عارف بیان کرد: اعتماد به دانشجو باید به عنوان یک اصل در دانشگاه باشد البته دانشجویان نیز باید مراقب باشند که از بیرون کسی به شما دیکته نکند چراکه در شان دانشجو نیست.

به گزارش مشرق، محمدرضا عارف پیش از ظهر شنبه در گردهمایی بزرگ دانشجویی که در محل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهارکرد: مردم خراسان جنوبی با سابقه فرهنگی این شایستگی را دارند که با دستان توانمند شما جوانان در صدر شاخص های توسعه وضعیت برجسته و پررنگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افتخارات ارزنده ای در طول تاریخ این استان داشته ایم، بیان کرد: وجود شعرایی برجسته هم عصر با سعدی از جمله حکیم نزاری و وجود علما برجسته ای از جمله عبدالعلی بیرجندی از افتخارات بزرگ این استان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این ها همه سرمایه های معنوی ارزشمندی هستند که شما جوانان با استفاده از این سرمایه های معنوی می توانید استان و کشور خود را بسازید.

اختلافات نتیجه ای جز دلسردی برای نظام ندارد

عارف با بیان اینکه افتخار می کنیم که علی رغم همه مشکلاتی که در سال های گذشته به کشور تحمیل شد با ثبات ترین کشور منطقه هستیم، گفت: الگو شدن برای همه کشورهای اسلامی در اولویت نخست و بعد الگو شدن برای تمامی دنیا از برنامه های مهمی است که کشور دنبال می کند.

وی با بیان اینکه این امر می تواند تحقق یابد در صورتی که اختلافات موجود را که نتیجه ای جز دلسردی برای نظام ندارد را کنار بگذاریم، افزود: برگزاری جلساتی مانند این جلسه با حضور چهار تشکل دانشجویی کار ارزشمندی است که می تواند در سایر دانشگاه هها نیز الگو برداری شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاسیس نخستین تشکل دانشجویی در سال ۳۲ در دانشگاه پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش اجتماعی فارغ التحصیلان دانشجویان پزشکی انتظار می رود دانشجویان این دانشگاه ها روند گذشته را احیا کنند چراکه امروز دامنه ای که دانشجویان در دانشگاه های پزشکی باید دنبال می کردند کمی کم رنگ شده است.

عارف اضافه کرد: اگر مرور و تحلیل کوتاهی از انقلاب داشته باشیم نقش پررنگ دانشجویان را در همه صحنه ها می بینیم و این نقش از طرفی افتخار است و از طرفی تکلیف است.

وی بیان داشت: اگر مروری بر چهار دهه گذشته کشور داشته باشیم  حضور دانشجویان در همه صحنه های سیاسی را می بینیم که غیر قبال انکار است و اوج این ظهور در انقلاب فرهنگی سال ۵۹ بود.

وی گفت: علاوه بر صحنه های سیاسی  دانشجویان در تمامی بحران های مختلف مانند سیل، زلزله و در عرصه های علم فناوری حضور چشمگیری داشته اند.

برنامه درستی برای سرمایه ۵ میلیونی دانشگاهی نداشته ایم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز بالاترین افتخار کشور پیشرفت های علمی و فناوری است و اگر ما می توانیم در مقابل شش کشور بزرگ عرض اندام کنیم و حقوق به حق خود را مطالبه کنیم به دلیل اتکا به جوانان است.

عارف با اشاره به جمعیت پنج میلیونی دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در کشور، عنوان داشت: آنچه امروز باید در دستور کار جنبش های دانشجویی و اساتید دانشگاه ها قرار گیرد برنامه ریزی برای این سرمایه عظیم است.

وی اضافه کرد: اگر می گوییم انقلاب ما انقلابی مردمی بود باید برنامه ریزی برای این سرمایه توسط خود مردم صورت گیرد و  متاسفانه ما نتواسته ایم تاکنون برنامه درستی برای این سرمایه ها داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت پذیری، پیشتازی در همه زمینه ها و الگو بودن را از جمله وظایف جنبش های دانشجویی عنوان کرد و افزود: آنچه که امروز بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داریم الگو سازی است که متاسفانه در سه دهه گذشته به دلیل غفلت ها الگو سوزی شد و نتواسته ایم جایگزین برای الگوهای خود داشته باشیم.

اهداف کوتاه مدت حزبی و جناحی ما را از ارزش های انقلاب دور کرد

عارف با تاکید بر تلاش برای تحقق آرمان های انقلاب، بیان کرد: انقلاب ما انقلاب ارزش ها بود که به برچسب های مختلف بخشی از آن کنار گذاشته شد و ارزش ها فدای امیال فردی، گروهی و حزبی شده است.

وی ادامه داد: اهداف کوتاه مدت حزبی و جناحی ما را از ارزش های انقلاب دور کرد این موضع باید در تشکل های دانشجویی و کرسی های آزاد اندیشی به بحث و چالش گذاشته شود و هر نتیجه ای که داشته باشد ارزشمند خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر امروز نمی توانیم برخی از مسائل روز را پاسخگو باشیم به دلیل ضعف و کوتاهی ما است، بیان داشت: در زمانی این امر مطرح می شود که اسناد بالا دستی ارزشمندی به عنوان تکلیف شما جوانان وجود دارد.

عارف تاکید کرد: این اسناد نباید انشاء تلقی شود باید اسنادی تعریف شود که اجرایی  است و برای اجرایی شدن این اسناد هم ابزار سخت افزاری نیاز است و هم ابزار نرم افزاری.

وی با بیان اینکه باید بخش نرم افزاری اولویت نخست باشد، ادامه داد: در  بخش نیروی انسانی به عنوان مهترین نرم افزار، نیاز به نیروی انسانی متعهد، آگاه به مسائل منطقه، درک و شعور بالای سیاسی و قانونمند داریم که اولویت را به جای مسائل شخصی و گروهی به مسائل کشوری و مردم داشته باشد.

نیاز به دانشگاه چند بعدی در کشور داریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در جایگاهی قرار بگیرد که بتواند رسالت خود را در همه زمینه ها انجام دهد، بیان کرد: نیاز به دانشگاه چند بعدی داریم و در کنار وظیفه اصلی دانشگاه باید توجه جدی به ارتقاء و جایگاه اجتماعی و فرهنگی دانشجویان داشته باشیم و این بر عهده تشکل های دانشجویی است.

عارف اضافه کرد: دانشگاه برای اینکه بتواند نقش آفرینی کند به الزاماتی نیاز دارد که باید تحقق یابد، بخشی از آن بر عهده مجلس و نهادهای حاکمیتی است و مهم تر از همه آن ها اعتماد به دانشگاه است که متاسفانه از آن غافل شده ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید حاکمیت نگاه فرهنگی را به جای نگاه امنیتی در دانشگاه ها بپذیریم، بیان داشت: باید نگاه امنیتی از دانشگاه ها برداشته شود چراکه به ضرر ما خواهد بود و امکان ندارد بشود صدایی را خاموش کرد پس چه بهتر که در دانشگاه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه تک بعدی اولا با انقلاب و نظام ما هیچ گونه سازگاری ندارد، گفت: نگاه ما این است که باید همه فعالیت های دانشجویان علنی باشد و برای اینکه این امر تحقق پذیرد باید حاکمیت نگاه فرهنگی در دانشگاه باشد.

عارف تاکید کرد: دانشگاهی که قرار است کارخانه انسان سازی باشد نباید دستور پذیر باشد و باید اختیار کامل داشته باشد و حداقل بتواند در مورد امور داخلی خود تصمیم گیری کند.

وی اضافه کرد: اعتماد به دانشجو باید به عنوان یک اصل در دانشگاه باشد البته دانشجویان نیز باید مراقب باشند که از بیرون کسی به شما دیکته نکند چراکه در شان دانشجو نیست.

وامدار شدن به جریان های سیاسی، آفت تشکل های دانشجویی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وامدار شدن به جریان های سیاسی را یکی از آفت های تشکل های دانشجویی دانست و افزود:  دانشجویان نباید اجازه دهند که گروهی خارج از دانشگاه افکارشان را به آن ها القاء کند و تحت تاثیر جریان سازی آن ها قرار بیگرند.

عارف بر قانون مداری در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: برخورد های سلیقه ای در دانشگاه ها می تواند مشکل ساز باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری دو انتخابات مهم از جمله انتخابات مجلس اسلامی و خبرگان را در پیش رو داریم، بیان داشت: ما بر این باوریم که تفکر و نگاهی که در سال ۹۲ پیروز شد در اسفند امسال نیز پیروز می شود و شما تشکل های دانشجویی باید مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه را انجام دهید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامد ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    یکی این حرفو میزنه که خودش از بیرون بهش دیکته نشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس