کد خبر 414672
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

اگر به قفسه های کتابخانه تان نگاهی بیاندازید می بینید کتاب نیم خورده و نیم خوانده زیاد دارید. فکر نمی کنید به جای خریدن کتاب جدید، بهتر باشد همان کتاب های نیم خوانده را تمام کنید؟

چند توصیه در مورد کتابخوانیگروه فضای مجازی مشرق- حجت الاسلام عباس ذوالقدری چند توصیه درمورد کتابخوانی را در صفحه گوگل پلاس خود ذکر کرده است.

۱- بازخوانی بهتر از بسیارخوانی است. یک سخنی از بیهقی نقل شده که «هر کتابی هر چقدر هم بد باشد به یک بار خواندن می ارزد» این حرف اشتباهی است. خیلی از کتاب ها به یک بار خواندن هم نمی ارزند. عمرتان را تلف نکنید. به جایش کتاب خوبی که قبلا خوانده اید را دوباره بخوانید.
 
2- کتابی را که دست می گیرید، یک آمادگی  باطنی داشته باشید برای دور انداختن. یعنی با  خواندن چند صفحه از کتاب به محض اینکه دیدید با آن ارتباط برقرار نمی کنید کنار بگذارید و به سراغ کتاب دیگری بروید. با هیچ کتابی رودربایستی نداشته باشید.
 
۳- هرگز کتاب سفارشی نخوانید. البته اگر دیگران کتابی را معرفی کرده اند و موضوع آن کتاب هم در راستای علایق شماست، حتما خواهید توانست آن کتاب را بخوانید. اما اگر مثلا یک شخص بزرگ کتاب «جنگ و صلح تولستوی» را کتاب خوبی دانسته، برای شمایی که هیچ علاقه ای به ادبیات روسیه و انقلاب آن ندارید حتم داشته باشید یک کتاب خسته کننده و کسل کننده خواهد بود و من مطمئنم به صفحه پنجاه هم نمی رسید!  
 
۴- تعدد زوجات در کتابخوانی ممنوع است. به هیچ عنوان چند کتاب را بطور همزمان مطالعه نکنید. البته این توصیه برای مبتدی هاست. اما حرفه ای ها هم حق ندارند بیشتر از سه کتاب را همزمان دست بگیرند.
 
۵- اگر به قفسه های کتابخانه تان نگاهی بیاندازید می بینید کتاب نیم خورده و نیم خوانده زیاد دارید. فکر نمی کنید به جای خریدن کتاب جدید، بهتر باشد همان کتاب های نیم خوانده را تمام کنید؟
البته کتاب هایی که نتوانستید به اتمام برسانید به دو دسته تقسیم می شوند؛ برخی از آنها مورد علاقه شما هستند ولی عوامل بیرونی و مشغله های دیگر مزاحم شما شدند و نتوانستید تمام کنید. بهتر است اینها را پیگیری کنید و بخوانید.

اما دسته ای از آنها هستند که عیبشان ذاتی است. یعنی خود کتاب ارزش نداشته که بخوانید. اینها را هر چه زودتر از جلوی چشمانتان دور کنید تا با دیدنشان حس خستگی کاذب به شما دست ندهد.

مطلب فوق تحلیل شخص نویسنده است و مشرق صرفا آن را بازنشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس