کد خبر 413817
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

رئیس کل نظام پزشکی ایران گفت: کشور ما در پیوند اعضا به روش لاپاراسکوپی در آسیا جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی در مراسم تجلیل از اساتید و منتخبان دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان ضمن گرامیداشت روز معلم و استاد اظهار داشت: در آستانه هزاره سوم سه چالش بزرگ فراسوی آموزش پزشکی قرار دارد.

وی در مورد نخستین چالش به شیشه‌ای شدن مرزهای جغرافیایی و فرآیند جهانی شدن اشاره کرد و گفت: گسترش پرشتاب علوم پزشکی در فناوری‌های نوین امری انکارناپذیر است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایرانخاطر نشان کرد: پس از سال 2013 میلادی میانگین عمر یافته‌های جدید در حوزه‌های مختلف به ویژه علوم پزشکی به کمتر از 3.5 ماه تقلیل یافته است.

به‌روزرسانی دانش اساتید متناسب با گسترش علوم

وی چالش دوم را نوع برخورد معلمان با رشد حیرت انگیز علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: معلمان واساتید باید خود را برای برخورد با پیشرفت روزافزون علوم مسلح کنند.

زالی در مورد چاش سوم ابراز کرد: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی بحث تولید ثروت مبتنی بر دانش مطرح است و فراگیری علم باید در راستای تولید ثروت و افزایش بهره‌وری انجام گیرد و از حالت مبحوس در آرشیوهای دانشگاهی خارج شود.

وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری برای ایجاد تغییر نگرش و نظریه‌پردازی در بحث فراگیران علوم بیان کرد: در بحث نخبه پروری ارتباط صمیمانه استاد و دانشجو نکته بااهمیتی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایرانبه ایجاد ارتباط عاطفی و هیجانی مثبت بین استاد و دانشجو تأکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته یک نگاه مکانیکی صرف بین استاد و دانشجو ارتباط آن‌ها را شکننده کرده است.

وی عنوان کرد: سبک و سیاق آموزش باید به گونه‌ای تغییر یابد که که دانشجو احساس مشارکت کرده و استاد شرایط یادگیری را در صحنه کلاس مدیریت کند.

شناسایی نیازهای جامعه در حوزه سلامت در ارائه مدل‌های آموزشی

زالی در مورد انطباق آموزش‌های پزشکی با نیازهای جامعه تصریح کرد: در مدل‌های آموزشی به در حال حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه سلامت هستیم.

وی بیان کرد: عدم انطباق نیاز جامعه با آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود سبب شده تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توانایی و جرئت ارائه خدمات را از دست بدهند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه شناسایی نیازهای جامعه هنر یک دانشگاه مترقی است، ابراز کرد: تغییر رفتار متناسب با نیاز جامعه مسئله‌ای است که امروزه بسیار مورد توجه است.

وی به قداست رشته پزشکی اشاره کرد و گفت: پزشکان در جامعه به دلیل برقراری ارتباط عاطفی با بیماران به عنوان محرم واقعی آ‌ن‌ها تلقی می‌شوند و بیماران علاوه بر طرح بیماری خود برخی از مسائل خانوادگی را نیز با پزشک درمیان می‌گذارند.

زالی اظهار داشت: امروزه در نظریه‌پردازی علوم پزشکی موضوع مهمی مطرح شده که بر اساس آن پزشک باید دارای خصلت مسئولیت پذیری اجتماعی باشد که با تحقق این موضوع به یک پزشک پنج ستاره تبدیل می‌شود.

تقویت خصلت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در پزشکان پنج ستاره

وی عنوان کرد: پزشک پنج ستاره علاوه بر دانش کافی و کسب مهارات در پزشکی، دارای مهارت‌های اجتماعی در برقراری ارتباط با بیماران بوده و نسبت به تغییرات محیط اطراف خود حساس است و در آن مداخله فعال می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ابراز کرد: امروزه با افزایش سطح سواد، تغییرات جمعیت شناختی، سرعت انتقال در مفاهیم بیماری‌ها و ساده‌سازی مفاهیم در عرصه سلامت مباحثی مانند خودباوری و خوداتکایی بیمار در رابطه پزشک با بیمار مطرح می‌شود.

مشارکت بیماران در فرایند درمان

وی افزود: بر این اساس بیمار یک شخص فعال و پویا است که خود و همراهانش در برنامه‌های درمانی و تشخیصی مشارکت می‌کنند که این موضوع ریشه در آموزه‌های دینی دارد.

زالی بیان کرد: امروزه موضوع اخلاقگرایی حرفه‌ای مبتی بر فناوری‌های نوین مطرح است که باید اعتماد بین پزشکان وبیماران ترویج و تشویق یابد.

وی در مورد جایگاه کشور در حوزه سلامت عنوان کرد: ایران در تولید علم در جایگاه هفدهم در بین کشورهای جهان قرار دارد و در سال 2015 رتبه نخست تولید علم از لحاظ کیفیت و نرخ رشد در بین 26 کشور مدیترانه شرقی را از آن خود کرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه کشور ایران در بسیاری از رشته‌های نوین مانند سلول‌های بنیادی پشتاز است، تصریح کرد: امروزه رتبه ایران از نظر فرآوری در سلول‌های بنیادی هفتم جهانی بوده و در بخش نانوتکنولوژی در حوزه علوم پایه و بالینیدر آسیای جنوب غربی اول است.

جایگاه نخست ایران در آسیا در پیوند اعضا به روش لاپاراسکوپی

وی به افتخارات ایران در روش‌های درمانی از جمله درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: کشور ما در پیوند اعضا به روش لاپاراسکوپی در آسیا جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

زالی در مورد وضعیت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: این دانشگاه با 10 رشته PHD و 20 رشته کارشناسی ارشد از آینده درخشانی برخوردار است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس