کد خبر 412094
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

با اجرای پروژه ساخت 10 دستگاه دکل حفاری دریایی توسط مهندسین داخلی، صنعت نفت و گاز ایران از واردات این تجهیزات بی نیاز شد.

 به گزارش مشرق، مهندس حسن ذکایی مدیر نظارت بر ساخت داخل و تولید شورای عالی صنایع دریایی کشور با اعلام این خبر گفت: قرارداد ساخت 5 دستگاه دکل حفاری بین کنسرسیوم شرکت نفت وگاز رضوی و شرکت تسدید منعقد و 5 دستگاه دیگر نیز بزودی بین دو شرکت ایرانی منعقد خواهد گردید.

قرارداد ساخت دکل های حفاری با استفاده از حداکثر توانمندیهای کشور منعقد شده و بر مبنای آن قرار است ساخت  دکل‌های حفاری از این پس در داخل کشور انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت جهانی هر یک از سکوها حدود 250 میلیون دلار است و با ساخت داخل شدن این تجهیزات حدود 2 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

به گفته مهندس ذکایی این میزان صرفه جویی ارزی معادل نیمی از سرمایه مورد نیاز ساخت یک فاز عسلویه است.

وی یادآور شد: پروژه ساخت این سکوها طی یک مقطع زمانی 4ساله انجام خواهد شد و طی این مدت 2هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد می‌شود و میزان ساخت داخل این تجهیزات از 54درصد تا 85 درصد می‌رسد.

به گفته ذکایی در حالی که طی سال‌های ابتدایی دهه هفتاد شمسی نهضت ساخت داخل کردن سکوهای حفاری  نفتی آغاز شده بود ولی پس از مدت زمانی این پروژه رها شد و ده‌ها دستگاه دکل حفاری به ازای خروج میلیاردها دلار به داخل ایران آمد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که برای توسعه و افزایش سکوهای حفاری نفتی و گازی به ویژه در حوزه گازی پارس جنوبی به دنبال شرکت‌های بزرگ نفتی جهان و در انتظار تأمین و تجهیز از آنها هستیم و دست نیاز بسوی آنها دراز کرده ایم و تحریم‌های نفتی آمریکا و اروپا موجب عقب کشیدن این شرکت‌ها از طرح‌های بزرگ سکوسازی در کشورمان شده است  در عین ناباوری ، شرکت‌های داخلی برای ساخت این تجهیزات و تحویل آن‌ها در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان اعلام آمادگی کردند.

مدیر نظارت بر ساخت داخل و تولید شورای عالی صنایع دریایی کشور اضافه کرد: هم اکنون 21 درصد تولید نفت ایران معادل 800 هزار بشکه در روز مربوط به منابع فرا ساحل است و با توجه به اینکه 6/33 درصد گاز ایران در خشکی و 4/66درصد در دریا جای گرفته است، اهمیت توسعه صنایع فرا ساحل بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی گفت: امید است با اجرایی شدن قراردادهای فوق شاهد تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه استفاده حداکثری از توان داخل حداقل در این بخش باشیم .

منبع:شورای عالی صنایع دریایی کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    الحمدالله رب العالمین.
  • ناشناس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    ساخت دکل حفاری دارای سابقه درخشانی در صنعت ایران میباشد. انگار مهندسینی که قراره دکل دریایی بسازند فراموش کرده اند که با کلی تبلیغات قرار شد دکل حفاری در خشکی رو بسازند. بعد از چند سال که اجازه خرید دکل حفاری از خارج به هیچ شرکتی داده نشد دکل حفاری ساخته شده حتی نتوانست Rig Up شود. لازم به ذکر است که در کشور تنها قادر به ساخت سازه دکل حفاری هستیم و تجهیزات دکل حفاری را از خارج خریداری کرده و روی آن نصب میکنیم(از قبیل Top Drive و Mud Pump و ژنراتور ها و الک لرزان و تجهیزات تصفیه گل و تجهیزات کنترل فوران چاه که شامل قطعات زیادی میباشد و .....) لازم به ذکر است که سازه دکل حفاری بخش ناچیزی از دکل حفاری میباشد . مهم تر از آن تجهیزات آن میباشد که باید استاندارد های API را داشته باشد. حال آنکه دکل حفاری دریایی که تجهیزات آن بیشتر از دکل حفاری خشکی است . ما که سازنده تجهیزات دکل حفاری نیستیم و تنها سازنده سازه آن هستیم .به خاطر همین سیاست های غلط است که اینقدر در برداشت از مخازن نفت و گاز مشترک از کشور های همسایه مان عقب هستیم و مخازن نفتی موجود در داخل کشور از چاههای توسعه ای که باید زده شود تعداد کمی حفر شده است و باعث کم شدن تولید نفت به مرور زمان شده است. چرا ما حاضریم صنعتی را در داخل مونتاژ کنیم ولی از خارج وارد نکنیم در صورتی که میدانیم که هزینه ای که میپردازیم از جوانب دیگر بسیار زیاد است. در بخش صنعت باید توجه داشته باشیم که صنعت اتومبیلمان سرمشقی برای صنایع دیگرمان نباشد بلکه عبرتی برای صنایع دیگر باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس