره‏ کننده کشورمان مشخص شود که آن‏ها موظف هستند تمام تحریم ‏ها را بردارند و اگر برندارند نمی‏توانند امتیازات از ما بگیرند. نکته ‏ای که حائز اهمیت است این است که وقتی این امتیازات را می ‏دهیم، تحریم ‏ها باید یکپارچه برداشته شود.

وی ادامه داد: بر اساس متن تفاهم لوزان گفته شده که حتی تحریم‏‌های مرتبط با اشاعه یعنی تحریم‏‌های مرتبط با مواد، فناوری و تجهیزات هسته‌ ای باقی خواهد ماند که در این جا باز این سوال مطرح می‏‌شود که چه کسی مشخص می‏‌کند که فلان قطعه‌‏ای که ما قرار است وارد کنیم قطعه‏‌ای مرتبط با مباحث هسته‏ ای است یا نه! لذا این مقدار محدود کردن و زدن گوشه و کنار رژیم تحریم و نگه داشتن زیرساخت تحریم‌ ها یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که آن‏ها نمی‌ خواهند تحریم‏‌ها را بردارند بلکه می‏‌خواهند زیرساخت تحریم را نگه دارند چرا که با تحریم کار دارند و حوزه‏ های منازعه آن‏ها با ما ادامه دارد.

* در قطعنامه جدید ما خود می‌پذیریم که تهدید صلح و امنیت بین المللی هستیم!

محمدی تأکید کرد: آن‏ها به تحریم‏‌ها نیاز دارند لذا تأکید ما به تیم مذاکره‏ کننده این است که سعی داشته باشند رژیم تحریم‏ها یکپارچه برداشته شود. در خصوص تحریم‏ های شورای امنیت اتفاقی که می‏‌افتد این است که تمام قطعنامه‏ ها تجمیع و تبدیل به یک قطعنامه می‏‌شود؛ به این معنی که بخشی از محدودیت‏ ها جمع می‏‌شود و دوباره در قطعنامه‏ ای جدید حفظ می‏ شود.

وی تصریح کرد: یک اتفاق بدتر هم رخ می‏‌دهد و آن این است که ما قطعنامه‏ هایی که تا به حال گرفته‏ ایم مربوط به فصل ۷ و ماده ۴۱ بود ولی در هیچ یک از این قطعنامه‏ ها ما به عنوان تهدید صلح و امنیت بین ‏المللی شناخته نشدیم ولی متأسفانه در این قطعنامه جدیدی که ان شاالله اصلاح خواهد شد ظاهراً ما برای اولین بار به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‏ المللی ذیل بند ۷ شناسایی می‏‌شویم و تحت ماده ۴۱ قطعنامه می‏‌گیریم.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در خصوص تحریم ‏ها بحث اصلی این است که اگر قرار است تحریم باشیم بهتر است با هسته‌ ای تحریم باشیم تا بدون هسته‏ ای و اگر قرار است تحریم نباشیم این متن باید اصلاح شود.

* آقایان از این توهم که مذاکرات برای مصرف انتخاباتی است، بیرون بیایند

در ادامه اظهارات محمدی، الیاس حضرتی گفت: تمام سیاست‏‌های کلی تیم هسته‌ای ما این است که به دنبال یک توافق خوب هستیم و این دستورالعمل تیم هسته‌ای و دولت است و دوستان ما باید از این فضای توهم بیرون بیایند که فکر می‏‌کنند اصلاً بحث توافقی وجود ندارد و یک بازی بیشتر نیست و آن مصرف انتخاباتی برای کشور است.

در ادامه برنامه نگاه یک محمدی در خصوص اقدامات محدودیت‏ ساز در متن بیانیه اظهار داشت: ایران با ۵ کشور بزرگ جهان در حال توافق است لذا این متن باید متن بسیار محکمی باشد و جای سوءاستفاده در آن نماند. در حال حاضر تنها متن مکتوبی که می‏‌توانیم در خصوص آن صحبت کنیم بیانیه سوئیس است. بر اساس این متن حق غنی ‏سازی در این جا به رسمیت شناخته نشده و چیزی که وجود دارد یک برنامه غنی ‏سازی است و شما کلمه «حق» را در سراسر این متون پیدا نمی‏‌کنید، ضمن این که خود آمریکایی‏ ها قبل از توافق ژنو نیز عنوان کرده بودند ما حق غنی‏ سازی را به رسمیت نمی‏ شناسیم تا بتوانیم برنامه‏ ها را محدود کنیم.

* طرف مقابل حق غنی سازی ما را به رسمیت نشناخته است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که حق آن چیزی است که در ماده ۴ ان.پی.تی آمده و هیچ محدودیت ندارد اما آن چیزی که در این متن ذکر شده از ۶ جهت محدود شده است ما از حق استثنا شده‏ ایم و یک برنامه جدید کوچک که زمان گریز را بالای یک سال می‏برد برای ما تعریف شده است. اصلاح دومی که باید در این متن صورت پذیرد این است که اگر قرار است آن‏ها چیزی را تعلیق کنند در این طرف باید بحث تعلیق‌ها مطرح شود به این معنی که در این طرف هم ماشین‏ های سانتریفیوژ ما باید در زمان بسیار کوتاه بازگشت‏ پذیر باشند.

محمدی تأکید کرد: اصلاح سومی که باید صورت گیرد این است که همه قیود تحریم باید برداشته شود یعنی تحریم‏ها نباید به تحریم‏ های مختلف تفکیک شود.

* آژانس عملکرد قابل قبولی نداشته است

در ادامه برنامه حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در پاسخ به اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اجبار ایران در پذیرش بازدید از مراکز نظامی و این که آیا می‏‌توان به آژانس به عنوان یک نهاد بی‌طرف اعتماد کرد، گفت: با توجه به عملکرد سنوات گذشته آژانس این نهاد عملکرد قابل قبولی ندارد.

وی ادامه داد: ما بارها به آژانس اعتماد کردیم ولی آن‏ها گزارش ‏های مختلفی از مراکز نظامی ما تهیه کردند. در دو سه ماه گذشته حرف‏ هایی که دبیرکل آژانس بیان کرده حرف‏ های معتدلی بوده ولی همچنان سوابق آن‏ها نگران کننده است. واقعیت‏های تلخی در دنیا وجود دارد که ما برای گرفتن حق ملت باید با آن‏ها روبرو شویم.

در ادامه اظهارات حضرتی، محمدی در خصوص پی.ام.دی اظهار داشت: خود آمریکایی‏ ها در فکت شیت توضیح دادند که یکی از تعهدات کلیدی پی.ام.دی است و آمانو نیز این موضوع را تکرار کرده است و در این خصوص نیز نهاد ناظر آژانس است. وقتی پی.ام.دی را باز می‏‌گذاریم یعنی همه امتیازات را داده‌‏ایم و مجرای توطئه‏ چینی طرف مقابل باز مانده است.

* اگر پی.ام.دی را باز بگذاریم یعنی هیچ چیز را حل نکردیم

در ادامه این گفتگو محمدی در پاسخ حضرتی در خصوص دستاورد مذاکرات گفت: همان طور که قبلاً گفتم وجود برنامه غنی‏ سازی محدود نسبت به غنی‏ سازی صفر یک دستاورد است ولی این حق ما از ان.پی.تی نیست. دستاورد دوم این است که آمریکایی‌ ها حاضر به بحث در مورد تعلیق تحریم ‏ها شدند.

در ادامه برنامه حضرتی در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در گذشته بارها اعلام کرده بودند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است، اما این روزها از زبان آن‏ها شنیده می‏‌شود که بیانیه لوزان مبنای خوبی برای توافق است، به نظر شما این تغییر ادبیات چیست، گفت: این شعار (توافق نکردن بهتر از توافق بد است) هم شعار آن‏هاست هم شعار ما.

وی ادامه داد: علت این که کنگره اختیارات دولت آمریکا را محدود کرده و خود وارد ماجرا شده نشان می‏‌دهد که این گونه نیست که همه امتیازات را ما داده‏‌ایم بلکه امتیازات خوبی نیز گرفته‏‌ایم و آن‏ها خود می‏‌خواهد که نظارت بیشتری داشته باشند.

در ادامه اظهارت حضرتی، محمدی گفت: در خصوص سوال فوق به نظر بنده تغییر ادبیاتی از سوی آمریکایی‏ ها صورت نگرفته است.

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که علیرغم برگزاری جلسات مختلف از سوی تیم مذاکره‏ کننده اخیراً منتقدان معتقدند که جزئیات مذاکرات هسته‌ای با مردم در میان گذاشته نشده است و به نظر شما این جلسات برای شنیدن جزئیات کافی بوده است، گفت: شاید مرسوم نیست که جزئیات به این شکل در رسانه‏ ها بیان شود ولی آنچه دوستان ما می‌‏گویند نباید با متن مکتوبی که تفاهم کرده‏‌اند متناقض باشد و این جز مطالبات ماست.

* آقایان پارامتر های یک توافق خوب را بیان کنند

وی ادامه داد: بهتر است دوستان یک بار پارامترهای یک توافق خوب را بیان کنند که الزاماً توافقی که از نظر آن‏ها توافق خوب محسوب می ‏شود چه توافقی است.

این کارشناس مسائلی سیاسی با بیان این که ما هیچ وقت مشخصات یک توافق خوب را از زبان دوستان نشنیده ‏ایم، گفت: علیرغم این موضوع آمریکایی‏ ها پارامترهای یک توافق خوب را از نظر خود مکتوب کرده ‏اند و لذا از این پس یک مبنا برای قضاوت آن‏ ها وجود خواهد داشت که آیا آنچه آمریکا به دنبال آن بوده محقق شده است یا خیر.

محمدی در پایان در خصوص بازرسی‏ ها و تحقیق و توسعه اظهار داشت: بر اساس بیانیه سوئیس بازرسی‏ ها، بازرسی‏‌های ویژه است و بازرسی ویژه تنها درباره عراق اعمال شده است که در نهایت منجر به حمله نظامی به عراق شد یعنی در اثر بازرسی ویژه آن‏ها مراکز حساس و ظرفیت ‏های عراق را شناسایی کردند لذا باید توجه داشت که امنیت کشور به مخاطره نیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • علیرضا ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    من هنوز نفهمیدم این که میگن اصل غنی سازی برای ایران پذیرفته شده یعنی چی؟ آخه کسی به 5 درصد، میگه غنی سازی؟! اونوقت ژاپن تا 90 درصد غنی سازی میکنه! مثل این که به یکی بگن تو بزرگراه حق داری با سرعت 10 کیلومتر رانندگی کنی!
  • وحید جلیلیان ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    سلام.مناظره دیشب رو دیدم.مطالب اقای حضرتی عامیانه بود اما اقای محمدی کامل و جامع و با دلیل و مدرک اشکالات اساسی رو به توافق وارد کردند.اشکالاتی که آینده کشور رو به خطر میگذاره...
  • مهدي ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    فقط يك كلام ختم كلام براي اينكه در اين جنگل(جهان) خورده نشوي بكوش با تمام وجود تا قدرتمند گردي واز همه بيشتر به فكر رفاه ملت خودت باش مواليدتو بالا ببر ، پيوند علم با صنعت تو افزايش بده ،منابع آبي تو مديريت كن، مديران لايق در سر تمامي امورت بگمار ، توان نظاميتو بشدت افزايش بده ،فرهنگ ايراني اسلاميتو بسيار ارتقاء بده با فحشا وفساد بطور جد مثل دوران امام خميني ره برخورد نما كه سرطان تمام انديشه هاي قبليت كه برشمردم ودر انتها دل به خدا بسپار ويك يا علي لازم داري وبس
  • سيد هادي ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    من كل توافق نامه رو چندين بار مرور كردم چيزي به نام حق غني سازي به رسميت شناخته نشده و تنها چيزي كه در تفاهم لوزان امده برنامه هسته اي ايران آنهم بصورت خيلي خيلي محدود به رسميت شناخته شده كه آنهم شبيه به يك جوك هست تا يك برنامه غني سازي!!!!!!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حضرتی گفتار درمانی می کند .ما همه چیز را باختیم
  • کرمی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حرف های آقای غریب آبادی بسیار مستدل تر بود تا محمدی. زور دست غربی هاست و اگه تیم مذاکره کننده بخواد فشار بیاره اونا عقب می کشن و ادامه تصویت قطعنامه و تحریم. سیاست یعنی همین.
  • علیرضا ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    به هر حال همینیه که هست یا باید با دانش محدود خودمون فقط غنی سازی میکردیم که باید بگم غنی سازی اگر 100 درصد هم باشه اما علم استفاده از اون رو نداشته باشیم و از لحاظ علمی هم تحریم باشیم این 100 درصد بدرد نمیخوره یا باید حقانیت خودمون رو نشون بدیم . اینکه اصل غنی سازی ما رو پذیرفتند و درهای علم جهان در موضوع هسته ای به سوی کشور ما باز بشه حتی اگر 5 درصد غنی سازی کنیم خودش یک دستاورد بزرگه . مطمدنا 5 درصد طی سالیان آینده با علم استفاده ای که دبست میاریم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند دیشب در مناظره کاملا مشخص بود آقای محمدی هدفشون این بود با آرام نشون دادن خودشون آقای ححضرتی رو عصبی کنند . آقای محمدی واقعا یک منفی نگر هستند که حاضرند منافع کل ملت و کشور ایران رو بخاطر حزب و حزب بازی به خطر بندازند همینکه میگفتند دستاورد دولدت احمدی نژاد در مذاکرات بهتر بوده و فقط باید چند ماه بیشتر فرصت مذاکره پیدا میکردند یعنی اینکه هدفشون اینه اگر از دل این توافق موفقیت بزرگی بدست آمد بخش اعظم اون رو به نام خودشون ثبت کنند و بگند ما بودیم که پایه ی این توافق رو ایجاد کردیم و ما بودیم که قبل از امضاء نهای هشدارهای لازم رو دادیم تا چنین دستاوردی خوبی بدست بیاد متاسفم برای دلواپسان و در صدر اونها برای آقای محمدی متاسفم که معیشت مردم رو بازیچه حزب گرایی قرار دادند
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    این آقای حضرتی اصلا در قواره آقای محمدی نبود - و با بیان کلیات و بحثهای بی ارزش توان پاسخ گویی را نداشت - این نوع دفاع کردن آقای حضرتی از تیم هسته ای بیشتر ضرر زدن به حیثیت تیم هسته ای و مذاکرات است .
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    سیش
  • ناشناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    شما مطمئن باش از دل این مذاکرات با چنین حالی موفقیتی بیرون نخواهد آمد که بنام کسی ثبت شود چرا که ساختار اصلی تحریمها حفظ خواهد شد اما ساختار اصلی تاسیسات هسته ای ما برچیده خواهد شد و بحث PMD هم باعث ورود برنامه موشکی ایران به مذاکرات خواهد شد و بهانه جویی آینده را برای دشمن تضمین خواهد کرد !
  • امیر ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    این قسمت سخنان اقای محمدی خیلی جالبه(اگر سه ماه انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتاد) اگر سه ماه انتخابات دیرتر برگزار میشدو احمدی نژاد ادامه میداد:دلار میشد 5000تومن و پراید میشد 30 میلیون و خونه 100 درصد دیگه هم افزایش قیمت داشت و قیمتها صدم ثانیه ای افزایش پیدا میکرد و چندتا کاغذپاره دیگه نصیب ملت ایران میشد و ......
  • ناشناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    آقای مهدی محمدی بسیار مستدل و منطقی صحبت کردند و آقای حضرتی نتوانستن از بیانیه ضعیف لوزان دفاع نمایند .
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    آقای محمدی به نکته خوبی اشاره فرمودند که اگر قرار است که تحریمها لغو نشود همان بهتر که با داشتن هسته ای تحریم باشیم نه بدون داشتن آن .
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    فرمایش آخر آقای مهدی محمدی عالی بود که فرمودند تنها یک کشور نظام بازرسی ویژه را پذیرفته بود و آنهم عراق بود که باعث حمله نظامی به این کشور شد .
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    ببم جان ، تصميم گيري براي يك كشور يعني فكر كردن به حداقل 100 سال آينده ، نه اينكه دل خوش كني به يك رفاه زودگذر ، ملي شدن صنعت نفت ايران هم با محكوميت بين المللي همراه بود ولي نتيجه و فوايدش تو سالها و دهه هاي بعد بروز كرد . شما اگه الان اين توافق رو قبول كني 20 سال آينده به اندازه 100سال تو بحث اتمي از دنيا عقب ميموني پروفسور !
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    مثال قشنگي زدي ، البته بعدش هم پليس (همون سازمان ملل و 5+1) ميان بدليل سرعت كم در اتوبان شما رو جريمه و ماشينت رو توقيف ميكنند !
  • ناشناس ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حالا جالب اینجاست که بر طبق بیانیه لوزان حق غنی سازی ما که طبق NPT بصورت نامحدود پذیرفته شده بود محدود شده است .
  • حسینی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    من به دقت مناظره را دیدم اقای حضرتی توان مناظره با اقای محمدی را نداشت حاشیه پردازی میکرد تمام انتقادات افای محمدی منطقی ودلسوزانه بود .باید قبول کرد درپشت پرده ... کارهایی را انجام میدهد کاملا به ضرر مردم ومملکت است .امیدوارم بزرگان سیاسی مملکت توافق را رصد کنند نگذارند این.... ایران را نابود کنند.
  • ناشناس ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در نیویورک و لوزان و ژنو نیست بلکه در توجه به ظرفیت های درون و اقتصاد مقاومتی میباشد اما متاسفانه برخی برای کارکردهای انتخاباتی به مذاکره با کدخدا دل خوش کرده اند !
  • ایرونی ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    اخه من نمیدونم نظراین دلواپسان در مورد توافق خوب چیه؟همش میگن عزت در خط.اگه شما بلد بودین تا 12 سال پیش کجا بودین؟اصلا شما توافقی که مد نظر دارینو رو کاغذ بیارین.اگه میتونین؟هی نگین عزت در خطر.عزت و غرور ما 10 سال پیش از بین رفت.مملکت ما نابود شد.یعنی شما واقعا الان مشکلات جامعه را نمیبینید یا درک نمیکنید؟؟؟؟!!!!!.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    بله، آقای غریب آبادی سیاست رو به گونه ملی می بینند.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    اقای حضرتی کلی گویی میکرد.2 طرف زیر یه برگه رو امضا کردن پس باید بهش پایبند باشن.اما اقای حضرتی میگن ما باید به حرفای اقای ظریف استناد کنیم.در صورتی که اقای ظریفم زیر اون برگه رو امضا کردن
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حرفهای محمدی عالی بود بهتر است دوستان از خواب بیدار بشن
  • سرباز وطن ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    انسجام بین آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا کم رنگ شده !!!!!!!!!!!! واقعا خیلی احمقانه است که اینطور فکر کنیم بخدا اینا جنگ زرگری راه انداختن وگرنه اسرائیل از این توافقی که ما قصد داریم بکنیم خیلی خوشحاله مگه دیگه چی میخواد؟ مواد اولیه و تاسیساتمونو گرفتن مرحله سوم هم اینه کلکمونو واسه همیشه بکنن اینقد ساده نباشیم اگه اعراب و اسرائیل در ظاهر مخالفت میکنن واسه اینه که ایرانو به اشتباه بندازن که مثلا چون اسرائیل و اعراب و غیره مخالفن پس لابد توافق خوبیه اصلا یه سئوال تمامی تحریمهای کمر شکن از کی وضع شده؟ مگه آقای ظریف و رئیس جمهور نگفتن ما مذاکره میکنیم که تمامی تحریمها لغو بشن؟ پس حالا چرا حرفشونو عوض کردن؟فقط تحریمهای مرتبط با هسته ای بابا ما اگه پی تحریمو به تنمون نمالیدیم پس چرا این راهو ادامه دادیم که حالا بخوایم تمامشو از دست بدیم که فقط اونم شاید 10 درصد تحریما برداشته بشن اونا اگه نظر سویی نداشتن نمیگفتن فردو باید تعطیل بشه امریکا میخواد مرحله مرحله توان اتمی ما رو بگیره و هیچی هم در قبالش بهمون نمیده تازه در مرحله بعد مطمئن باشید این امنیت و آرامش ما رو هم خواهد گرفت لطفا به فکر ایران و منافع ملی باشید , ما قبل از اینکه طرف یه جناح خاص باشیم اول طرف ایران و منافعش باید باشیم مرگ بر امریکا و طرفداران توافق به هر قیمتی بر آن باش پیوسته تا میهنت سرافراز گردد بر دشمنت
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    در مذاکرات آلماتی حق غنی سازی 20 درصد ایران پذیرفته شده بود و داشتیم به نتیجه میرسیدیم اما حالا غنی سازی5/3 درصد محدود را پذیرفتن !
  • ناشناس ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    آقای محمدی به نکته خوبی اشاره کردند که همه تحریمها باید همزمان با امضاء توافق لغو شوند و موکول شدن لغو آنها به آینده جایز نیست چرا که بدعهدی طرف مقابل بارها ثابت شده است .
  • آشتیانی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    اگه غریب آبادی بجای محمدی میومد، بهتر صحبت می کرد و تکراری هم نمی شد.
  • حسین ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    دوست عزیز آمریکا با اصل غنی سازی مشکل داشت و نمیخاست ایران داشته باشه ولی الان پذیرفتن که اصل غنی سازی صلح آمیزه. اگه ژاپن تا 90 درصد غنی سازی میکنه هم زیر ساخت شو داره هم اینکه بازار مصرفشو ولی ایران نه زیر ساخت داره نه بازار فقط ایران سوخت 25 درصد رو واسه سوخت راکتور تهران لازم داره که راکتور تهران تا 5 سال دیگه سوخت داره وبعدش عمر مفید این راکتور تموم میشه و جای خودشو میده به راکتور آب سنگین اراک که سوختش اورانیوم بدون غنا هست. شما بدون اونایی که رفتن مذاکره همشون متخصص هستن و میدونن نیاز کشور چیه صرف اینکه تا صد در صد اورانیوم غنی کنیم که هنر نیست وقتی نمیتونیم باهاش کاری کنیم بعدشم غنی سازی تا این حد خیلی هزینه بر هست پس باید صرفه اقتصادی داشته باشه. ژاپن الان داره نیروگاه های هسته ای رو تعطیل میکنه و از اترژی خورشیدی و بادی استفاده میکنه
  • ناشناس ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حسین جان اگر در 5 سال آینده به سوخت 20 درصد احتیاج داشته باشیم که داریم نمیتوانیم تامین کنیم زیرا با ذخیره 300 کیلوگرم اورانیوم ممکن نیست و راکتور اراک هم که وقتی قلبش خارج شود تا 10 سال آینده قابل بازسازی و بهره برداری نخواهد بود .
  • یکدلواپس ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    ایا دلواپس بودن جرمه؟ دایم میگن شما عوض توجه به متون به ظریف اعتماد کنید . تکلیف کیی که به ظریف اعتماد نداره چیه ؟ ایا متن توافق ملاک عمله یا اعتماد به ظریف ؟ ایا با عملکرد گذشته اقای روحانی در تعلیق هسته ای نباید دلواپس بود ؟ به هر حال دلواپسان هم جزو این ملتند و منتقد . نباید در جهت تکریم منتقدان فکت شیت منتشر میکردن ؟ دایم میگن رهبری این تیم را قبول داره . اگه اینطوره اینهمه انتقاد رهبری بابت چیه ؟
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    بازم آقای محمدی رو عشقه .... منطق در حد عالی رقیب در حد خالی
  • علیرضا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    ما اول باید فرق بین توافق نامه رو با تفهم نامه بفهمی بعد بیاید اظهار نظر کنید همین شماها هستید که بدون علم و اگاهی مملکت و ویران کردید
  • علیرضا ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    من با تیم هسته ای موافقم و مطمئنم علم و اگاهی و منش سیاسی و تجره شون خیلی خیلی خیلی بیشتر از امثال آقای محمدی هست که بیرون گود هستند و میگند لنگش کن اما آقای حضرتی واقعا نتونستند دفاع جامعی از تیم هسته ای داشته باشند باید شخص دیگری رو برای مناظره انتخاب میکردند که با علم و اگاهی و تسلط بیشتری مناظره میکرد آقای محمدی با آرامش و زیرکی هر چه خواستند به خورد ملت دادند در صورتی که حرف هاشون فقط اما و اگر و شاید بود و بیشتر تمیال داشتند
  • کاکتوس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حسین اقا اب سنگین اراک هم که باید تغییر کاربری داده بشه , ضمنا اخوی بر اساس NPT میزان درصد غنی سازی حد و مرز نداره فقط باید صلح امیز باشه و زیر نظر اژانس , حالا شما هم کاسه داغتر از آش شدید که مملکت نیاز نداره و اینجور حرفها , نیاز مملکت را ما باید تعیین کنیم یا امریکا و غربی ها باید به ما دیکته کنند ؟ بیاییم آزاده باشید , و اگر قرار است چیزی را از روی اجبار بپذریم , اصل قضیه را ماست مالی نکنیم
  • ناشناس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    خیلی ساله محمدی را در تلویزیون میبینیم.متاسفانه اکثر تحلیل های او برعکس از آب درامد...از جمله راجع به تحریم نفت وبالارفتن قیمت آن
  • مریخی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    تو این مملکت چقدر کارشناس وجود داشته و ما بی خبریم
  • علی ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    بایستی از تمام امکانات کشور ، صاحبان نظر و اندیشه برای توافق خوب استفاده کرد، آقای محمدی جوان باسواد و خوشفکری هست . واقعا کسانی که دغدغه دارند حرفهای به حقی می زنند و جز دلسوزان هستند بایستی برخورد مناسب و جواب درست و روشنی برای این مطالب ارایه کنند نه اینکه با طنز هایی که نسبت به دلواپسان درست می کنند قصد به حاشیه راندن آنها را دارند . در ضمن اگر گفتگوهای ما در لوزان و ژنو مثل دفاعیه آقای حضرتی باشد که وا اسفا واقعا بدون اطلاع و سواد کافی در این خصوص بودند .
  • هدابت ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    برا درهای گرامی توجه داشته باشید که ما 30 سال هست در جنگ هستیم شما در نماز جمعه میبینید هنوز امام جمعه های کشور با اسلحه خطبه میخانند این یعنی چی این یعنی جنگ پس به هوش باشید اگر در تنگ دستی هستیم اگه در خانه هستیم اگه کار نداریم بخاطر من و تو و دلواپسان نیست بخاطر آمریکا و چند نوچه آنها هست پس به هم گیر ندهید مقاومت تنها راه مقابله با تحریم ها هست فکر کنید 8 سال دفاع مقدس هست لباس رزم بپوشید کم بخورید کار کنید با خدا باشید که خدا با ملتی هست که زیر بار ظلم نرود ما فقط میگیم چون رفاهمون کم هست باید عزتمون رو بدیم تا شاید کدخدا به ما گوشه چشمی نگاه کنه برادرها کسانی که میخان با آمریکا رابطه برقرار کنند منافع مشترک با آمریکا دارن من از یک خانواده 6 شهید تقدیم انقلاب کرده دارم میگم به خون شهدا قسم میدم بهتون گول فریبکار ی منافقان رو نخورید مقاومت تنها راه پیروزی هست
  • کاکتوس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    جناب علیرضا ظاهرا شما اصلا تو باغ نیستی که چند سال پیش بود که وقتی ذخیره اورانیوم 20 درصد ما که عمدتا مصرف پزشکی داشت به اتمام رسید انها حاضر نبودند که به ما بفروشند , تا اینکه به همت شهید شهریاری این اورانیوم تامین شد , دانش هسته ای این مملکت بومی است و ما احتیاجی به غرب نداریم و به همین خاطر است که انها این همه برای ما مشکل ایجاد میکنند , اینکه دول غربی و امریکا با ما پای میزه مذاکره مینشیند به خاطر لبخند های جناب ظریف نیست , بلکه به خاطر همین دانش و ذخایر موجود هسته ای , تاثیر حضور منطقه ای ما و افرادی همچون سردار سلیمانی است ,
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حسين جان ! تعطيل كردن نيروگاه هسته اي يك چيز هست و حق غني سازي يك چيز ديگه !!! ژاپن از اورانيوم غني شده در باتريهاي فضايي استفاده ميكنه كه در حال حاضر بدون اون نميشه براي چندين سال انرژي ايستگاهها و ماهواره ها رو در فضا تامين كرد! مصارف انرژي هسته اي خيلي بيشتر از اون چيزي هست كه رسانه هاي غربي به خورد من و شما ميدند ، ما اگه تحقيقات خودمون رو كامل نكنيم نميتونيم رو استفاده از اين انرژي براي مصارف گوناگون از جمله در فضا ، راكتورهاي ناوهاي هواپيمابر و زيردريايي هاي فوق سنگين كه انشاا... در دهه و سالهاي آينده به اونها خواهيم رسيد استفاده كنيم ، از حالا بايد به فكر آينده بود و زيرساختها رو آماده كرد عزيز .
  • م-ب ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    من از تمامی کسانی که کامنت بنده رو میخونن میخوام که برن هرچی مناظره در رابطه با مذاکرات در تلوزیون صورت گرفته رو ببینن یا حد اقل متنشو بخونن متوجه میشید که تمام کسانی که موافق توافق و مذاکره هستند دلیل های آبکی برای تایید میارن
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    اصلاح طلب ها باسواد نيستند
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    امیر خان میشه بگی که روحانی چیکار کرده که دلار شده 1000 تومان , پراید 7 میلیون , خونه هم که اگر مسکن مهر نبود الان معلوم نبود چی میشد ؟ راستی یارانت قطع نشده ؟
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    تو چه ..... هستي كه ميگي يه معلم ديني و عربي بهتر از يه ديپلمات كاركشته توافق ميكرد.....
  • دلسوز ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    من نمیدونم آخه چرا این دولت کلا داخل کشور رو ول کرده چشمش رو دوخته به مذاکرات اخیرا وزیر ارشاد گفته اگه تحریمهارو ور دارن بهتر میتونیم تو عرصه فرهنگی کار کنیم به نظر شما جک نیست؟
  • کاکتوس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    آخه حضرتی و امثال هم در حد و قواره محمدی نیستند , اینا همه سیاسی کارند , اونوقت جناب روحانی به امثال محمدی میگه کم سواد , تا الان چند مناظره بر پا شده , یه ادم تو اینا نیست که بیاد با استدلال راجع بند های بیانیه لوزان حرف مستدل بزنه
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    جناب ایرونی اگر بلد بودن به اینه که هر پیشرفت و تکنولوژی هسته ای را که در این 12 سال حاصل شده را ببری به باد بدی و چیزیم گیرت نیاد , که ننجون من هم خیلی کار بلده
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    گفتمان مقاومت تنها راه پیروزی
  • بهنام ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    متاسفم که انقدر ساده لوح هستند که فکر میکنن سرنوشت ما رو این مذاکرات بی سر وته مشخص میکنه. دولتی که نمیتونه مشکلات اقتصادی داخلی رو سر وسامان بده وکشورو تو این رکود فرو برده تا تورم رو بصورت مجازی پایین بیاره ،چطوری میتونه با اون دشمن زبون نفهم که نابودی ما رو میخواد کنار بیاد ، جز با دادن امتیازهای وحشتناک
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حضرتی فقط شلوغش کرده بود ولی محمدی بهتر صحبت کرد و حضرتی فقط می پرید تو حرف و خیلی نا امید و از جانب نمیدونم کی صحبت می کرد
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حضرتی نه درست استلال کرد نه جوابهای منطقی داد ولی محمدی بسیار متین منطقی وبا ادب جواب داد
  • علی ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    بنام خدا مثل ان اقائه که میگفت حرف اول واخر همه صحبتها تصمیمات را من یک کلام انجام میدم اونم میگویم چشم حالا اقای عراقچی در مورد بازرسی های نظامی را میگوید طبق پروتکل بصورت مدیریت شده انجام میدهیم واوباما میگوید شروطی وضع کردیم تابحال برای هیچ کشوری وضع نکردیم بابا غنی سازی 3.67تا5درصد رادستاورد وبه رسمیت شناختن حق غنی سازی درحالی که برای تهیه رادیو دارو برای 850000بیمار به غنی سازی 20درصد نیاز داشتیم تغییر کاربری اب سنگین اراک به تولید ابمعدنی وشاید با اجازه امریکا دوغ گاز دار تهیه کنیم این هم دستاورد کاهش مقدار اورانیوم از چندین تن به 300کیلو اجازه نگهداری 1000سانتر فیوژ در فرو بعنوان نمایشگاه وموزه انا هم دستاورد لغو تحریمها یی که در موارد هسته ای با شرط وشروط انینا همه دستاورد برای شما اقای علیرضا اینها همه عزت وغیرت ایرانی ها را با این تیم نشان دادند ولی ترو به جان امام زمان حداقل زیر بار مدت 15تا20سال نزوند وبه مدت 5سال که دوره 2دوره ریاست جمهوری را قبول کنید که حداقل بعدی که میاید بتواند این دستاورد را اگر بنفع مملکت بود ادامه ودر غیر اینصورت این حقارت را از روی مملکت ایران بزداید جانباز 70درصد
  • nobody ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    ای بابا یه دلخوشیمون یارانه بود که اونم بریدن . اخه چرا ؟
  • محمد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    میشه بگی کیو ببرن؟ تا حالا یک نفرو میشه اسم ببری که تونسته باشه با دلیل و منطقی بتونه از بیانیه لوزان دفاع کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما خودتم مثل آقای حضرتی از تیم هسته ای دفاع میکنی من به ظریف اعتماد دارم . . . . برو بابا
  • نیما ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    علیرضا ،اتفاقا"جناب حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد( همون که کروبی خودمون!) و محمدی کارشناس مسائل سیاسیه ،کجای کاری برادر؟تو دلواپس نیستی ؟که این همه خون و جوان و دانشمند برای آزادی و استقلالمون دادیم حالا از اون ور دنیا بیند برامو تکلیف تعیین کنند پس غیرت ایرانی بودنمون کجاست تعصبمون نسبت به هم وطنامون کجاست ؟ برادر جان تسامح هم حد و حدودی داره.نیم
  • 313 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    این دلار ما رو بیچاره کرده کلا باید برچیده بشه تا خیلی چیزھا درست بشه . در اون موقع بازار تکانھاى دیگرى به خود مىدھد .نظام امریکا دشمن ماست پولشم دشمن ماست .
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    و اینگونه بود که ناگهان همه کارشناس شدن اونم در سطح تیم ملی
  • وحید ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    حرفتو باید با آب طلا نوشت. این دولت می خواد به جای کار کردن داخل کشور بره و خارج از کشور مذاکره کنه.
  • علی ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    چرا نظر منو نمیذارین
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    تمام بحث در جمله رهبری خلاصه می شود و تمام: انها می خواهند ماموریتی که فقط بر روی شانه های ملت ایران می توانست انجام بگیرد را نابود کنن" انقلاب رو اومده بزنه چون منافع پول پرستان مستکبرین و سردمداران کفر،شرک و ظلم به خطر افتاده از سال 1979
  • علیرضا ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    محمد جان خونسردیتو حفظ کن عزیزم قرص هات و خوردی ؟
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    همه این نظرات رابدقت خواندم ومناظره راهم باحوصله گوش دادم هیچکدام از دوستان آن جمله آقای محمدی راکه گفتند آقای موسوی که خودشان قبلایکی ازمذاکره کننده ایران بوده اتهامی به ایشان وارد شدوبعدا تبریه شدن والان درامریکا زندگی میکنندواستاددانشگاه هستند گفتند اگربعدازانجام تعهدات امریکا به تعهد خودعمل نکندشش سال طول میکشد کشورما به جایگاه امروز برسدیک نفرپاسخ بدهد اگرامریکابامثلاسیصدفروندهواپیمایکماه حمله کند میتواندیک دهم ای خسارت راواردکند?ازنظربرچیده شدن زیرساختها وبرداشتن تحریمهااصلاباهم همخوانی ندارد اگرقراراست زیرساختهابرداشته شودتحریمهاهم بطورکلی بایدهمزمان لغوشودوگرنه ماشدیداضررمیکنیم واگرتحریمها سریعاقابل برگشت باشد بایدتدابیری اتخاذشود ماهم بفوریت بتوانیم به وضعیت اول برگردیم درغیراینصورت غافله راباخته ایم آقای محمدی بسیارمنطقی مستندومستدل بحث میکردنداماآقای حضرتی یک کاسب سیاسی است وانتخاباتی فقطشعارمیدادخداراشکرکه مردم شریف مابسیاهوشیارندو بدوخوب راتشخیص میدهندازهمین پیامهامیتوان به موضوع پی برد'
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    برو یه بهونه کمتر مسخره پیدا کن اخوی این تیپ ماله کشی ها خیلی وقته دوره ش گذشته
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    "مطمئنم علم و اگاهی و منش سیاسی و تجره شون خیلی خیلی خیلی بیشتر از امثال آقای محمدی هست" !!!!! منظورت از تجربه همون توافقنامه ننگين سعدآباده ؟!! گفتند كه آقاي البرادعي به ما يه چيزي گفت و بد ديديم تفسير بقيه يه چيز ديگست !! واقعا هر وقت صحنه صحبت ظريف با البرادعي در خصوص رقيبان داخلي رو ميبينم عرق شرم رو پيشونيم ميشينه ؛ اوج حقارت بود .
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    توافق خوب را از خود غربی ها یاد بگیرید بدبینانه ترین حالت را در نظر می گیرند و تعهد عینی می گیرند ولی طرف ما خوش بینانه ترین حالت را در نظر می گیرد و تعهد زبانی می گیرد.
  • علی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    تنها دلیل انجام مذاکرات و دادن امتیاز ب طرف امریکایی انتخابات مجلس هس مردم هوشیار باشید.میترسم همه چیز این کشورو بفروشن بخاطر پیروزی در انتخابات
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    راست میگی اتفاقا منم خواستم این نظر رو بگم که شما گفته بودید مخصوصا تحلیل قیمت نفت رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس