کد خبر 411834
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به اینکه فاجعه مرگ مادر مهمترین دغدغه ماماهاست، از راه اندازی بانک مامایی در ایران خبر داد و گفت‌: امیدواریم شاهد عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها باشیم.

 به گزارش مشرق، نجمه تهرانیان مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اظهار داشت: جامعه مامایی همواره با موانع بزرگی روبرو بوده است که خوشبختانه در یکسال گذشته توانستیم گام‌های خوبی را در این راه برداریم.

وی با اشاره به مشکل عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها گفت: با توجه به حمایت‌های وزیر بهداشت در تعرفه گذاری خدمات مامایی به صورت خاص و خدمات مشترک با دیگر گروه‌ها مانند متخصص زنان، در کتاب ارزش نسبی خدمات امیدواریم شاهد عقد قرارداد بیمه‌ها با ماماها باشیم.

تهرانیان گفت: برنامه ریزی‌ها برای ایجاد سیستم نظام ثبت مامایی مطابق با سایر کشورهای پیشرفته صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: طرح 5 سال بخشودگی و قانون سختی کار ماما که 25 سال است از آن صحبت می‌شود را با جدیت پیگیری می‌کنیم و از دولت و مجلس انتظار بررسی این طرح و اجرایی شدن آن هستیم.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از توزیع ماماها و نیز شاغلان نداریم، گفت: سامانه مامایی تحت عنوان بانک اطلاعات مامایی در کشور ایجاد و اطلاعات مربوط به ماماها در آن متمرکز خواهد شد.

وی از راه اندازی سایت مامایی به آدرس mama.behdasht.gov.ir خبر داد و گفت: این سایت به منظور دسترسی ماماهای کشور به اطلاعات در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی راه اندازی شده است.

تهرانیان گفت: نزدیک به 50 برنامه آموزش مداوم در قالب برنامه‌های کوتاه و بلند مدت تصویب شد که هدف  آن به روز رسانی اطلاعات ماماها و تقویت ابعاد بالینی است.

تهرانیان با بیان اینکه حمایت‌های وزیر بهداشت از ماماها به دلیل مردمی بودن این حرفه و منشأ خدمات به اقشار مختلف و قشر محروم است، افزود: امیدوارم به عنوان بازوی کوچکی برای وزارت بهداشت بتوانیم نقش مؤثری در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان در کشور داشته باشیم.

مشاور وزیر در امور مامایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرح استقرار ماماها از 13 اردیبهشت ماه سال گذشته از طرف جذب اعضای هیأت علمی ابلاغ شد در حالیکه برخی دانشگاه‌ها مانند قزوین و البریز حتی پیش از ابلاغ این طرح نیز بسترسازی‌ها را فراهم کرده بودند و فراخوان خود را نیز منتشر کرده بودند.

وی ادامه داد: در سال 93، بالغ بر 8 دانشگاه در آخرین فراخوان شهریور ماه تقاضا دادند که از میان 11 نفر، 4 نفر از آنان جذب شدند و با همکاری‌هایی که با معاونت آموزشی و شخص آقای لاریجانی داشتیم قرار است این افراد در دانشگاه‌های بزرگ با مدرک PHD و در دانشگاه‌های کوچک با مدرک کارشناسی ارشد به کار گرفته شوند.

تهرانیان گفت: توانستیم دکتری حرفه ای مامایی را ایجاد کنیم در حالیکه پیش تر افراد علاقه مند به مامایی مجبور بودند دکتری بهداشت باروری بگیرند که پاسخگوی بعضی نیازها نبود.

مشاور وزیر در امور مامایی با بیان اینکه دغدغه اصلی ماماها فاجعه مرگ مادر است، افزود: مادر محور و ستون خانواده است، در بررسی‌های مرگ مادران مشاهده کردیم که اشتباهاتی که در حین یا بعد از زایمان یا جراحی سزارین روی می‌دهد و باعث مرگ مادر می‌شود را می‌توان با مسئولیت دادن به ماماها به حداقل ممکن رساند.

وی تأکید کرد: در پایان نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد سعی کردیم موضوعات را به سمت بالین با تأکید بر زایمان طبیعی و ارتقای خدمات سلامت برای مادر و کودک سوق دهیم و آن را به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ کردیم و امیدواریم در آینده شاهد عملی و کاربردی کردن این پایان نامه‌ها باشیم.

تهرانیان خاطرنشان کرد: آمار بالای سزارین در کشور به خاطر فرهنگ سازی نامناسب آن در گذشته بوده است و در حال حاضر علاوه بر برگزاری کلاس‌هایی برای مادران، مشکل را به صورت ریشه ای و از طریق آموزش و پرورش برای دختران پیگیری می‌کنیم که در این راه همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش حیاتی است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس