کد خبر 414001
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱

دو روز پیش سیاه پوستان آفریقایی تبار در سرزمین های اشغالی تظاهرات اعتراضی گسترده ای را در میدان رابین؛ قلب تجاری تل آویو علیه تبعیض و خشونت های پلیس برگزار کردند. آنهاپس از انتشار ویدیویی از ضرب و شتم یک جوان سرباز سیاه پوست به خیابان های تل آویو آمدند.

به گزارش مشرق، در حالی که منطقه خاورمیانه این روزها درگیر تنش هایی همچون  بحران داعش در سوریه و عراق،تجاوز عربستان به یمن، تحولات داخلی در خاندان سلطنتی عربستان و تنش های گاه و بیگاه در مصر و لیبی است، شورش اعتراض آمیز سیاهپوستان در اسرائیل بسیاری از کارشناسان را غافلگیر کرده است. این شورش ها که به فاصله یک هفته از اعتراضات خشونت آمیز سیاهان  در  ایالات متحده آمریکا رخ داد باعث شد تا افکار عمومی به این حقیت تلخ پی ببرند که  حاکمان اسرائیل فراتر از معضلات حاصل از تجاوزگری و منازعات دیرین منطقه ای، در عرصه داخلی هم با بحران های جدی مواجه هستند.اگر نام اسرائیل در دهه های اخیر با تنازعات سیاسی و نطامی این کشور با فلسطین، لبنان و سوریه و همچنین محاصره و حمله  بهمناطقی همچون غزه و جنوب لبنان همراه بود این بار  یک مسئله داخلی مرتبط با پروژه دیرین ملت سازی در اسرائیل باعث بروز تنش در این کشور شده است.

 این مشکلات داخلی عموما از جانب رسانه های این کشور و متحدان غربی یا نادیده انگاشته شده و یا با عناوین نرم و تعدیل شده ای ارائه می شود. بنای تاسیس رژیم صهیونیستی بر پایه تبعیض دینی و تفکیک میان یهودیان و غیریهودیان گذاشته شده است. با این حال به نظر می رسد با تغییر نسل ساکنان مناطق اشغالی و یکپارچگی جمعیتی یهودیان، این بار تبعیض بر پایه نژاد و رنگ پوست جای تبعیض دینی را گرفته است.

دو روز پیش سیاه پوستان آفریقایی تبار در سرزمین های اشغالی تظاهرات اعتراضی گسترده ای را در میدان رابین؛ قلب تجاری تل آویو علیه تبعیض و خشونت های پلیس برگزار کردند. آنهاپس از انتشار ویدیویی از ضرب و شتم یک جوان سرباز سیاه پوست به خیابان های تل آویو آمدند.

 شورش سیاهان از بالتیمور تا تل آویو

به گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی، در درگیری های شدید عناصر پلیس رژیم صهیونیستی با یهودیان اتیوپیایی معترض به خشونت های پلیس، ۲۰ نفر از عناصر پلیس زخمی شدند و در مقابل، ۶ نفر از تظاهرکنندگان هم بازداشت شدند.شرکت کنندگان در این تظاهرات گسترده علیه تبعیض نژادی موسسات رسمی رژیم صهیونیستی در قبال یهودیان اتیوپیایی شعار می دادند.

یهودیان اتیوپیایی هفته گذشته نیز تظاهرات مشابهی را در شهر قدس برگزار کرده بودند که منجر به زخمی شدن ۸ نفر در درگیری با عناصر پلیس شده بود. این گروه از یهودیان سه سال پیش هم در اعتراض به خودداری برخی موسسات آموزشی از ثبت نام فرزندان آنها به همراه یهودیان از نژادهای دیگر، تظاهرات کرده بودند.

 سقوط سیاهان از قالی سلیمان!

یهودیان سیاه پوست ساکن اسرائیل، از یهودیان «فلاشا» در جنوب سودان و اتیوپی هستند که در عملیاتی به نام «قالی پرنده سلیمان» در دهه۱۹۸۰ و۹۰ میلادی به سرزمین های اشغالی منتقل شدند. این انتقال همچون کوچ گسترده و برنامه ریز شده یهودیان در آغاز شکل گیری این رژیم، با  وعده گردهمایی و زستن یهوداین جهان در ارض موعود شکل گرفت. با توجه به وضعیت اسفناک این دو کشور آفریقایی، یهودایان اتیوپیای و سودانی در  بدو ورود به  اسرائیل با شرایط مطلوبی از نطر امکانات و سطح زندگی مواجه شدند اما به تدریج و با ترکیب در جامعه  تبعیض مبتنی بر رنگ پوست ابتدا  زیر پوستی و بعدها به صورت آشکار شکل گرفت.

«حسین رویوران» کار شناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با «جام جم آنلاین» در این باره می گوید:« آنهایی که به یهودیت نگاه دینی دارند معتقدند که همه یهودیان از فرزندان یعقوب هستند و بنی اسرائیل هم به معنای فرزندان یعقوب است. آنها چنین استدلال می کنند که حضرت یعقوب سیاه پوست نبوده، بنابراین سیاه پوستان بدون تردید غیریهودی هستند و اینها اساسا نمی توانند یهودی باشند»

وی همچنین درباره شباهت اعتراضات سیاه پوستان آمریکایی و اسرائیلی با توجه به اشتراک مطالبه آنها (پایان دادن به خشونت پلیس و سیاست های نژادپرستانه) می گوید« اعتراضات سیاه پوستان آمریکایی و اسرائیلی در جوهر ضد نژادپرستانه آن اشتراک دارد اما باید گفت شرایط اعتراض و عوامل موثر بر آن در آمریکا تفاوت هایی اساسی با فعالیت های مشابه سیاهان اسرائیلی دارد. جامعه آمریکا اساسا یک جامعه مهاجرپذیر است و به طور طبیعی پذیرش دیگران در جامعه آمریکا مشهودتر است اگرچه رفتارها و تمایلات نژادپرستانه نیز در امریکا وجود دارد. به با وجود این که در جامعه آمریکا رفتارهای نژادپرستانه دیده می شود اما تحمل پذیری آن هم در اندازه ای هست که حاضر به قبول رییس جمهور سیاه پوست شود.امّا پذیرش در اسرائیل بر اساس مهاجرت نیست بلکه بر اساس هویت دینی (یهود) است. سیاه پوستان در اسرائیل هم دین و همکیش سایر یهودیان هستند اما پذیرشی برای آنها حتی به عنوان یهودی هم در اسرائیل وجود ندارد. اینگونه است که آشکارا در جامعه اسرائیل از نفی بلد و تبعید سیاه پوستان به کشوری دیگر سخن می گویند و حتی در کنست اسرائیلی در این باره بحث می شود. این نشان می دهد که در اسرائیل شرایط سیاه پوستان  حتی نسبت به آمریکا بدتر و سخت تر است».

آمار سخن می گویند

به گزارش «فارس»، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی آماری از حضور ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ یهودی اتیوپیایی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد که یک سوم آنها متولد خود سرزمین‌های اشغالی هستند اما علیرغم این، آنها از ادغام در جامعه صهیونیستی اسرائیل بسیار دور هستند.

بر اساس این گزارش متوسط درآمد یک یهودی اتیوپیایی فقط ۵۰۰۰ شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) است. همچنین متوسط درآمد یک خانواده اتیوپیایی ۱۰۵۹۷ شِکِل است در حالی که یک خانواده اسرائیلی غیر اتیوپیایی ۱۴۶۴۴ شِکِل درآمد دارد.

آمار و ارقام در بخش آموزش نیز قابل توجه است و میزان موفقیت یهودیان اتیوپیایی در امتحان «البغروت» (معادل دبیرستان) در سال ۲۰۱۳، فقط ۵۰ درصد در مقابل موفقیت ۶۳ درصدی دیگر اسرائیلی‌ها بوده است.

همچنین حدود ۲۵٫۵ درصد دانش آموزان اتیوپیایی موفق شده‌اند وارد دانشگاه شوند در حالی که این آمار در میان دانش‌آموزان غیر اتیوپیایی ۵۰٫۵ درصد است. در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ حدود ۲۷۸۵ دانش‌آموز اتیوپیایی بر سر کلاس درس حاضر شده اند و فقط ۱۰۳۱ نفر آنها وارد دانشگاه شده‌اند.

از سوی دیگر میزان برخوداری اتیوپیایی‌ها از رایانه شخصی نیز ۶۲ درصد در مقابل ۸۱ درصد بوده است و درباره اینترنت نیز ۴۷ درصد اتیوپیایی‌های ساکن اراضی اشغالی از آن برخوردارند و این در حالی است که ۷۰ درصد غیر اتیوپیایی‌ها اینترنت دارند.

در بخش آموزش نیز فقط ۱۶ درصد اتیوپیایی‌ها معلم هستند و در بحث مشاغل حکومتی نیز فقط ۱۰۷۴ اتیوپیایی مشغول هستند.در تاریخ ارتش اسرائیلی هیچ اتیوپیایی به درجه ژنرال نرسیده است و هیچ‌کدام به درجات عالی نظامی نرسیده‌اند.

 به نظر می رسد ساکنان سرزمین های اشغالی، علی رغم ۶ دهه تلاش حاکمان این رژیم در نیل به شرایط وعده داده شده در ارض موعود ناکام مانده اند. جامعه چند هویتی و چندتکه اسرائیل بستر مناسبی برای اعمال سیاست های نژادپرستانه ایجاد کرده است. درگیری های اخیر در تل آویو اگرچه آنقدر عمیق و گسترده نبود که در ارکان اصلی این رژیم تزلزلی یکباره ایجاد کند اما می تواند زمینه های بحران های اجتماعی بعدی را فراهم آورد.

*جلیل خبره - رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس