کد خبر 416593
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

"به دنبال اعتراض شدید عراقی‌ها به لایحه کنگره آمریکا برای تجهیز مستقیم عشایر عراقی و پیشمرگ‌ها به سلاح و اعتبار این دو به عنوان دولت‌های کوچک مستقل، به نظر می‌رسد واشنگتن اکنون از راه دیگری برای تبدیل عراق به دولت‌های کوچک وارد شده است."

به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، واشنگتن در چند روز گذشته میزبان مهمانانی از عراق بود که دریافت کنندگان اصلی سلاح‌های واشنگتن برای عشایر عراقی و کردها هستند و می‌شود گفت با مقاومت دولت و سیاسیون عراقی با طرح کنگره، کاخ سفید برای رسیدن به اهدافش در عراق رهبران محلی این کشور را به کار گرفته است.

پس از سفر 5 روزه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به واشنگتن و دیدار با مقامات آمریکایی که حمایت ضمنی کاخ سفید از پروژه‌های وی برای استقلال کردها را در پی داشت، رافع العیساوی و اثیل النجیفی، از رهبران اعراب اهل سنت عراق نیز که مواضعی‌ شبیه به رئیس اقلیم کردستان دارند، راهی واشنگتن شده‌اند و در موسسه بروکینگز به سخنرانی پرداختند.

البته موضعگیری‌های این دو چهره سیاسی که اولی وزیر دارایی عراق بوده و به اعدام محکوم شده و دومی استاندار نینواست از چارچوبی که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا برایشان تعیین کرده بود فراتر نرفت و همان چیزهایی را گفتند که کاخ سفید می‌خواهد.

العیساوی در سخنرانی طولانی خود که خالی از اظهارات طائفه‌گرایانه نبود، همان شیوه ژنرال دیوید پترائوس را که در دوره اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها مطرح شد (تشکیل نیروهای عشایری موسوم به نیروهای بیداری)، به عنوان شیوه برتر برخورد با داعش در الانبار دانست با این تفاوت که وی تاکید کرد این بار باید با تشکیل کمیته مشترک با حضور نیروهای بومی دولت عراق و نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور روشی متفاوت در پیش گرفت. وی راه حل برتر برخورد با داعش را در تجهیز فوری عشایر عراقی و حمایت از شوراهای محلی به عنوان مقدمه‌ای برای ایجاد تعادل در کشور دانست.

پیشتر جان آلن، هماهنگ کننده نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق نیز تاکید کرده بود که ائتلاف از نیروهای عشایر عراق در نبرد با داعش حمایت خواهد کرد که در واقع همان صدور مجوز برای تشکیل این نیروهاست.

العیساوی در ادامه انحلال گروه‌های شبه‌نظامی و تشکیل گارد ملی برای استان‌ها را خواستار شد و در ادامه با انتقاد از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به دلیل تاخیر در تصویب لایحه گارد ملی با لحنی سازش‌گونه گفت: العبادی تمایل دارد تعهدات اخیر خود در واشنگتن را عمل کند اما تاخیر داشت.

النجیفی نیز پس از سخنرانی العیساوی، به وضعیت موصل پس از آزادسازی پرداخت و سه گام اساسی برای آینده این شهر پس از آزادسازی (به دست داوطلبانی که توسط نیروهای ویژه آمریکا، کانادا و ترکیه آموزش دیده باشند) را مطرح کرد. طبق نظر وی در نهایت انتخابات داخلی استان نینوا برگزار و طی آن نمایندگان مشروع انتخاب می‌شوند و سپس همه‌پرسی برای حکومت خودگردان که حافظ وحدت عراق و حمایت از اقلیت‌هاست، برگزار شود.

استاندار نینوا با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی عراق موضوع استقلال اقلیم‌ها با برگزاری همه‌پرسی مشخص خواهد شد، تبدیل استان نینوا به اقلیمی مستقل را تنها راه حل رهایی از داعش دانست و گفت: این کار باید در دو مرحله صورت گیرد در مرحله اول اقلیم جغرافیایی براساس مرزهای استان تشکیل و در مرحله بعدی مذاکرات برای گسترش این اقلیم با استان‌های مجاور صورت خواهد گرفت.

این مقام عراقی پس از این سخنرانی، با نمایندگانی از کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا دیدار و درباره تجهیز گارد ملی و عشایر به سلاح گفت‌وگو کرد.

در این نشست پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک به ریاست نماینده‌ای از دولت مرکزی عراق و عضویت دو نماینده از اقلیم کردستان و دیگر استان‌های سنی نشین که به سلاح نیاز دارند مطرح شد.

النجیفی و العیساوی تاکید کردند که تنها را ه حل برای بحران عراق تبدیل این کشور به اتحادیه طوایف و نژادها که ضامن وحدت ملی باشد است؛ دقیقا همان چیزی که آمریکا به دنبال آن است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اهوازی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    نجیفی همان کسی است موصل را دو دستی تقدیم داعش کرد و مثل ترسوها گریخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس