کد خبر 413857
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

هنوز برخورد بازدارنده ای برای جلوگیری از ورود پساب قالی شویی‌ها به سفره های زیر زمینی و روان آب‎ها نمی شود و این مواد سمی و خطرناک به مزارع کشاورزی و در نهایت سفره مردم می رود.

به گزارش مشرق، سالانه بخش زیادی از پساب قالی شویی‌ها و کارواش‌ها مضاف بر تولید خانوار به سفره های زیر زمینی و روان آبها می رود. مواد شیمیایی و سمی که در نهایت به سمت مزارع کشاورزی جنوب تهران رفته و تبدیل به سبزی و صیفی می‌شود.
با توجه به گستردگی فعالیت قالیشویان به ویژه در استان تهران آمار مشخصی از فعالیت آنها وجود ندارد و درکنار قالی شویی‌های مجاز و دارای پروانه فعالیت، فراوان اند قالیشویی‌های که بدون ثبت اطلاعات آنها در اصناف، فعالیت می کنند و علاوه بر تخلفات صنفی مشکلات زیست محیطی برای جامعه دارند.

رئیس اتحادیه قالیشویان استان تهران درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با استانداری تهران قرار بر این شد که فعالان مجاز این بخش برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی اقدام به ایجاد تصفیه خانه کنند تا از ورود این آب به زمین های کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

حمید محمدی کمسرخ افزود: برای ساماندهی فعالیت قالیشویان، منطقه ای نیز خارج از شهر تهران برای تمرکز فعالیت فعالان این بخش در نظر گرفته شده تا نظارت بیشتری بر کار این بخش ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: کارخانه‌های قالی شویی نیز مکلف به ایجاد تصفیه خانه در واحد خود شده اند، اما تا به امروز آمار مشخصی از ایجاد این تصفیه خانه ها در قالی شویی‌ها وجود ندارد.
رئیس اتحادیه قالیشویان استان تهران ادامه داد: هزینه ایجاد تصفیه خانه‌ها به اندازه آب مصرفی قالیشویی‌ها 20 تا 100 میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: درحدود 300 کارخانه قالیشویی در استان تهران وجود دارد که هر کدام از این کارخانه‌ها شامل بیش از 10 دفتر ارائه دهند این خدمات هستند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می ‌گوید:این سازمان برعملکرد زیست محیطی قالیشویی‌ها نظارت دارد زیرا مواد سمی و شوینده ها نابود کننده آبهای زیرزمینی هستند.
حسن پسندیده می افزاید: در صورتی که یک واحد قالیشویی تصفیه خانه نداشته باشد بر اساس قانون آن واحد ملزم به داشتن تصفیه خانه می‌شود که در صورت سرپیچی از قانون، از فعالیت آن واحد جلوگیری خواهد شد.
گفتنی است که بنا بر اعلام رئیس اتحادیه قالیشویان و مشاهدات عینی هنوز محدویت زمانی برای ایجاد تصفیه خانه در قالیشویی‌ها ایجاد نشده است و کماکان این آبها جذب سفره های زیر زمینی و روان آب های می‌شود.

اسفند سال گذشته از 10 درصد قالیشویی های مجاز شکایت شد

محمدی کمسرخ  در ادامه اظهار داشت: از شهروندان تقاضا می‌شود که قبل از  تحویل فرش‌های خود به قالیشوی‌ها از معتبر بودن آنها اطمینان لازم را کسب کنند زیرا سالانه تعداد زیادی از فرش‌های مردم به سرقت رفته یا دچار خسارت می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: قالیشویان مجاز نیز دارای تخلفات هستند که در ایام پایانی سال به دلیل افزایش حجم فعالیت آنها این تخلفات گسترش پیدا می کنند به طوری که بر اساس برآورد انجام شده در اسفند ماه سال قبل شهروندان از 10درصد خدمات ارائه شده واحد های مجاز شکایت داشتند.
وی گفت: مردم برای اطمینان از مجوز فعالیت این اصناف به در گاه اطلاع رسانی اتحادیه  مراجعه یا از روزنامه های کثیر الانتشار قالیشویی مورد نظرخود را انتخاب کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس