کد خبر 413765
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۱

طرح استانی شدن انتخابات مجلس علاوه بر مخالفت دولت، در داخل و خارج از مجلس نیز مخالفان و موافقانی دارد. سابقه طرح استانی شدن انتخابات مجلس به سال 86 برمی‌گردد. در آن سال شورای نگهبان ، طرحی را که با همین عنوان مطرح شد، رد کرد.

به گزارش مشرق، کمتر از یک سال به برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است. این در حالیست که تاکنون ساز و کار این انتخابات مشخص نشده است؛  چراکه نمایندگان مجلس در آذر ماه گذشته یک فوریت طرحی را با امضای 169تن از نمایندگان مجلس یک به امضا رساندند که پس از تصویب برای بررسی جزئیات به  کمیسیون شوراها  واگذار شد.

نمایندگان امضاءکننده طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کردند این طرح از طریق تغییر و تعیین حدود جدید حوزه‌های انتخابیه در پی کسب اهدافی نظیر ارتقاء سطح کیفی مجلس، افزایش میزان مشارکت عمومی در انتخابات و جلوگیری از وقوع برخی تخلفات همچون خرید رای است.

کلیات این طرح در حالی به تصویب رسید که علاوه بر مخالفت دولت، مخالفان و موافقانی در داخل و خارج از مجلس دارد، سابقه طرح موضوع برگزاری استانی شدن انتخابات مجلس به سال 86 برمی‌گردد. در ‌آن سال طرحی که با همین عنوان مشابه مطرح شد که با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد. 

«نجات‌الله ابراهیمیان» سخنگوی شورای نگهبان در تشریح دلایل رد این طرح در سال 86 توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: عمده دلیل مخالفت شورای نگهبان و اعلام مغایرت، مخالفت با اصولی از قانون اساسی بود که بر مشارکت عمومی مردم و اتکا به آرای ملت تکیه  داشت.

وی بیان کرد که اگر این طرح مشابه طرح سال 86 باشد و با همان ایرادات به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، بر اساس رویه قبلی شورای نگهبان حکایت از مخالفت دارد.

«حسینعلی امیری» قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور و نماینده دولت در طرح استانی شدن انتخابات مجلس درباره استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و نظر وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات درباره این طرح، گفت: ضمن احترام به نظر طراحان، باید بگویم در صورت قانونی شدن طرح مذکور، ارتباط مستقیم مردم با منتخبان کاسته شده و عملا به موضوع نمایندگی خدشه وارد می‌شود و ارتباط بخشی از مردم با بخشی از حاکمیت که مجلس و قوه مقننه است قطع و یا دست کم کاهش می‌یابد مضاف بر اینکه نمایندگان نیز ملزم به پاسخگویی نیستند.

در حالی وزارت کشور با این طرح مخالفت کرده  و ابراهیمیان از رد این طرح  در سال 86 سخن به میان آورده که علی اکبر ولایتی، عضو رییس تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: فکر می‌کنم اگر به شهرهای کوچک این حق داده شود که مستقلا نماینده خودشان را به مجلس بفرستند، بهتر باشد.

همچنین محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز درباره این طرح ابراز کرد: مجمع تشخیص با طرح استانی شدن صرف انتخابات موافق نیست ولی با استانی شهرستانی شدن موافق است. 

اما این طرح همچنان مخالفانی دارد که معتقد هستند در صورت اجرایی نشدن این طرح نامزدهای مستقل نمی‌توانند رقابتی برابر با دیگر نامزدها داشته باشند.

جعفر قادری درباره معایب طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس بیان کرد: با تصویب طرح استانی شدن انتخابات قومیت‌هایی که اکثریت یک استان را تشکیل می‌دهند، در انتخاب نمایندگان آن استان سرنوشت‌ساز می‌شوند و مناطق محروم و کم جمعیت از داشتن نماینده محروم خواهند شد.

همچنین علی کیهانی، دبیر کل حزب حامیان انقلاب اسلامی گفت: در صورت استانی شدن انتخابات، شهرهای کوچک این احساس را می‌کنند که رای ‌آن‌ها تاثیرگذاری مطلوبی ندارد و کسانی به مجلس راه پیدا می‌کنند که در سطح استانی از جایگاه‌های بالاتر اقتصادی و سیاسی برخوردارند.

با توجه به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مخالفت دولت را به  دنبال دارد و شورای نگهبان نیز از رد این طرح در سال 86 سخن به میان‌آورده است باید دید که آیا این طرح به تصویب نهایی مجلس و برای اعلام نظر نهایی به شورای نگهبان ارجاع می‌شود یا آنکه در همین مرحله مسکوت باقی می‌ماند؟
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس