سخنگوی وزارت خارجه گفت: ورود حجم سنگین سلاح و عناصر تروریستی به داخل سوریه و نقش برخی کشورها در اعزام تروریست‌ها به این کشور غیر قابل قبول و به مثابه دخالت نظامی آشکار در سوریه است.

افخم:حقوق هسته‌ای ایران تا ابد ادامه خواهد داشتبه گزارش مشرق، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها در خصوص اوضاع کنونی در یمن، نشست ژنو درباره سوریه، مذاکرات هسته‌ای و ... پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اوضاع کنونی در یمن با بیان اینکه متأسفانه 40 روز از تجاوز نظامی ائتلاف به یمن می‌گذرد و شاهد کشته و مجروح شدن مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن هستیم، عنوان کرد: تأسیسات زیربنایی این کشور در معرض نابودی قرار گرفته است. ما از ابتدای این تجاوزات آن را محکوم کردیم و انتظار دایم جامعه جهانی توجه ویژه‌ای را در این خصوص و در جلوگیری از تلفات انسانی نشان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که امروز یمن در معرض وقوع فاجعه انسانی است، خاطرنشان کرد: محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز باعث تضییقات و محدودیت‌ها در امور اولیه مردم یمن شده و موضوعاتی چون برق، نان و دارو از مسائلی است که مردم یمن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی گفت‌وگو با کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی را برای پایان دادن به محاصره و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به صورت جدی دنبال می‌کند و امیدواریم با اهتمام جدی عوامل مؤثر، کمک‌های اولیه انسانی به مردم یمن برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام عربستان در ممانعت از فرود هواپیماهای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران برای مردم یمن، خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه شاهد اقدام غیرانسانی و ضد انسانی بودیم که با بمباران فرودگاه و تداوم این کار مانع از ارسال کمک‌ها شدند و سایر کمک‌های انسان‌دوستانه با چنین محدودیت‌هایی مواجه است.

وی اضافه کرد: ما ضمن محکومیت این اقدام ضد انسانی، راه‌های مختلف ارسال کمک‌ها را بررسی می‌کنیم و با نهادهای مربوطه به ویژه صلیب سرخ در تماس هستیم تا در اولین زمان کمک‌های انسان‌دوستانه را در اختیار مردم یمن قرار دهیم.

افخم محاصره یمن را اقدامی غیر قابل بخشش خواند و افزود: این اقدام در خاطره و حافظه ملت‌های عرب باقی خواهد ماند.

وی با ذکر این نکته که تماس‌های سیاسی ما در این خصوص برقرار است، خاطرنشان کرد: همزمان با ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوهایی را با کشورهای مؤثر برای حل بحران یمن داریم و جمهوری اسلامی راه‌های مختلفی را در این خصوص دنبال می‌کند و در همین راستا طرحی چهار ماده‌ای را ارائه دادیم.

به گفته وی باید منطقه را از جنگ‌، تنش و گسترش آن دور کرد و عقل و منطق نیز چنین حکم می‌کند که کشورهایی که خواهان صلح و ثبات در منطقه هستند در راستای حل این بحران قدم بردارند.

وی در خصوص توقیف کشتی متعلق به جزایر مارشال در بندرعباس با بیان اینکه این مسئله کاملاً حقوقی است،‌ اظهار داشت: این موضوع به هیچ وجه جنبه سیاسی و نظامی ندارد و نباید بحث کشتی را به دلیل مسائلی که در منطقه است به موضوعات دیگر گره بزنیم.

افخم با ذکر این نکته که این کشتی دارای شاکی خصوصی بوده، خاطرنشان کرد: بر اساس حکم قضایی که به سازمان بنادر و گمرکات ما و به نیروی دریایی اعلام شده، حکم اجرا و کشتی در داخل آب‌های سرزمینی ایران متوقف شد.

وی عنوان کرد که مذاکره بین شاکی خصوصی و طرف مقابل در جریان است و احتمال دارد که موضوع ظرف یکی دو روز آینده حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه 24 خدمه کشتی آزاد هستند و اگر بخواهند می‌توانند از دسترسی کنسولی برخوردار شوند، خاطرنشان کرد: آنها مشمول قاعده توقیف کشتی نیستند. البته اینکه مقررات حرفه‌ای آنها چگونه عمل کند بحث دیگری است و مذاکرات بین کشتی و شرکت‌کشتی‌رانی در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده در خصوص متعرضان به دو نوجوان ایرانی در جده خاطرنشان کرد: موضوع توسط سفارت ایران در ریاض و همچنین سرکنسولی‌گری ما در جده به طور مستمر دنبال می‌شود و با مسئولان اجرایی در دست پیگیری است.

وی عنوان کرد: هنوز تصمیمی که قطعی باشد به نمایندگان ما اعلام نشده، ولی این موضوع به صورت جدی از سوی ما دنبال می‌شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ممنوعیت سفر به حج خاطرنشان کرد: باید ببینیم که حکم و مجازات برای عاملان این اقدام چیست و سپس در مورد تعلیق ممنوعیت حج صحبت کنیم.

افخم درباره موضوع گریز هسته‌ای عنوان کرد: این موضوع از مواردی است که خبرنگاران کشورهای 1+5 باید از مسئولانشان بپرسند. ما گریزی نداریم و دنبال ساخت بمب نبوده و نیستیم و دلایل شرعی و خاص آن را اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بحث گریز هسته‌ای به عنوان بحثی است که طرف مقابل به عنوان نگرانی خود بیان می‌کند، اظهار داشت: این چیزی نیست که مورد پذیرش ما باشد، آنها می‌گویند توافقی که به دست می‌آید موجب می‌شود که اگر ایران بخواهد وارد پروسه غیر صلح‌آمیز شود از زمان ورود تا حصول نتیجه یک سال طول می‌کشد. این استدلالی است که طرف مقابل مطرح می‌کند و به این مفهوم نیست که به عنوان یک بند مورد توافق قرار گیرد و این استدلال غیرواقعی است.

افخم افزود: چیزی به عنوان پذیرش این بحث در هیچ یک از متونی که تأیید شده، نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص فاصله زمانی بین حصول توافق جامع تا اجرای آن که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: از روزی که توافق حاصل می‌شود تا روز اجرا، فاصله‌ای وجود دارد که ما در این فاصله مقدمات را انجام و طرف مقابل نیز مقدمات لازم را صورت می‌دهد، اما زمان اجرای تعهدات یک روز مشخص خواهد بود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مذاکرات نیویورک به این موضوع اختصاص داشت که زمان اجرای تعهدات یک روز مشخص باشد.

افخم همچنین اعلام کرد که رئیس‌جمهور چین قرار است به تهران سفر کند و پس از اینکه زمان‌بندی قطعی آن مشخص شد اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی خود در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلستان در تهران و لندن گفت: تحول قابل ذکر جدیدی در این زمینه نداریم. کاراداران ترددی به کار خود ادامه می‌دهند و روال کار را دنبال می‌کنند. این مسیر کاملاً تدریجی و گام به گام است.

افخم با بیان اینکه مذاکرات برای تنظیم راه‌های از سر گیری فعالیت سفارتخانه‌ها ادامه دارد عنوان کرد: در گفت‌وگوهای کارشناسی نیز رفع موانع در این خصوص مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد و نتیجه‌ای که قابل ذکر باشد هنوز صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در خصوص اینکه آیا در دور بعدی مذاکرات وین نیز وزرای خارجه نیز حضور دارند گفت: هفته آینده آقایان روانچی و عراقچی با هلگا اشمیت معاون موگرینی در وین مذاکره دارند و قرار است آخر هفته آینده نیز گروه 1+5 به آنها بپیوندند و در صورتیکه ضرورت باشد وزرا به جمع اضافه شوند در آن ایام تصمیم گیری می‌شود و بسته به روند تدوین پیش نویس دارد.

مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی امروز چهارشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص گفت‌وگوهای مربوط به سوریه در ژنو خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها مجموعه مشورت دوجانبه‌ای است که نماینده دبیر کل در امور سوریه با کشورهای مختلف ترتیب داده که این مشورت‌های دو جانبه از دیروز شروع و طی چند هفته ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی به عنوان کشور مؤثر در منطقه و سوریه بر راهکار سیاسی و احقاق حقوق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان، در این گفت‌وگوها طرف مشورت است و این گفت‌وگوها دو جانبه است و به شکل اجلاس بین‌المللی نیست.

وی همچنین عنوان کرد که گفت‌وگوهای کنونی در ژنو فعلاً در سطح سفرا است. از جمهوری اسلامی گروه کارشناسی ما از تهران در این گفت‌وگوها حضور دارد.

افخم درباره بحران سوریه و طرح ایران برای حل این بحران خاطرنشان کرد: چهار سال از این بحران می‌گذرد و جمهوری اسلامی از ابتدا راهکار سیاسی را مد نظر داشت و ما طرحی را با اولین نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مطرح کردیم و گفت‌وگوهایی پیرامون آن انجام شد.

وی ادامه داد: ما کماکان بر تنظیم راهکار سیاسی مبتنی بر حقوق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان و گفت‌وگوهای سوری-سوری تأکید داریم. بعد از گفت‌وگوهایی که نماینده جدید دبیرکل آغاز کرده، طرف مشورت بودیم و مبنا این است که دوباره مشورت‌ها انجام گیرد و با تجمیع نظرات و بررسی مجدد آنها بتوان راهکار جدیدی برای حل این بحران یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران با بیان اینکه ما مخالف هرگونه زیاده‌خواهی هستیم و در مقابل آنها به طور جدی ایستادگی کرده و خواهیم کرد، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده در دوره‌های مختلف مذاکرات و در پشت میز مذاکرات همواره با زیاده‌خواهی‌ها مقابله کرده و آنچه در متن توافق جامع درج خواهد شد، تعیین کننده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این اظهارات را تبلیغاتی عنوان و تصریح کرد: این اظهارات در عزم و اراده تیم مذاکره‌کننده ایران نسبت به تحقق حقوق ملت ایران تأثیری نخواهد داشت و ما تحت تأثیر این شانتاژهای تبلیغاتی قرار نخواهیم گرفت.

وی ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی در مورد رفع تحریم‌ها و بازرسی‌ها به طور صریح و جدی با طرف‌های مذاکره‌کننده بحث شده. غنی‌سازی در خاک ایران حقی است که داشته‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم و تا ابد از آن استفاده خواهیم کرد.

افخم درباره خط قرمزهای ایران در بحث بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای عنوان کرد: موضوعات مورد مذاکره مشخص است و تا قبل از تنظیم متن نهایی توافق جامع بحث‌ها قطعی محسوب نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپملاسی تصریح کرد: در بحث بازرسی ما تابع یک نظام غیرمتعارف و استثنایی نخواهیم شد و به عنوان کشور عضو NPT باید همانگونه که با سایر کشورها برخورد می‌شود با ایران نیز برخورد شود و ما قاعده استثناء در بحث بازرسی هسته‌ای نخواهیم بود و به طور صریح به طرف‌های مذاکره‌کننده این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

وی در واکنش به اظهارات پادشاه عربستان در دیدارش با اولاند درباره ایران خاطرنشان کرد: اگر اظهاراتی که به نقل از مقام بلندپایه عربستان عنوان شده دقیق باشد باید گفت که ایشان در یک تحلیل کاملاً اشتباه اظهار نظر کرده و اینکه ایران تهدیدی برای منطقه است تحلیلی کاملاً اشتباه است.

وی با بیان اینکه متأسفانه طی سه دهه گذشته این تحلیل اشتباه مبنای قضاوت همکاری با ایران قرار گرفته، خاطرنشان کرد: این تحلیل اشتباه مانع همکاری جدی در منطقه شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم آنها تحلیل‌های اشتباه را کنار بگذارند زیرا جمهوری اسلامی همواره خیرخواه کشورهای منطقه و به دنبال همکاری جمعی و صلح در منطقه بوده است. تحلیل‌های اشتباه در راستای منافع مزبور، منطقه را به از هم گسستگی می‌کشاند و منافع هیچ یک از کشورهای منطقه را تأمین نخواهد کرد.

خبرنگاری از افخم پرسید، اگر توافق جامع حاصل نشود ایران چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند، که وی پاسخ داد: مقامات عالیرتبه کشور همه سناریوهای ممکن را در نظر دارند. اگر توافق احتمالی حاصل شود نتایج و آثاری خواهد داشت و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد سناریوهای آن را بررسی کرده‌اند و اگر در همین نقطه متوقف شویم نیز سناریوی آن مطالعه شده و همه امکانات و پیش‌بینی‌ها به عمل آمده است.

افخم تصریح کرد: اینگونه نیست که همه سرنوشت کشور به توافق جامع گره خورده باشد. ما خواهان توافق جامع به هر قیمتی نیستیم و برخی مطالبی که گفته می‌شود شانتاژ تبلیغاتی است و جمهوری اسلامی یک کشور قدرتمند دارای منطقی قوی مبتنی بر اصول کاملاً شناخته شده است که پایبندی خود را نشان داده‌ایم.

وی تصریح کرد: هیچ هراسی نداریم که سناریوی دیگری صورت گیرد. ما مصمم هستیم این پرونده ساختگی و بحران غیرضروری را خاتمه دهیم و بر همین اساس با اراده سیاسی قوی وارد مذاکرات شدیم و متناسب با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کار را در آینده ادامه می‌دهیم.

سخنگوی دیپلماسی درباره اینکه گفته می‌شود حضور مستشاران نظامی ایران در عراق کمرنگ شده، اظهار داشت: حضور مستشاری ما در عراق به درخواست دولت این کشور بوده و تغییری در روند این مشورت‌ها ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور هیأت نفتی آمریکا در ایران خاطرنشان کرد: وزارت نفت اعلام کرد و ما نیز هیچ گزارشی در این زمینه نداریم و خبرها در این خصوص موثق نبوده است.

وی در خصوص تمایل شرکت‌های آمریکایی برای حضور در بازار ایران و زمینه برای حضور آنها خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته شاهد تردد شرکت‌های خصوصی و تجاری در حوزه‌های مختلف از کشورهای مختلف غربی و آسیایی در ایران بودیم و هیچ منع ویژه قانونی برای حضور شرکت‌های خصوصی نیست مگر اینکه مورد خاصی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر تجزیه عراق، خاطرنشان کرد: ما شاهد واکنش قوی، محکم و صریح دولت، ملت و مرجعیت عراق بودیم. ما خواهان حفظ یکپارچگی و احترام به حاکمیت عراق هستیم و این طرح‌ها کاملاً مداخله‌جویانه با هدف تفرقه، تشتت و تضعیف عراق صورت می‌گیرد و هوشیاری دولت، ملت و مرجعیت عراق مانع از پیشرفت این طرح‌ها می‌شود.

به گفته وی هوشیاری ملت عراق باعث انسجام و وحدت در عراق خواهد شد.

افخم اضافه کرد: این اقدامات مداخله‌جویانه که اهداف پشت پرده و عمیق‌تری را دارد با مقاومت مردم عراق راه به جایی نخواهد برد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه خاطرنشان کرد: حضور کشورهای خارجی در منطقه همواره موجب بی‌ثباتی شده که به نا امنی، تشتت، اختلاف و تفرقه منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه منافع مادی کشورها و انگیزه آنها برای دخالت در امور منطقه شناخته شده است، خاطرنشان کرد: با هوشیاری ملت‌های منطقه به دخالت خارجی پایان داده می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما سابقه کشورهای غربی از رژیم دیکتاتور صدام را شاهد بودیم و بهتر است کشورهای غربی حضورشان در منطقه و حمایت‌هایی که به عمل آوردند به گذشته نگاهی بیندازند و از گذشته‌ای که نتایجی برای آنها نداشت درس عبرت بگیرند.

وی درباره مذاکرات با روسیه در خصوص اوضاع یمن خاطرنشان کرد: مذاکرات با روسیه در کنار بقیه مذاکراتش که با کشورهایی که نگاهی نزدیک و همسو با بحران یمن دارند صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه مسئله یمن راهکار نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل شود محور اصلی این گفت‌وگوهاست و ما به مشورت با کشورهای مختلف ادامه می‌دهیم و اولویت اول ما در این زمینه ارسال هرچه سریع‌تر کمک‌ها به یمن است.

افخم افزود: امیدواریم با تشریک مساعی کشورهای مختلف شاهد ارسال کمک‌ها باشیم.

وی درباره سفر فؤاد معصوم رئیس‌جمهور کشور عراق نیز گفت: وی هفته آینده به دعوت آقای روحانی به جمهوری اسلامی سفر می‌کند. روند گفت‌وگوها در حوزه‌های مختلف بسیار خوب است و مشورت‌های نزدیکی بین این دو کشور در مورد مسائل منطقه به خصوص موضوع تروریسم و گروه‌های تکفیری صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در سفر فؤاد معصوم به موضوع قرارداد الجزایر نیز پرداخته خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای کارشناسی و فراگیر متعدد در این زمینه انجام شده، اما اطلاعی ندارم در طول این سفر نهایی خواهد شد یا خیر.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: در وین شکل توافق جامع و چگونگی نگارش مورد مذاکره قرار گرفت و ورود و شروع به نگارش بندها از نیویورک آغاز شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین حوادث اخیر در بالتیمور آمریکا را نشانه وجود بی عدالتی و تبعیض در این کشور ارزیابی کرد و افزود: نابرابری در استفاده از فرصتها بین گروه‌های نژادی مختلف زمینه ساز اینگونه حوادث است.

افخم تصریح کرد: با توجه به اذعان مقامات ارشد آمریکایی به این تبعیض و نابرابری، زمان آن رسیده تا به زخم‌های عمیق اجتماعی در آمریکا رسیدگی شود.
وی اضافه کرد: برخورد خشن پلیس با نشانه‌هایی که معلول تبعیض و بی عدالتی هستند، نمی‌تواند این مشکلات را حل کند.
افخم گفت: رعایت حقوق انسانها از هر نژاد، رنگ و مذهب باید بیش از پیش مورد توجه دولت آمریکا قرار گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حادثه تیراندازی در گارلند ایالت تگزاس آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه اقدام تروریستی و کشتن انسانهای بی گناه را محکوم می‌کند، اما در عین حال لزوم احترام به عقاید و ارزش‌های مسلمانان جهان را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: ما هرگونه اقدام موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلامی (ص) و نفرت پراکنی و ترویج اسلام هراسی را نیز در زمره تلاش مذبوحانه گروهی اندک بمنظور ترور اندیشه و عقاید مسلمانان دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحولات میدانی در شمال سوریه تصریح کرد: استمرار اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه و کشتار و آوارگی مردم بی دفاع را محکوم می‌کنیم و این وضعیت بطور مسلم ناشی از حمایت‌های آشکار خارجی از تروریست‌ها می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: ورود حجم سنگین سلاح و عناصر تروریستی به داخل سوریه و نقش برخی کشورها در اعزام تروریست‌ها به این کشور غیر قابل قبول است و به مثابه دخالت نظامی آشکار در سوریه بوده و سکوت معنادار سازمان ملل در این رابطه جای سؤال جدی دارد.
وی افزود: ما همواره نسبت به استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی نامشروع خود در منطقه و فراگیر شدن بی ثباتی و ناامنی در منطقه هشدار داده‌ایم.

افخم اضافه کرد: گفت‌وگوی داخلی سوری – سوری بدور از تحمیل شروط بازیگران خارجی تنها راه حل خروج از بحران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و به حمایت‌های خود از ملت و دولت سوریه برای مقابله با تروریست‌ها ادامه خواهد داد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسینی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    خانم افخم . بهتر بود بعد از گفتن حقوق هسته ای ایران تا ابد ادامه خواهد داشت .مینوشتید نظارت امریکا هم بر علوم هسته ای ایران تا ابد ادامه خواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس