کد خبر 415331
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲

بالاترین میزان پیروزی و قهرمانی در پیست کاتالونیای اسپانیا به نام شوماخر با 6 قهرمانی در این گرندپری سند خورده است و اولین باری که در این پیست رقابت اتومبیلرانی برگزار شده به سال 1913 بر می گردد.

گروه ورزشی مشرق، رقابتهای گرندپری (گراند پریکس) یا جایزه بزرگ در دامنه مهیج و پرهوادار فرمول یک این بار در خاک اسپانیا و در پیست کاتالونیا کلید خورد و مرسدس بنز به عنوان قهرمان در این رقابتها معرفی و شناخته شد.

بنز بالاتر از فراری
در واقع راننده دوم تیم مرسدس توانست از هم تیمی خود لوئیس همیلتون سبقت بگیرد. روزبرگ راننده سابق تیم مرسدس بنز با 1:41:12 و کسب 25 امتیاز در صدر جدول قهرمانی مسابقات فرمول یک  قرار گرفت و توانست از هم تیمی قهار خود همیلتون جلو بزند و او را شکست دهد. لوئیس همیلتون با 17 و 18 امتیاز نفر دوم این رقابت شد و سباستین فتل راننده تیم فراری با کسب 45.3 صدم ثانیه در جایگاه سوم قرار گرفت.

پیست بارسلونا - کاتالونیا واقع در منطقه مونتملو در حاشیۀ شهر بارسلونا، پیستی آشنا برای رانندگان فرمول یک به حساب می آید چرا که علاوه بر میزبانی مسابقات فرمول یک از سال ۱۹۹۱، تست های بسیاری نیز در این پیست انجام گرفته است.

تا قبل از سال ۲۰۱۳، این پیست تنها با نام کاتالونیا شناخته می شد اما پس از ملحق شدن شورای شهر بارسلونا به جمع حامیان مالی این پیست، نام بارسلونا نیز به نام این پیست افزوده شد. مسابقه جایزه بزرگ اسپانیا از سال ۱۹۱۳ در پیست های مختلف این کشور برگزار می گردید اما تنها از سال ۱۹۹۱ به کاتالونیا منتقل شد.

بنز بالاتر از فراری
عملیات ساخت این پیست از سال ۱۹۹۱ و همزمان با ساخت وسازهای المپیک بارسلونا آغاز شد و نخستین مسابقه فرمول یک نیز در همان سال در این پیست برگزار شد. در المپیک ۹۲ بارسلونا نیز پیست محل آغاز و پایان مسابقه دوچرخه سواری تایم تریل تیمی بود.

این رقابتها اولین بار در سال 1991 برگزار شد و اسپانیا در این تاریخ بود که برای نخستین بار موفق شد در جهان فرمول یک خودنمایی کند و به رسمیت شناخته شدن پیست خود را جشن بگیرد. پیست کاتالونیا نزد کارشناسان امر، نکات مثبت و منفی خاص خودش را دارد اما آنچه را که این پیست را بسیار مشهور کرده البته به شرط رعایت فصل مناسب برگزاری مسابقه در آن، جنس آسفالت و کیفیت مواد به کار رفته در موانع، حاشیه مسیر، خطوط هشدار دهنده و سیستم صوتی بسیار پیشرفته در آن است. از طرفی خدمات ارایه شده توسط فدراسیون اتومبیلرانی اسپانیا در طول برگزاری این رقابت بزرگ همیشه مورد ستایش فدراسیون جهانی اتومبیلرانی قرار گرفته است. از طرفی وزش بادهای شدید در جهت های مختلف، یکی از فاکتورهاییست که عملکرد اتوموبیل های فرمول یک در این پیست را در مواقعی تحت الشعاع قرار می دهد.

بنز بالاتر از فراری
از این رو پیدا کردن ست آپ مناسب با توجه به عملکرد ایرودینامیک اتوموبیل ها کار دشواری است، هر سال تیمهای دانشجویی مجهز و بسیار توانمندی از دانشگاه های معتبر جهان در بخش مهندسی سازه، طراحی اتومبیل و محاسبات سرعت به این رقابتها دعوت می شوند و نمایشگاه های فوق تخصصی نیز در حاشیه این رقابت بزرگ در کاتالونیا و مادرید برگزار می شود. تعداد دورهای این پیست برای ثبت رکورد و مشخص شدن قهرمان، 66 LAP بوده و 4.655 کیلومتر مسافت کل مسیر ارزیابی شده است.

بالاترین میزان پیروزی و قهرمانی در پیست کاتالونیای اسپانیا به نام شوماخر با 6 قهرمانی در این گرندپری سند خورده است و اولین باری که در این پیست رقابت اتومبیلرانی برگزار شده به سال 1913 بر می گردد. پیست کاتالونیای اسپانیا دارای 16 پیچ تند و حرفه ای است که 9 پیچ آن راستگرد است و نوع و ترکیب لاستیک مناسب برای اتومببیلها هارد و مدیوم عنوان می شود.

بنز بالاتر از فراری
سود مالی اسپانیا

کشور اسپانیا در سال تلاش می کند با برگزاری هر چه باشکوه تر این رقابت بزرگ و دیدنی، سود مالی پیش بینی شده توسط کارشناسان را محقق سازد، طبق گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار و محاسبات رسمی مادرید، مبلغ 65 میلیون یورو تنها از بخش حمایت مالی و حضور گردشگر و فروش بلیت نصیب فدراسیون اتومبیلرانی اسپانیا شده که طبق مصوبه اخیر پارلمان اسپانیا این سود نجومی معاف از مالیات است، فدراسیون اتومبیلرانی اسپانیا باید از همین محل درآمد، سهم تلویزیون ملی اسپانیا، فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و شهرداری بارسلونا را نیز پرداخت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس