کد خبر 411622
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

خداحافظی علیرضا رضاداد با دبیری جشنواره فیلم فجر،کسب چهار جایزه بخش بین‌الملل توسط فیلمسازان ایرانی و فارسی صحبت کردن بازیگر لبنانی از مهمترین حواشی اختتامیه بخش بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر بود.

 به گزارش مشرق، در این مراسم که ساعت 17 در تالار وحدت برگزار شد، در ابتدا کلیپی از تمامی فیلم‌های حاضر در جشنواره –داخلی و خارجی- پخش شد و پس از آن موسیقی سنتی ایرانی با ساز و آواز اجرا شد که در این میان تعدادی از مهمانان خارجی با دوربین‌های خودشان مشغول فیلم‌برداری و عکس‌برداری از این برنامه شدند.

* آخرین سخنرانی رضاداد به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر

علیرضا رضاداد دبیر دوره‌های 32 و 33 جشنواره نخستین سخنران مراسم بود که در بخشی از صحبت‌هایش درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر که بخش بین الملل آن برای اولین بار به صورت مستقل برگزاری شده بود، اظهار داشت: دفتر سی و سومین جشنواره فیلم فجر را با کوله باری از یافته ها و دستاوردهای گرانقدر می بندیم. امروز به جرات می توان گفت هر اثر هنری که در جهان خلق می‌شود و می‌تواند راهی به سعادت بشر باز کند، خود ثروتی است که راه صیانت از آن توسعه ارتباط میان سازندگان آثار است.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: استقلال برگزاری همین هدف را دنبال می کرد و خدا را سپاسگذاریم که توانستیم در ایجاد این ارتباط قدمی بلند برداریم. گمان می کنیم که جشنواره فیلم فجر از این پس تفاوت های خود را با دیگر جشنواره ها بیشتر به نمایش بگذارد و با نمایش 196 اثر از کشورهای گوناگون و فیلمسازانی با سلایق گوناگون می توانیم همه ساله جشنواره ای قابل توجه را شاهد باشیم.

* تلاش برای رسیدن به سعادت ویژگی بارز سینمای ایران

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین سخنران مراسم بود که در بخشی از صحبت‌هایش گفت:ویژگی بارز سینمای ایران، باورها و داشته هایی است که برگرفته از حقیقت انسانی بوده و تلاش ما برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه مردمان و خواسته بشر است از ای نرو در سطح جهان، مخاطبان بسیاری را سینمای ایران کسب کرده است.

وی ادامه داد: جشنواره فجر تلاش می کند که از پنجره هنر هفتم، به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این ویژگی سینمای ایران، آن را نسبت به دیگر رویدادهای بین المللی متفاوت می کند.

* تمجید کارگردان آذربایجانی از فاطمه معتمدآریا

نخستین بخش اهدای جوایز به جلوه‌گاه شرق اختصاص داشت که در این بخش فیلم چینی «نور جمعه» به عنوان بهترین اثر انتخاب شد و کارگردان آذربایجانی که با فیلم «نبات» در جشنواره حاضر بود پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از فاطمه معتمدآریا به عنوان یک بازیگر ایرانی تمجید کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه این بخش نیز به صفی یزدانیان برای فیلم در «دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.

*اهدای نشان شمس به دو مولاناشناس توسط ایوبی

در بخشی از این مراسم لیلی انور و شاهو عنبر نوازنده نی، قطعاتی از مولانا را در مراسم اجرا کردند. لیلی انور اشعار مولانا را به دو زبان انگلیسی و فارسی برای حاضرین خواند و صدای نی عنبر او را همراهی می‌کرد. این برنامه مورد استقبال حاضرین مخصوصا مهمانان خارجی گرفت و آن‌ها تقریبا تمام مراسم را با گوشی‌های همراه خودشان ضبط کردند.

در ادامه ایوبی نشان مولانا شناسی را به لیلی انور و ولادیمیر مالایوشف که مولانا شناسی روسی است، اهدا کرد. نشانی که از طرف بنیاد شمس تبریزی به این دو نفر تعلق گرفت.

* سمبل سینمای ایران، سیمرغ است

حجت‌الله ایوبی در این مراسم نیز درباره سمبل سینمای ایران که «سیمرغ» است، توضیحاتی داد: سمبل سینمای ایران، سیمرغ است، پرنده‌ای افسانه‌ای که شاهکاری از عطار نیشابوری است که تعدادی از مرغان برای دیدن سیمرغ راهی سفری خطرناک می‌شوند، در مسیر برخی از آن‌ها از پا می‌افتند و به سفر ادامه نمی‌دهند، در نهایت فقط سی مرغ باقی می‌مانند و می‌توانند قله قاف را فتح کنند.
وی ادامه داد: در حقیقت سیمرغ یعنی به حرکت در تاریکی به سمت نور.

* دو سیمرغ برای فیلم‌های هنر و تجربه

بخش بعدی مراسم اختصاص به اهدای جوایز هنر و تجربه داشت که در این بخش تندیس بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به پاسکال فران کارگردان فیلم «اهل پرواز» و تندیس بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به هومن سیدی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد.

* از معرفی ملاقلی‌پور به عنوان استعداد درخشان تا فارسی صحبت کردن بازیگر لبنانی

سه جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر به انتخاب پنج بانوی بازیگر مسلمان در حالی به برگزیدگان اهدا شد که بازیگر لبنانی عضو هیات داوران با سخنانی شیوا درباره زبان بین المللی سینما برای میهمانان دقایقی سخن کرد.

علی ملاقلی پور که برای دریافت جایزه استعداد درخشان بر روی صحنه رفت، اظهار کرد: با اینکه خودم فکر نمی‌کنم استعداد درخشان باشم، چون یک سال طول کشید این فیلم را بسازم، با این حال امیدوارم با فیلم «قندون جهیزیه» بتوانیم کام همه را شیرین کنیم.

در بخشی که داوران زن مسلمان بر روی صحنه آمدند، سارا کثیر از لبنان هنر سینما را زیباترین و باشکوه ترین هنر دانست و عنوان کرد: با سینما می‌توانیم صلح را گسترش دهیم و از وقوع جنگ جلوگیری کنیم.

کلیپی از روزهای جشنواره در پردیس ملت و حضور هنرمندان و مهمانان داخلی و خارجی که این روزها در پردیس ملت حضور داشتند.

* جایزه ویژه هیات داوران سینمای جهان برای «بدون مرز» ایرانی

در بخش اصلی یا همان جایزه سینمای جهان جشنواره 6 سیمرغ اهدا شد که در این بخش جایزه ویژه هیات داوران سینمای جهان به امیرحسین عسگری برای کارگردان «بدون مرز»از ایران تعلق گرفت.

ریچی مهتا فیلم‌ساز هندی که با فیلم «سیزارتا» در جشنواره حضور داشت بعد از دریافت جایزه‌اش در بخش سینمای جهان با لهجه شیرینی گفت: سلام مخلصیم! و بع به زبان انگلیسی توضیح داد: من از بودن در ایران خیلی خوشحال هستم و تا به حال در چنین جایی نبودم که خیلی به من خوش بگذرد و در اینجا اشعار خیلی خوبی شنیدم و دیدن اینجا برایم بسیار فوق‌العاده بود

پی‌یر هنری دلینیو نیز که از داوران بخش سینمای جهان است و از کشور فرانسه آمده، اظهار کرد: حالا که جوایز داده شده‌اند، می‌خواستم بگویم تمامی فیلم‌هایی که در جشنواره حضور داشتند، ویژگی خاص و ارزش خالصی داشتند و در مجموع باید بگویم که ارزش و قدرت سینما در ژانرهای مختلف بسیار زیاد است.

برنامه پایانی این مراسم اجرای دف‌نوازان گروه «سیاه و سپید» بود که با استقبال زیاد همه حاضران روبرو شد.

* صحبت‌های با طعم خداحافظی رضاداد با دبیری جشنواره

اما بدون شک مهمترین حاشیه مراسم اختتامیه نه در طول برگزاری آن بلکه در پایان و هنگامیکه حجت‌الله ایوبی به میان خبرنگاران آمد رقم خورد.

ایوبی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص دبیر آینده جشنواره گفت:در طی یکی دو روز آینده تصمیم نهایی را در ارتباط با این مورد اعلام خواهیم کرد. علیرضا رضاداد تلاش فراوانی برای برگزاری جشنواره فجر انجام داده است.

وی در ادامه گفت: رضاداد زحمات فراوانی کشیده که نمی‌توان نادیده گرفت، اما همانطور که می‌دانید برگزاری جشنواره‌ها کار سختی است که نباید از یک نفر انتظار داشته باشیم که چندین سال این کار سخت را انجام دهد. اجرای جشنواره به طور متوالی در طی چند سال از عهده یک نفر برنمی‌آید، شاید رضاداد هم بدشان نیاید که سال دیگر استراحت کنند.

البته صحبت‌های ایوبی با مصاحبه رضاداد نیز تکمیل شد که در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری از عدم علاقه‌اش به قبول دوباره مسولیت دبیری جشنواره و تمایل به ایفای نقش جدی‌تر در تصمیمات سینمایی به عنوان مشاور عالی ایوبی خبر داد.

در مراسم اختتامیه که با روز پدر و میلاد حضرت علی (ع) مصادف شده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینماییی و دبیر این جشنواره به همراه هنرمندان داخلی و خارجی حضور داشتند که از این میان می‌توان به منوچهر محمدی، هوشنگ گلمکانی، سیف‌الله صمدیان، شهرام مکری، امیرحسین علم‌الهدی، فرزاد موتمن، رضا میرکریمی، حبیب ایل‌بیگی، مریلا زارعی، هنگامه قاضیانی، نگار جواهریان، محسن علی‌اکبری، رخشان بنی‌اعتماد، نیکی کریمی، داود میرباقری و ... اشاره کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس