انحلال شوراي فناوري اطلاعات در سه سال اخیر بارها از سوی اعضای شورای عالی فضای مجازی مطرح شده که با موافقت نمایندگان شورای‌عالی فناوری اطلاعات در این شورا ادغام شد.

اولین اقدام برای تخته شدن درب شوراهای موازی/ چرا مجلس شوراي فناوري اطلاعات منحل کرد؟گروه سیاسی مشرق - موضوع انحلال شوراي فناوري اطلاعات که بارها از سوی اعضای شورای عالی فضای مجازی در سه سال اخیر مطرح شده بود که در نهایت با موافقت نمایندگان شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی ادغام شد.

پیشنهاد این طرح از سوی نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد مطرح شد و وکلای ملت با 120 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با در دستور کار قرار گرفتن طرح انحلال شورای فناوری اطلاعات با شورای عالی فضای مجازی موافقت کردند و در نهایت صبح امروز (سه شنبه) کلیات طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی را مورد بحث و بررسی قرار داده و با 135 رأی مثبت به تصویب رساندند.


* چرا مجلس شوراي فناوري اطلاعات را منحل کرد؟

"شوراي فناوري اطلاعات" یکی از قدرتمندترين شوراهای موازی در عرصه مدیریت فضای مجازی کشور بود که پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی در سال 90 کماکان به کار خود ادامه میداد که همین عملکرد موازی بارها از سوی اعضای شورای عالی مورد انتقاد قرار گرفته بود تا جاییکه اعضای شورا علت تعطیلی و بی‌خاصیتی شورای عالی فضای مجازی را عدم همکاری مجلس و تصویب قانونی برای انحلال و یا ادغام شوراهای موازی برمی شمردند.

اولین اقدام برای تخته شدن درب شوراهای موازی/ چرا مجلس شوراي فناوري اطلاعات منحل کرد؟"علی رضا شاه میرزایی" عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مشرق در این خصوص توضیح داده بود که به علت وجود شوراهای موازی، شورای عالی فضای مجازی تاثیرگذاری و خاصیت خود را از دست داده است و وزارتخانه‌ها اصلا شورا را به رسمیت نمی شناسند و طرح ها و لوایح خود را به شورای عالی فضای مجازی نمی آورند.

وی در این خصوص تاکید توضیح داد که ما در طول این 3 سالی که از عمر شورای عالی فضای مجازی می گذرد بارها از موضوع موازی کاری شوراها انتقاد کردیم ولی تاکنون تاثیری نداشته است و هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.


این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه "باید درب شوراهاي موازي تخته بشود"؛ اظهار کرد: تخته شدن درب شوراهاي موازي دست مجلس است و مجلس در این سه سال به راحتی می­توانست این کار را بکند. تا وقتي وزارتخانه ها موضوعات جدي را در دستور كار شورا نگذارند چه كار مي‌شود كرد؟ دیگر چه کاری باید بکنیم؟ انتظار دارید اعتصاب غذا كنيم یا خودمان را حلق‌آويز كنيم؟ چه كار كنيم که شورا به هویت اصلی خود نزدیک شود؟

چند روز پس از انتشار همین مصاحبه در مشرق؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع انحلال شوراي فناوري اطلاعات در دستور کار مجلس قرار دادند و وکلای ملت با 120 رأی موافق تصمیم به انحلال شورای فناوری اطلاعات و ادغام آن با شورای عالی فضای مجازی گرفتند.

* مجلس جلوی "موازی کاری" و "سردرگمی" را گرفت

اولین اقدام برای تخته شدن درب شوراهای موازی/ چرا مجلس شوراي فناوري اطلاعات منحل کرد؟در همین زمینه به گفتگو با نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد که پیشنهاد دهنده این طرح در صحن علنی مجلس بود پرداختیم.

پژمان‌فر در گفتگو با خبرنگار مشرق با بیان اینکه از زمانیکه شورای عالی فضای مجازی به دستور رهبری تشکیل شد تا کنون به علت موازی کاری این دو شورا شاهد مشکلات زیادی بودیم، به توضیح کامل این طرح پرداخت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با توجه به اهمیت فضای مجازی کشور شورایی در سال 82 تشکیل شده بود که با توجه به اقتضاعاتی که در آن مقطع داشت به عنوان شورای عالی فناوری ارتباطات به بررسی و پیگیری مواردی در این حوزه مشغول شد. اما به دلیل اینکه شورا با توجه به گستردگی فضای مجازی نتوانست عملکرد خوبی در مدیریت و اشراف بر فضای مجازی کشور از خود نشان دهد. مقام معظم رهبری با یک ترکیب جامع تر و تخصصی تر دستور به تشکیل شورایی تحت عنوان "شورای عالی فضای مجازی" دادند و قرار شد با دستور رهبر معظم انقلاب این شورا نقطه کانونی و متمرکز تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در فضای مجازی کشور باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبیعتا با تشکیل چنین شورایی، باید تدبیری در خصوص مابقی شوراها که در سال های قبل با ماموریت های خاصی در عرصه فضای مجازی کشور آغاز به کار کرده بودند می شد، اظهار داشت: بر همین اساس بود که مجلس ورود پیدا کرد و جلوی "موازی کاری" و "سردرگمی" در بحث های فضای مجازی  را تا حد زیادی گرفت و شورای فناوری ارتباطات را منحل کرد و ما دیگر شورایی به نام "فناوری ارتباطات" نداریم.

نماینده مردم مشهد با تاکید بر اینکه شورای فناوری ارتباطات با شورای عالی فضای مجازی ادغام نشده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه شورای عالی فضای مجازی تمامی بخش ها و اختیارات و سیاست ها را برای پیگیری مسائل فضای مجازی در اختیار دارد شورای فناوری ارتباطات منحل شد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سال 90 تا کنون این دو شورا در کنار هم کار می کردند اما مشکلات زیادی ناشی از تداخل مسئولیت‌ها ایجاد شده بود.

پژمانفر در خصوص اینکه چرا مجلس در اولین روز تشکیل شورای عالی فضای مجازی تصمیم به منحل کردن شوراهای موازی نگرفته بود، توضیح داد: در خصوص اینکه چرا مجلس در 3 سال گذشته تصمیم به ادغام یا انحلال این شورا نگرفته است باید بگویم مجلس انتظار داشت دولت به صورت لایحه این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: اگر مجلس در روزهای اول آغاز به کار این شورا تصمیم به انحلال شورای فناوری ارتباطات می گرفت امکان داشت چنین شفافیتی که امروز همه به آن اذعان دارند را شاهد نباشیم و مساله "موازی کاری" برای دست اندرکاران فضای مجازی روشن نباشد.

وی در انتها تاکید کرد: البته من به این موضوع اذعان دارم که مجلس در این خصوص با تاخیر اقدام کرد و می توانست زودتر جلوی موازی کاری در فضای مجازی را بگیرد.

اولین اقدام برای تخته شدن درب شوراهای موازی/ چرا مجلس شوراي فناوري اطلاعات را منحل کرد؟

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در این خصوص اظهار داشت: جلسات شورایعالی فناوری اطلاعات به صورت محدود در دهه گذشته برگزار شده، این در حالی است که در دهه اخیر شاهد تحولات وسیع در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی هستیم، بنابراین تصمیماتی که در گذشته در این زمینه اتخاذ شده امروز جوابگوی فضای اطلاعاتی و فناوری‌های ارتباطی نوین نیست، چون امروزه بسیاری از شئونات اجتماعی و اقتصادی تحت تأثیر این موضوعات است.

وی افزود: با ساختار گذشته نمی‌توان پاسخگوی نیازهای جدید در زمینه ارتباطات بود؛ نکته دیگر اینکه باید به مسائلی مانند امنیت ارتباطات و تهدیدهای سایبری توجه جدی شود، بعد از یک دهه باید ساختار متناسبی با فضاهای جدید ارتباطی آماده شود؛ رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل شورایعالی فضای مجازی را به ریاست رئیس‌جمهور ابلاغ فرمودند بنابراین از لحاظ قانونی مسائل اجرایی همچنان در اختیار وزارتخانه تخصصی و هیأت دولت خواهد بود.

کمال علیپورخنکداری نماینده قائمشهر نیز در توضیح این طرح گفت: طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات با شورایعالی فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و نباید فراموش کرد رهبر معظم انقلاب تشکیل شورایعالی فضای مجازی را اصل انقلاب اسلامی دانستند بنابراین نباید در این زمینه دغدغه‌ و نگرانی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات با شورایعالی فضای مجازی موجب نظارت قوی‌تر مجلس خواهد شد، مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده‌اند که باید نقطه کانونی متمرکز ایجاد شود که این موضوع گویای این مطلب بوده که باید از موازی‌کاری جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده بم نیز درخصوص تصویب طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با ابلاغ خود در 17 اسفند سال 90 برای تشکیل شورایعالی فضای مجازی موضوع را روشن کردند، همچنین با توجه به اینکه فضای فناوری‌های اطلاعاتی گسترش یافته بنابراین باید با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری از خطرات احتمالی این پیشرفت‌ها نیز جلوگیری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم درباره طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات با شورایعالی فضای مجازی صورت گیرد و اگر ماده 4 قانون در این زمینه حذف شود یعنی موازی‌کاری در این رابطه رفع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    عجب
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    ممنون از مشرق و مجلس و دولت و تیم مذاکره و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و .....
  • ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    دولت نهم در سال 1385 تصمیم گرفت تمام شوراها را در چهار شورا ادغام کند که مجلس وقت جلوی این موضوع را گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس